ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

داستان کسالت بار اپراتور سوم تلفن همراه ایران

| دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۸۸، ۰۲:۲۵ ب.ظ | ۳ نظر

قرار بود اپراتور سوم تلفن همراه، تابستان امسال سیم کارتهایش را بفروشد تا ما هم صاحب فناوری جدید تلفن های نسل سوم (3G) شویم، کاربران ایرانی دلشان را برای نسل سوم تلفن همراه صابون زده بودند، تلفن هایی که با وجود آنها دیگر به حمل لپ تاپ نیازی نیست و با این فناوری کوچک و همیشه در دسترس کاربرد رایانه ها حتی در خانه نیز بشدت کاهش می یابد.

سیستم موقعیت یاب جهانی، امکان مکالمه و دیدن تصویر فردی که با آن گفت وگو می شود،خواندن کتاب روی صفحه نمایش تلفن و غیره انبوه کاربران جوان و باسواد ایرانی را برای وصل به تلفن های نسل سوم مشتاق تر می کرد.

تلفن هایی که مهمترین ویژگی آن پشتیبانی از میزان زیادتری از انتقال اطلاعات و صوت مخصوصا در فضاهای شهری و هزینه کمتر آنها است، به این ترتیب کیفیت، وضوح و سرعت انتقال اطلاعات نیز پیشرفت می کند.

با آمدن تلفن های نسل سوم کاربران در بخش های سازمانی مخصوصا کسانی که در شرکت های رایانه ای یا تجاری کار می کنند به طور غیرمستقیم و مستقیم تلفن همراه را جایگزین دیگر وسایل می کنند.

با استفاده از این نسل تلفن همراه، امکان دسترسی به برنامه پاورپوینت و ارسال آن در چند ثانیه وجود دارد بنابراین پیش بینی می شود که فاصله زیادی تا جایگزین شدن دستگاه های تلفن همراه به جای رایانه ها وجود ندارد.

ولی چه قراری چه مداری، هنوز مزایده اپراتور سوم پا در هواست و تا این لحظه کسی را یارای گشودن گره های این گلاف سر در گم نیست. دولت و مجلس شورای اسلامی و کارگروه ویژه و... تاکنون کاری از پیش نبرده اند.

داستان اپراتور سوم تلفن همراه ایران که با اشتیاق دنبالش می کردیم، دیگر کسالت آور شده، هر روز خبر از یک کنسرسیوم جدید است، دی ماه سال 87 کنسرسیوم تامین اتصالات بعنوان برنده مناقصه اعلام شد، فروردین 88 وزیر ارتباطات خبر از کنار گذاشته شدن این اپراتور به دلیل عمل نکردن به تعهدات داد.

20 اردیبهشت 88 خبر مذاکره با شرکت زین کویت منتشر شد ولی چندی بعد اعلام شد مجری مزایده با زین کویت هم به توافق نرسیده است.

بعد استفاده از توان داخلی و واگذاری پروژه به شرکت های داخلی مطرح شد، ولی در پروانه اپراتور سوم حضور شرکت های خارجی الزامی است، ناچار پروانه اپراتور سوم باید به دولت برگردد تا تصمیم گیری نهایی در مورد آن صورت گیرد.

در این میان، مجلس شورای اسلامی نیز وارد میدان شده و با تشکیل کارگروه ویژه سعی در خروج اپراتور سوم از بن بست دارد.

خلاصه یک روز تامین اتصالات می رود، روز بعد زین کویت می آید، بعد بحث سر کنسرسیوم های داخلی داغ می شود و غیره، هر دم از این باغ بری می رسد که تازه ترین آن هم شرکت مگافون روسیه است.
**روس ها مشتری قدیمی اپراتور سوم تلفن همراه ایران

روس ها از مشتریان قدیمی پروژه اپراتور سوم تلفن همراه ایران هستند، مقامات شرکت روسی "مگافون" اولین بار در 23 اردیبهشت ماه سال 87 در یک نشست مطبوعاتی در تهران، تصمیم خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران و شرکت در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه ایران به طور رسمی اعلام کردند.

"شاهرخ زرکشان" مدیرعامل مگافون ZAO در ایران، همان روزها، در گفت وگویی از اشتیاق فراوان مگافون برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و با صراحت اعلام کرد: اگر مگافون در مناقصه اپراتور سوم برنده شود، بین 4 تا 5/4 میلیارد یورو در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

ولی در آذر ماه همان سال (سال 1387) مگافون، اپراتور تلفن همراه روسیه، اعلام کرد: ممکن است به خاطر بحران مالی خود، از ورود به بازار ارتباطات تلفن همراه ایران خودداری کند.

ریانووستی، به نقل از کارشناسان مگافون، دلیل خودداری این شرکت برای ورود به اپراتور سوم ایران را شرایط مزایده عنوان کرد و گزارش داد: شرایط مزایده دریافت مجوز در ایران در وضعیت فعلی بحران مالی کنونی بسیار پرهزینه است زیرا این اپراتور روسی برای دریافت مجوز کار در ایران باید 300 میلیون یورو پرداخت کند. همچنین سالانه باید حداقل 15 درصد از درآمد شرکت زیر مجموعه خود در ایران را به دولت جمهوری اسلامی پرداخت کند.

بتازگی و با کنار گذاشته شدن کنسرسیوم تامین اتصالات، زین کویت و بحرانی شدن وضعیت

اپراتور سوم در ایران، دوباره نام مگافون و روس ها برای سرمایه گذاری و اجرای اپراتور سوم ایران مطرح شده است.

البته حضور مگافون در اپراتور سوم تلفن همراه هنوز از سوی مقامات رسمی تایید تا تکذیب نشده است.

گفتنی است شرکت مگافون یک شرکت روسی است که البته سهامدارانی از کشورهای دیگر نیز در آن حضور دارند در واقع شاید بتوان گفت مگافون نام تجاری چند شرکت سهامی روسی - فنلاندی - سوئدی است که بزرگترین آنها تله‌کام اینوست، سی‌تی موبایل و تلیا- سونرا (شرکت فنلاندی- سوئدی)است.

مختصر آنکه، براساس اظهارات وزیر ارتباطات در زمستان سال 85، مناقصه اپراتور سوم باید در سال 86 برگزار می شد و این اپراتور در سال 87 فعالیت های خود را آغاز می کرد.

هفت شهر عشق را عطار گشت و ترکیه هم به تازگی صاحب تلفن نسل سوم شد، ما هنوز اندر خم کوچه ی برگزاری مزایده اپراتور سوم هستیم.

مجریان دولتی پروژه اپراتور سوم تلفن همراه البته در این میان، همچنان متانت، خونسردی و سکوت خود را حفظ کرده اند و بی نیاز از پاسخگویی و جوابگویی به رسانه ها و مردم، به کار خویش مشغولند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که دیری است، کرکره ها را پایین کشیده است.
منبع : ایرنا

  • ۸۸/۰۵/۱۹

نظرات  (۳)

متاسفم !!
جالب بود!
باریکلا ! خوب از کاسه ی ... می خورن حالا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">