ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رابطه وزیر ارتباطات با اپراتورها چیست؟

| شنبه, ۸ اسفند ۱۳۸۸، ۰۲:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - با عرضه سهام شرکت مخابرات ایران به بورس، این شرکت بزرگ دولتی از مدتی قبل خصوصی تلقی می شود. به این ترتیب زیر مجموعه های مخابرات و از جمله مهمترین ایشان یعنی شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) نیز به جمع خصوصی ها پیوست.

این در حالی است که تا قبل از خصوصی سازی مخابرات ایران، این وزیر ارتباطات بود که نظارت مستقیم روی این شرکت داشته و حکم مدیریت مخابرات را تایید می کرد. لیکن در قالب جدید وزیر ارتباطات چنین نقشی ندارد.

اما چندی پیش وزیر ارتباطات در مواجهه با خبرنگار یک خبرگزاری مبنی بر علت سوختن سیم کارت های شرکت همراه اول پاسخ جالبی داد و گفت مسایل فنی را خود اپراتور باید پاسخ دهد.

از بهمن ماه و این پاسخ وزیر ارتباطات در ارتباط با بروز یک مشکل در خدمات شرکت ارتباطات سیار گذشت تا این که هفته گذشته در دیدار ایشان با اعضای کمیسیون صنایع مجلس، وزیر ارتباطات قول رفع اختلال ها در شبکه همراه اول را داد.

به این ترتیب وزیر ارتباطات در پاسخ به یک مشکل از سوی رسانه ها خود اپراتور را مسوول پاسخگویی و رفع مساله دانسته اما در مواجهه با مجلس، قول رفع اختلال ها را داده است.

اما در جلسه مذکور نکته دیگری نیز مطرح شده بود. به گفته نماینده مجلس حاضر در این جلسه، وزیر ارتباطات همچنین درخواست کرده در بودجه‌ سال 89 با توجه به این‌که وظیفه‌ وزارت ارتباطات توسعه، تعمیق و نگهداری است، بودجه‌ای برای این موارد دیده شود؛ چرا که مطمئنا بخش خصوصی وظیفه‌ای را در این قبال ندارد و اگر این اتفاق نیفتد ممکن است وضع از هم‌اکنون هم بدتر شود.

بر اساس این اظهارات پرسش های زیادی مطرح می شود. از جمله آن که درست است که شرکت مخابرات خصوصی شده و به رسم شرکت های خصوصی می بایست به سودهی بیندیشد و از ورود به خدمات و نقاط زیان ده خودداری کند. لیکن مخابرات خصوصی تا چه زمانی، برای کدام نقاط و به چه مبلغی از بودجه های دولتی باید استفاده کند؟

نکته دیگر به رابطه وزارت ارتباطات با شرکت مخابرات باز می گردد. آیا وزیر ارتباطات با کسوت وزارت قول رفع مشکلات و درخواست بودجه برای مخابرات را کرده یا در کسوت رییس کمیسیون تنظیم مقررات به مجلس احظار شده و پاسخ گو بوده است؟ آیا وزیر ارتباطات یا رییس کمیسیون تنظیم مقررات با رویه ای مشابه با اپراتور اول می تواند قول مشابهی در خصوص رفع مشکلات در شبکه اپراتور دوم (ایرانسل و اپراتور سوم) را هم بدهد یا صرفا از ابزار قانونی و تذکر در قالب کمیسیون می تواند وارد شود؟

به هر تقدیر اگرچه با خروج مخابرات از زیرمجموعه وزارت ارتباطات، رگولاتوری مجموعه ای مستقل محسوب می شود، لیکن در این میان وظیفه وزیر به عنوان وزارت ارتباطات با وظایف سازمان تنظیم مقررات در قبال اپراتورها تا حدودی دارای ابهاماتی است.

  • ۸۸/۱۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">