ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خسارات میلیاردی قاچاق مخابراتی ادامه دارد

| چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۳:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

موبنا- مرجان محمدی-بیش از چهار سال و نیم از تدوین آیین نامه قانونمند سازی تلفن های اینترنتی می گذرد. اما هنوز این آیین نامه دست به دست می شود و از اجرایی شدن آن خبری نیست.

به دلیل تصویب و اجرا نشدن این آیین نامه، قاچاق مکالمه های اینترنتی علاوه بر وارد کردن صدمه های جبران ناپذیر به بدنه آی تی، اقتصاد کشور را به چالش کشیده است. به گفته بسیاری از کارشناسان امنیت شبکه، سالانه بالغ بر یک صد میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می شود. طبق آمار های ارائه شده، قاچاق مکالمه های اینترنتی به بیش از یک میلیارد دقیقه می رسد.

وفا غفاریان رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران به خبرنگار ما گفت: بحث تعرفه های ارزان و قاچاق ترافیک مکالمه از مباحث مرتبط با شرکت ارتباطات زیر ساخت است و مخابرات هیچ نقشی در آن ندارد. چرا که دروازه های خروجی متعلق به شرکت زیر ساخت است.

وی با بیان اینکه برای کنترل ترافیک غیر مجاز می توان از راه فنی ، پیگیری مکالمه ها و تغییرتعرفه ها وارد شد، افزود: تجربه نشان داده راهکارهای فنی و پیگیری مکالمه ها نتیجه خوبی نداشته است. به نظر می رسد اصلاح تعرفه ها و شناور کردن آن راهکار خوبی برای جلوگیری از قاچاق ترافیک مکالمه و کنترل ترافیک غیر مجاز باشد.

همچنین محمد طه خسروی کارشناس امنیت شبکه در این خصوص به خبرنگار ما گفت : را ه رخنه قاچاق آن هم از این نوع، زمانی به وجود می آید که مکالمه های بین المللی کشور به جای مبدا و مقصد، از مبادی غیر قانونی و غیر رسمی انجام می شود. با وجود ابزارهای فنی مناسب، خلاء های قانونی و تعلل مسوولان ذی ربط در قانونمند کردن پدیده (voip ) مکالمات اینترنتی و صدور قوانین مقطعی سبب کاهش و محدودیت آن نشده است. بلکه به نوعی با آزمون و خطا به قاچاقجیان voip فهمانده شده است که در آینده ای نا معلوم تصمیم عاجل و سفت و سختی در این خصوص اتخاذ نمی شود تا با اطمینان و آسودگی خاطر به فعالیتشان ادامه دهند.

وی افزود: مشترکانی که خواهان خریداری خطوط تلفن هستند باید هوشیار باشند. چرا که بسیاری از خطوط تلفن در زمینه برقراری ارتباط بین المللی غیر مجاز مورد سوءاستفاده سود جویان قرار می گیرد و قاچاق مکالمه های اینترنتی روز به روز افزایش پیدا می کند.

این کارشناس امنیت شبکه خاطر نشان کرد: هنوز بسیاری از کاربران نمی دانند با کابل های اینترنت و شبکه می توان ارتباط بین المللی برقرار کرد. این نا آگاهی با عث افزایش قاچاق مکالمه های اینترنتی شده است.

  • ۸۹/۰۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">