ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خبری که تکذیب نشد

| سه شنبه, ۹ اسفند ۱۳۸۴، ۰۱:۵۷ ب.ظ | ۱ نظر

گاهی اوقات وقتی مطبوعات را ورق می‌‏زنید ، به اخبار عجیب و گاه ناراحت‌‏کننده‌‏ای بر می‌‏خورید که انگار یا هیچ کس متوجه آن نشده و یا آن که با سکوت موافقت خود را اعلام کرده و یا به هر دلیل دیگری واکنشی نسبت به تایید یا رد موضوع نشان نداده است.
خبری که به راحتی و سکوت مطبوعات و کارشناسان از کنار آن گذشتند مطلبی بوده که در ان از ارایه تلفن‌‏های همراه اعتباری از سوی شرکت مخابرات خبر داده شده بود ، مخلص خبر این بود "واگذاری سیم کارت‌‏های اپراتور اول در سیر مراحل تصویب است و امکان واگذاری آن از اوایل سال آینده وجود خواهد داشت" این مطلب را دکتر وفا غفاریان رییس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران حدود 10 روز قبل در گفت و گو با ایلنا ، اعلام کرد ؛ اما بد نیست که ادامه این مصاحبه بار دیگرمرور شود و به سرمایه‌‏گذاران و فعالان بخش خصوصی نیز توصیه می‌‏شود این جملات را با دقت و تامل بیشتری بخوانند:

بررسی‌‏هایی در حال انجام است تا شرکت مخابرات ایران بتواند با امکاناتی که تعیین کرده سیم کارت‌‏های تلفن همراه را هم به صورت پیش پرداختی در اختیار مردم قرار دهد.

وی ، با بیان این‌‏که سیم‌‏کارت‌‏ها قابلیت تالیا را دارا هستند ، یادآور شد: سیم کارت اعتباری شرکت مخابرات از نظر تعرفه مخابراتی نیز مشابه تالیا عمل خواهد کرد.

دکتر غفاریان ، این اقدام را منافات با خصوصی‌‏سازی ندانست و گفت: اغلب اپراتورها در دنیا به سمت ارایه خدمات اعتباری رفته‌‏اند ، چرا که برای مشترکان اپراتورها سهل‌‏الوصول‌‏تر است و سیم کارت اعتباری اپراتور اول نیز خدماتی است که شرکت مخابرات باید ارایه دهد.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ، افزود: در قانون و در پروانه‌‏ای که به شرکت تالیا داده شده ، از این‌‏که این شرکت به طور انحصاری بخواهد در زمینه سیم کارت اعتباری فعالیت کند ذکری به میان نیامده است ، بنابراین اقدام شرکت مخابرات برای ارایه سیم کارت‌‏های اعتباری خللی در فعالیت‌‏های این شرکت وارد نمی‌‏کند.

بعد از خواندن این جملات اول باید پرسید که با این اوصاف چه بلایی بر سر تالیا می‌‏آید؟

یعنی این شرکت تعاونی میلیون‌‏ها دلار سرمایه‌‏گذاری کرده که فردا روزی رقیبی به نام دولت پیدا کند؟ این شرکت نمی‌‏توانسته سرمایه‌‏های خود را در بخش دیگر و یا با عرض تاسف در کشوری دیگر برده و مشغول به کار شود؟

اما از این اپراتور کم صدا یعنی تالیا که بگذریم ، باید به سراغ مخابرات کشور رفت و ریشه‌‏های علاقه این شرکت را در جهت ورود به عرصه تلفن‌‏های پیش پرداختی یا به قول ما ایرانی‌‏ها اعتباری جستجو کرد.

حقیقت این است که مخابرات متوجه درآمدهای نهفته در این بخش شده و قصد دارد در زمینه‌‏های جدیدی سرمایه‌‏گذاری کند ، اما به چه قیمتی؟

به قیمت تنگ کردن فضا برای حضور و سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی؟

به قیمت گسترده شدن هر چه بیشتر انحصار دولتی؟

به قیمت عملی کردن واقعی خصوصی‌‏سازی و آزادسازی؟

به قیمت افزایش ریسک سرمایه‌‏گذاری داخلی و خارجی در بخش ارتباطات کشور؟

به قیمت نابودی سرمایه موجود در این بخش؟

به قیمت بیرون راندن رقبای کوچک‌‏تر از این عرصه؟

به قیمت انجام تعهدات دولت در برنامه توسعه؟

آیا سیاست در پیش گرفته شده از سوی مخابرات با سیاست‌‏های نظام برنامه توسعه و دولت هم‌‏خوان است؟ یا آن که حرکت برخلاف آن است؟ آیا شرکت مخابرات توانسته همین شبکه موجود فعلی خود را که اتفاقا درآمد خوبی را نصیب دولت کرده درست کند که حالا می‌‏خواهد سراغ یک کار جدید و موازی برود؟

آیا مخابرات از میزان رضایت‌‏مندی مشتریانش از خدماتی که به آن‌‏ها می‌‏دهد آگاهی دارد که همچنان به فکر توسعه کمی به جای توسعه کیفی است؟

بگذریم که این خبر هنوز از سوی مسئولان وزارت ارتباطات کشور تکذیب نشده و شاید هم تکذیبی در کار نیست ، اما بشنوید آخرین خبر را که کمیسیون صنایع و معادن مجلس احتمالا این هفته بحث عرضه سیم‌‏کارت اعتباری از سوی دولت را بررسی خواهد کرد.

حمیدرضا فولادگر ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد تصمیم دولت برای عرضه سیم‌‏کارت اعتباری تلفن همراه گفته است که مجلس هفته آینده قانونی بودن این تصمیم را بررسی می‌‏کند.

وی ، با اشاره به مصوبه قانونی که دولت را از ورود به عرصه‌‏هایی که بخش غیردولتی در آن عرصه وارد شده و یا مایل است وارد شود ، منع می‌‏کند افزود: این کار جزء کارهای بخش خصوصی است و اگر این کار از سوی دولت رخ دهد با قانون مغایرت داشته و با خصوصی‌‏سازی سازگاری ندارد.

ما هم منتظر نتیجه می‌‏مانیم!

منبع : ایلنا

  • ۸۴/۱۲/۰۹

نظرات  (۱)

واقا که این مخابرات داره شورش رو در میاره. از اول هم تو فکر کاری بود تا تالیا رو نابود کنه و دوباره سیمکارتاش بشه 1 میلیون. من که از تالیا بیشتر از مخابرات راضیم. خیلی بیشتر. چون هیچ وقت موقع استفاده اعصابمو بهم نریخته.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">