ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خروجی شبکه ملی اینترنت سه سال دیگر

| شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۸۵، ۰۴:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: شبکه‌ی ملی اینترنت به سه سال زمان نیاز دارد تا خروجی نهایی آن برای عموم کاربردی شود.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی آخرین وضعیت شبکه‌ی ملی اینترنت اظهار کرد: راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اینترنت ضرورت‌هایی دارد که باید به آن توجه شود؛ چرا که حجم گردش اطلاعات در داخل کشور بسیار بالاست، از این رو اگر تمام اطلاعات بر اساس جریان فعلی به گردش درآیند، به پهنای باند وسیع نیاز داریم و باید هزینه‌های بسیاری را پرداخت کنیم.

او افزود: راه‌اندازی یک شبکه‌ی ملی در عرصه‌ی اینترنت سبب می‌شود تمامی ‌مراحل تبادل اطلاعات در درون کشور انجام شود که این امر باعث می‌شود هزینه‌ها کاهش پیدا کنند و مهم‌تر از آن، منابع اطلاعاتمان در اختیار خودمان باشد و بتوانیم به هر شکل که بخواهیم اطلاعات را در زمینه‌ی علمی، فرهنگی،‌ اقتصادی و اجتماعی برای نسل آینده گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بنا بر این ضرورت‌ها از سال گذشته تصمیم گرفته شد تا شبکه‌ی ملی اینترنت راه‌اندازی شود. از این رو، ابتدا چارچوب‌ها و کلیات آن تعریف شد و به تصویب شورای عالی فن‌آوری اطلاعات رسید؛ مجوز طراحی آن نیز اخذ شده که به تناسب آن یک مرحله‌ی طراحی مفهومی‌ تعریف کردیم که با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و تیم تخصصی که برای این امر ایجاد شده بود، به سرانجام رسید.

او خاطر نشان کرد: طراحی مفهومی ‌نهایی شده و قرار است در جلسه‌ای به اطلاع عمومی‌ برسد تا وظایف هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها و جایگاه آن‌ها در این زمینه مشخص شود و به تناسب آن هر دستگاهی باید بر اساس جایگاهی که برای خود تعریف می‌کند، یکسری وظایف را برعهده گیرد.

سلیمانی با اشاره به این که مرحله‌ی بعدی طراحی جزیی شبکه‌ی ملی اینترنت است، گفت:‌ تا پایان آذر ماه باید طراحی جزیی شبکه به پایان برسد که با اتمام این مرحله اجزای شبکه و نیازهای آن به طور دقیق مشخص و موارد قانونگذاری و برآورد هزینه‌ی لازم برای طراحی این شبکه نیز اعلام خواهد شد، بنابراین امیدواریم بتوانیم در دی ماه طراحی جزئی این شبکه را نهایی کنیم و به اطلاع عمومی‌ برسانیم.

او افزود: در کنار اجرای این طرح‌ها نیز سعی شده پیش نیازهای مورد نیاز این شبکه طراحی شود که از جمله می‌توان به شبکه‌ی علمی ‌اشاره کرد؛ فاز اول شبکه‌ی علمی‌ کشور به‌صورت پایلوت در تهران به عنوان بزرگ‌ترین شهر دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود؛ این شبکه از نظر زیرساختی آماده است اما از نظر اجرایی در مرحله‌ی ابتدایی قرار دارد.

سلیمانی ادامه داد: پایلوت اولیه‌ی شبکه‌ی علمی در شهر تهران توسط شرکت فن‌آوری اطلاعات و مخابرات استان تهران راه‌اندازی خواهد شد؛ مقدمات طراحی این شبکه از سال گذشته آغاز شده بود، اما به دلیل این که تمام دانشگاه‌ها به فیبر نوری مجهز نبودند، راه‌اندازی آن به تاخیر افتاد.

او افزود: شبکه‌ی بهداشت نیز یکی دیگر از این اقدامات است که به صورت موازی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال کار هستیم که تمامی‌ بیمارستان‌های بزرگ کشور را به شبکه‌ ملی اینترنت وصل کنیم.

سلیمانی ادامه داد:‌ یکسری شبکه‌های استانی و درون شهری وجود دارد که در حال آماده‌سازی آن‌ها هستیم تا استان‌ها با تقویت شبکه‌ی محلی بتوانند به شبکه‌ی ملی وصل شوند؛ در حال حاضر نیز در مشهد و اصفهان اقداماتی در جهت تقویت این شبکه انجام شده و حتی برخی از روستاها نیز از شبکه‌های محلی برخوردار شده‌اند.

  • ۸۵/۰۸/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">