ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در جستجوی یک مسوول

| شنبه, ۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بار دیگر حمله‌ای سایبری به یکی از خدمات عمومی رخ داد که قابل پنهان‌سازی نبود و کشور به شکل ملموسی با آثار آن مواجه شد.

برای ادامه بگذارید نگاهی کنیم به واکنش نهادها و افراد به ظاهر مسوول در این حمله سایبری:
* مرکز ملی فضای مجازی بر اساس گزارش مرکز افتا حمله سایبری را تایید کرد. (کارکرد: اطلاع‌رسانی)
* مرکز مدیریت راهبردی افتا با صدور بیانیه‌ای وقوع حمله را تایید و اعلام کرد رسیدگی آغاز شده است. (کارکرد: اطلاع‌رسانی)
* دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اعلام کرد: سازمان‌ها و نهادها خود مسوول مهار حملات سایبری هستند. (کارکرد: اطلاع‌رسانی)
* سازمان پدافند غیرعامل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از قبل در جریان این آسیب‌پذیری بوده و موضوع را به متولیان وقت در وزارت نفت گزارش داده است. (کارکرد: اطلاع‌رسانی)
* از قضا رییس صنف جایگاهداران نیز همچون دیگر دستگاه‌های مسوول اعلام کرد: در 2 سال گذشته هشدارهای لازم به مسوولان و احتمال بروز بحران را داده بودیم. (کارکرد: اطلاع‌رسانی)
* وزیر نفت هم اعلام کرد: دشمن قصد داشت با یک حمله سایبری به مردم ایران آسیب بزند ولی با همراهی و صبوری مردم، تیرشان به سنگ خورد. (کارکرد:...)
اگرچه مقامات و مسوولان دیگری نیز به اظهار نظر در خصوص حمله مذکور پرداختند که عمدتا از جنس موارد مذکور (یعنی اطلاع‌رسانی و پند دادن) است. با این توضیح که مقوله امنیت سایبری در دنیا امری مطلق نیست و با وجود هزینه‌هایی به مراتب سنگین، برای مثال کشور آمریکا نیز از وقوع این حملات در امان نیست و نخواهد بود، لیکن از این مهم نیز نباید به راحتی گذشت که عدم مصونیت صددرصدی در امنیت سایبری، نباید بهانه و دستاویزی برای اهمال و نادیده‌گرفتن کم‌کاری‌ها و پاسکاری‌ها در این بخش شود.
لذا ما همچنان با پرسش‌هایی در حوزه امنیت سایبری کشور مواجه هستیم که بی‌پاسخ مانده‌اند. مثل اینکه پس دقیقا نقش و کارکرد نهادهای متولی امنیت سایبری چیست؟ اگر قرار است کارکرد این نهادها به پند و اندرز منتهی شود و هیچ توان و قابلیت اجرایی نداشته باشند، پس اصولا فلسفه وجودی این همه نهادِ موازی چیست؟ و اگر نباشند مثلا چه می‌شود؟ مگر نه اینکه گفته می‌شود هر نهادی خود مسوول است؟
به هر تقدیر، حواشی این حمله نیز امروز و فردا فروکش می‌کند، تا حادثه بعدی و اظهارات مشابه بعدی. خلاصه آنکه، ظاهرا چندین برابر افراد مسوول، ما افراد و نهادهای غیرمسوول داریم. (منبع:فناوران)

  • ۰۰/۰۸/۰۸

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">