ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در بحث امنیت ICT عقب‌ماندگی جدی داریم

| سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۸۹، ۰۴:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اهمیت موضوع توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن به صورت توأمان افزود: متاسفانه در زمینه امنیت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات عقب‌ماندگی‌های جدی داریم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، ابراهیم حسن بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی صبح امروز سه‌شنبه در همایش تخصصی امنیت ملی و فضای سایبر که در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه موضوع فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فضای فراگیر، تمام ابعاد زندگی بشر را احاطه کرده است، گفت: ‌این موضوع البته فرصت‌هایی را در اختیار جوامع گذاشته است که اگر درست استفاده نشود می‌تواند تهدیداتی را متوجه ابعاد زندگی بشر بکند.

حسن‌بیگی ادامه داد: البته در کشور تلاش‌های زیادی در حوزه توسعه فن‌آوری اطلاعات و نیز امنیت آن شده است که البته این تلاش‌ها کافی و منسجم نیست و اگر یک نگاه سیستمی و اثربخش نباشد ما را به اهداف عالی نظام در این حوزه نمی‌رساند.

وی به اهمیت موضوع توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن به صورت توآمان اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر اسنادی در رابطه با توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن در کشور تدوین و به تصویب دولت رسیده است و در برنامه پنجم هم در تلاشند احکامی متناسب با اقتضائات کشور پیش‌بینی کنند اما اینها کافی نیست و ما در زمینه امنیت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات عقب‌ماندگی‌های جدی داریم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی خاطرنشان کرد: ‌با توجه به اینکه برنامه پنج‌ساله در کمیسیون‌های مجلس به‌زودی بررسی می‌شود تقاضا داریم که احکامی پیش‌بینی شود که بتوانیم در این برنامه ضمن جبران عقب‌افتادگی‌های گذشته به اهداف مورد نظر نیز برسیم.

حسن بیگی گفت: ‌در دولت هفتم و هشتم کار جدی در این زمینه نشد جز اینکه سندی به نام سند "افتا " در این رابطه به تصویب رسید که معتقدم آن نیز به دلیل تلاش شخص آقای عارف بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ البته این سند اشکالاتی داشت که ما نیز همان زمان منتقد آن بودیم چرا که با توجه به یکپارچگی در این حوزه، برخی بخش‌های کشور مانند بخش دفاع یا حقوقی - قضایی دیده نشده بود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: اواخر دولت آقای خاتمی با تغییراتی که در این سند صورت گرفت این سند به تصویب دولت رسید و تنها تغییر آن این بود که به‌جای سند ملی عنوان سند راهبردی امنیت فناوری فن‌آوری و اطلاعات به آن اطلاق شد.

حسن‌بیگی ادامه داد: ما در جمع‌بندی دوباره آقای عارف دوباره اعتراض کردیم اما ایشان گفت ما نام آن را سند راهبردی گذشتیم و شما نیز خودتان برای بخش دفاع سند تهیه کنید که این استدلال، استدلال درستی نبود.

وی گفت: در مجلس البته با این سند موافقت نشد و در دولت نهم نیز گرچه اصلاحاتی صورت گرفت اما جدی پیگیری نشد.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: اما باید این موضوع جدی گرفته شود و همه با وجود مشکلاتی که در این سند است پشت سر آن بایستیم چرا که مجموعه‌ای است که تا حدودی انسجام دارد.

وی تصریح کرد: ایراد فنی که می‌گیرند این است که چون این سند مصوب مجلس است مجلس نمی‌تواند به آن استناد کند و امکان دارد توسط مجلس یا شورای نگهبان رد شود که در این صورت ممکن است 5 سال دیگر به عقب بیفتیم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: این وقایع توانست به خوبی اهمیت توسعه فناوری فن‌آوری و اطلاعات را نشان دهد و خوشبختانه اکثر مسئولین نیز نظرشان به برقراری یک فضای امن در این زمینه جلب شده ولی نیازمند سیاست‌گذاری، قانونگذاری و اجرای مناسب هستیم.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: ما به عنوان دانشگاه عالی دفاع ملی در حد وسع خود تلاش کردیم و رساله‌ها و پژوهش‌های مختلفی نیز تحقیق شدند که برخی در حال انجام و برخی نیز پایان پذیرفته‌اند.

  • ۸۹/۰۳/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">