ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دلایل افت استقبال از سیم کارت دولتی

| سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۸۵، ۰۲:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

کارشناسان مخابرات مهمترین دلایل عدم استقبال مناسب از سیم کارت دولتی را اطلاع‌رسانی ضعیف، ورود سیم کارتهای دائمی و اعتباری ایرانسل و تالیا و کاهش شدید بهای سیم کارت می‌دانند.

به گزارش فارس شرکت ارتباطات سیار در 13 سال فعالیت خود با داشتن 15 میلیون مشترک و در شرایطی که با تکیه بر پوشش کامل کشوری، خود را یکه‌تاز بلامنازع عرصه تلفن همراه کشور می دانست، به ناگاه در ثبت نام سال جاری ناکامی برای خود ثبت کرد.

فعالان بازار نیز معتقدند که تنوع و عرضه به روز سیم کارت در بازار بویژه بازار بزرگ تهران و نیز کاهش شدید بهای سیم کارت به کم رنگ شدن ثبت نام سیم کارتهای دولتی دامن زد.

مدیران شرایط MCI که چندین دوره ثبت نام میلیونی (بهمن 84) و با رکورد 8 میلیون ثبت نام را تجربه کرده بودند این بار نیز با وارد کردن سیم کارت اعتباری به عرصه مصمم به ثبت رکورد جدید بود و از یک نظرسنجی سخن می گفت که حاکی از پیش بینی ثبت نام سه تا چهار میلیونی سیم کارت دائمی در سراسر کشور کرده بود.

بعلاوه با استناد به میزان ثبت نام در دوره های قبل(بهمن سال گذشته) آمار این دوره را نیز بالاتر از سال گذشته می دانستند و در مورد سیم کارت های اعبتاری نیز از ثبت نام چند میلیونی نام نیز خبر داده بودند.

شرکت ارتباطات سیار در شرایطی که برخی مراجع تصمیم گیر کشور با ثبت نام سیم کارتها به ویژه از نوع اعتباری آن توسط این شرکت مخالف بودند، توانست با برنامه‌ریزی و لابی موفق در سطوح بالای مدیریتی کشور مقتدرانه و با شعار «ثبت نام می کنیم» تمام مخالفان را کنار زده و ثبت نام را آغاز کند، تا اینجای کار شرکت ارتباطات سیار ثابت کرد قواعد بازی را به خوبی می شناسد.

بالاخره ثبت نام سیم کارت های دائمی و اعتباری دولت از 12 بهمن ماه شروع شد ولی متاسفانه برخی از مسوولان امر در زمینه اطلاع‌رسانی تا حدی با سیاست چراغ خاموش و بی خبر گذاشتن افکار عمومی حرکت کردند.

پذیرش ناکامی در تحقق حتی 15 درصد از پیش بینی نظرسنجی مخابرات (مخابرات اعلام کرده بود حداقل سه تا چهار میلیون نفر ثبت نام خواهند کرد) برای مدیریتی که توانسته بود با واگذاری 5/6 میلیون سیم کارت در مدت زمان کمتر از 9 ماه توأم با ارتقای کیفی شبکه و به قول وزیر ارتباطات «معجزه بیافریند» طبیعی است که سنگین باشد.

کارشناسان معتقدند با توجه به پوشش سراسری سیم کارت های دولتی و دو مرحله ای کردن پرداخت مبالغ ثبت نام در هر دو نوع سیم کارت دائمی و اعتباری تا آنجا که تنها با یک هزار تومان نا قابل ثبت نام کرد، انتظار مدیران شرکت ارتباطات سیار از استقبال گسترده حداقل در مورد سیم کارت های اعتباری به حق بود ولی این چنین نشد.

یک کارشناس مخابرات نیز به فارس گفت: این تعداد ثبت نام فرصت مناسبی برای وزارت ارتباطات جهت بهبود بیشتر کیفی شبکه تلفن همراه است.

مهمترین دلیل این ناکامی را شاید باید در عدم اطلاع‌رسانی شفاف در روزهای قبل و هنگام ثبت نام، ورود و عرضه آنلاین سیم کارتهای 150 هزار تومانی و 29 هزار تومانی ایرانسل و نیز تالیا از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال است.

این گزارش حاکی است: تا پایان روز بیست و نهم بهمن ماه مجموع یک میلیون و 854 هزار و 756 سیم‌کارت تلفن ‌همراه در دفاتر پستی کشور نام‌نویسی شده است. از این تعداد یک میلیون و 324 هزار و 915 سیم‌کارت اعتباری و 529 هزار و 841 سیم‌کارت دایمی بوده است. و پیش بینی می‌شود تا پایان روز سی‌ام این تعداد به حدود 2 میلیون ثبت نام برسد.این تعداد ثبت نام سیم کارت دائمی در قیاس به حدود 8 میلیون نفر سال گذشته نشان می‌دهد که تنها شش درصد مردم اقدام به ثبت نام سیم کارت دائمی کرده‌اند.

  • ۸۵/۱۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">