ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - دهم تا دوازدهم اسفندماه امسال، سالن همایش‌های برج میلاد تهران، میزبان یک «نخستین» دیگر با عنوان کنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. اگرچه همواره به کارگیری الفاظی همچون نخستین و ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مورد نقد بوده، با توجه به اهداف، نهادها و افرادی که در برگزاری این کنگره نقش دارند، تداوم آن در سال‌های آتی محتمل تر است.

از جمله نکات قابل توجه در این کنگره که نگاهی کلان و جامع به تمامی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور دارد، به اهداف مستتر در آن باز می‌گردد؛ اهداف متعدد و بزرگی که از ایجاد فضای هم افزایی و ارایه راه حل گرفته تا تعیین برترین‌ها و معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی‌های بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را در بر می‌گیرد.

شاید در نگاه اول مهم ترین پرسشی که در خصوص برگزاری این کنگره در حجم مذکور مطرح شود، خروجی‌های کنگره باشد.

قبل از پرداختن به خروجی‌های احتمالی، ذکر این نکته ضروری است که به هر تقدیر نفس برگزاری نشست‌هایی در اندازه کنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، کمک شایانی به جلب توجه حاکمیتی و ملی به نیازها و عقب ماندگی‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی در این حوزه خواهد کرد.

اما سوال این است که آیا قرار است نتایج و خروجی‌های کنگره به چه صورتی مورد استفاده قرار گیرد؛ آیا قرار است به برنامه‌ای عملیاتی منتج شود؛ یعنی چیزی شبیه به برنامه تکفا و نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور؟ آیا قرار است خروجی کنگره مقدمه‌ای برای شکل‌گیری نهادی برای پیگیری، همفکری و کمک به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور باشد یا اینکه نتایج حاصله به عنوان فصل الخطابی در حوزه ICT کشور از زمینه‌های فکری گرفته تا زمینه‌های تجاری و نمایشگاهی تبدیل می‌شود؟ آیا قرار است ماحصل و خروجی کنگره مذکور صرفا به کتابی علمی و البته ارزشمند تبدیل شود؟

و در نهایت اینکه آیا کنگره مذکور ابزار لازم برای به گردش انداختن خروجی خود در عرصه‌های اجرایی کشور را دارد یا آنکه این اقدام مقدمه‌ای برای تبدیل شدن کنگره مذکور به یک ابزار است؟

از سوی دیگر با توجه به ابعاد این کنگره، به کارگیری تمام توان رسانه‌ای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو انتظار می‌رفت همان گونه که برای مثال این همایش به تمام وجوه و جزییات انواع خدمات الکترونیکی توجه داشته، به مقوله رسانه‌ها توجهی بیشتر از یک سطر با عنوان “ نقش رسانه‌ها در توانمندسازی شهروندان برای حضور در جامعه اطلاعاتی” می‌کرد.

به هر تقدیر رسانه ها گذشته از نقش آموزشی و فرهنگی که خود در جامعه اطلاعاتی ایفا می کنند می توانند به ابزار مهمی در جهت نیل به خواسته ها و خروجی های کنگره مذکور نیز تبدیل شوند.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">