ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمله پایانی به کلش‌ آو کلنز

| يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۰۲:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

احتمال پایان همیشگی بازی «کلش‌آف‌کلنز» بازی محبوب فنلاندی‌ها در ایران عده زیادی را نگران کرده است؛ کسانی که به آن عادت کرده‌اند و دوستش دارند و البته کسانی که براساس آن تجارتی را راه انداخته‌اند و حالا این سفره را در حال جمع شدن می‌بینند.

  تا‌کنون چندین‌بار اختلال در سرورهای این بازی به حساب فیلترینگ آن گذاشته شده بود اما جدی‌ترین حرف و حدیث‌ها از اوایل ماه گذشته شروع شد وقتی 2بازی کلش‌آف‌کلنز و کلش‌رویال روی موبایل و تبلت برخی کاربران با آی‌پی‌ها باز نشدند و خطای اتصال را نشان دادند. اعتراض‌ها به این موضوع بالا گرفت و حدود 2هفته قبل وقتی خبرنگاران موضوع را از مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران پیگیری کردند، او گفت: «این موضوع ربطی به وضعیت اینترنت کشور ندارد.

اطلاع‌رسانی در این‌باره برعهده دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و ارتباطی با وضعیت اینترنت ندارد.» سرانجام سه‌شنبه هفته گذشته خبرگزاری میزان به نقل از دبیرکارگروه تعیین مصادیق از رفع فیلتر بازی کلش‌آف‌کلنز توسط وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت گفت و البته تأیید کرد این بازی با رأی کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای و به‌دلیل ترویج و آموزش اعمال خشونت‌آمیز فیلتر شده بود. بعد از این انتقاد خرم‌آبادی، یک‌بار دیگر دسترسی به این بازی دشوار شد. کمی بعد نشانه فیلتر شدن دوباره آن با حذف لینک دسترسی به بازی از کافه بازار آشکار شد. به این ترتیب کاربران دوباره اعتراض کردند، این‌بار در بالا‌ترین سطح؛ به خود وزیر ارتباطات.

 

پیگیری آقای وزیر

هجوم کاربران و هواداران بازی به صفحه وزیر ارتباطات با هشتگ #کلش_آف_کلنز_را_آزاد_کنید باعث شد محمود واعظی نتواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد. او در واکنش به این اعتراض‌ها نوشت: «در چند پست اخیر، اعتراضاتی به اختلال بازی کلش مطرح کرده‌اید که این مطالب را به اطلاع کمیته تعیین مصادیق مجرمانه خواهم رساند ومطالب مطرح شده را پیگیری خواهم کرد. گرچه در بعضی موارد به‌دلیل استفاده از ادبیات نامناسب مجبور به حذف این پست‌ها شده‌ام.» حالا روشن است که دستور فیلتر این بازی به دلیل خشن بودن براساس اجرای بند ب ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صادر شده است.

هرچند هنوز عده‌ای از کاربران به این بازی دسترسی دارند اما بازی همراه با قطع و وصل شدن‌های مکرر نه‌تنها لذتی ندارد بلکه باعث عقب افتادن حرفه‌ای‌ها می‌شود. استفاده از پروسکی‌ها و فیلترشکن‌ها هم سرعت بازی را آنقدر کند می‌کند که خیلی‌ها عطایش را به لقایش ببخشند. به‌نظر می‌رسد بعد از تعارف‌ها و حتی چالش‌های قبلی، این بار نبرد مقام‌های قضایی و دولتی درباره نبرد قبیله‌ها جدی‌تر از همیشه است و شاید این بازی برای همیشه و به‌طور کامل و براساس قانون از دسترس خارج شود. کاربران ایرانی در چنین مواقعی معمولا به بازی‌های دیگر کوچ می‌کنند اما همچنان بیشترین نگرانی‌ها در این مورد به کسانی مربوط می‌شود که از این مسیر درآمدی دارند.

 

درآمدهای ریز و درشت

سود این بازی برای ایرانی‌ها هرقدر هم باشد، حتما قابل مقایسه با سود نجومی سازندگان آن نیست، چه اینکه این بازی فقط در سال۲۰۱۳ به‌همراه بازی دیگری به نام «هی دی» توانست درآمد خالصی به مبلغ ۲۷۹میلیون دلار کسب کند. درآمد روزانه این بازی ۲٫۴میلیون دلار تخمین زده می‌شود که از ۸٫۵ میلیون کاربر این درآمد را کسب می‌کند. درآمد‌ها در ایران از محل این بازی یا از فروش اکانت‌هاست که با متوسط قیمت زیر یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. گران‌ترین اکانت در ایران هم حداکثر 15میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، درحالی‌که بنا به‌گفته مالکش بیش از 70میلیون تومان برای آن هزینه کرده است. . در مجموع تخمین زده می‌شود این بازی در ایران روزانه بیش از ٥٠‌ میلیون تومان هزینه داشته باشد که در سال رقمی بیشتر از ١٨ میلیارد تومان خواهد شد.

با خرید «جم» یا الماس هم که لازمه اصلی جلو رفتن در این بازی است رقم‌های زیادی جابه‌جا می‌شود. کافی است عبارت‌های «خرید جم» یا «خرید اکانت کلش‌آف‌کلنز» را جست‌وجو کنید تا ببینید چند سایت و کانال در این زمینه فعال هستند. شمار افرادی که در ایران این بازی را تجربه کرده‌اند، 5.5میلیون نفر اعلام شده است که البته تعداد قابل توجهی از آن هنگام خرید و فروش‌های مرتبط با این بازی فریب کلاهبرداران را خورده‌اند. پلیس فتا هم درباره احتمال سرقت اطلاعات از طریق این بازی هشدار داده است. با این همه کم نیستند کسانی که هوادار سفت و سخت «جنگ قبیله»‌ها هستند. نتیجه وعده وزیر ارتباطات وضعیت این افراد را به‌زودی روشن خواهد کرد.

  • ۹۵/۱۰/۱۲

کلش آو کلنز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">