ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راهبری اینترنت همچنان چالش جامعه اطلاعاتی

| سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۵۴ ق.ظ | ۰ نظر

یکی از بحث برانگیزترین مسایل مطرح شده در نخستین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی موضوع راهبری اینترنت بود. این موضوع به رغم مخالفت آمریکا که راهبری اینترنت را حق غیر قابل بحث و طبیعی خود می‌دانست، با توجهی جهانی مواجه شد و مقرر شد بررسی‌ها و اقداماتی در خصوص خروج راهبری اینترنت از آمریکا و اتخاذ شیوه‌ای برای مدیریت و راهبری جهانی اینترنت فراهم شود.

حالا بعد از ده سال این موضوع نه تنها به راهکارهای قطعی و روشن نرسیده بلکه با پیچیدگی‌های بیشتری نیز مواجه شده است.

یکی از مهمترین مسایل مبتلابه در خصوص راهبری اینترنت به تعدد بازیگران در این عرصه مربوط می‌شود که همچنان به عنوان مانعی برای پیشبرد این مساله محسوب می‌شود.

در این نشست بر این نکته تاکید شد که با توجه به آنکه دولت آمریکا با ابلاغ قوانین مربوط به بی طرفی اینترنت در این کشور رسما مسوولیت خود را از اینترنت برداشت، حالا این پرسش را ایجاد کرده که این مسوولیت به کجا و چه کسانی واگذار شده است؟ آیا آنها قدرت کافی برای این کار را دارند؟ موضوع دیگر آنکه اختیارات آنها بیشتر داخلی بوده و حال آنکه با واگذاری چنین مسوولیتی باید این پرسش نیز مطرح است که آیا آنها اختیارات خارج از حیطه کاری خود را نیز دارند.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای کاهش فشارهای جهانی از یکسو و ایجاد پیچیدگی‌های جدید در فرایند بررسی راهبری اینترنت اقدام به تصویب قانون بی‌طرفی اینترنت کرد. موضوعی که حتی تعجب و اعتراض شرکت‌هایی بزرگ آمریکایی همچون گوگل و فیس‌بوک را نیز به دنبال داشت.

چالش تفاوت دیدگاه‌ها در راهبری اینترنت

علاوه بر وجود بازیگران متعدد، مشکل دیگر در خصوص کندی پیشرفت‌ها در مقوله راهبری اینترنت به همزبان نبودن دیدگاه‌ها و رویکردهای طرفین ذینفع مربوط است. گفته می‌شود این اختلاف سطح به شکلی است که به یک برنامه نویس کامپیوتر کتاب حقوق داده و خواسته شود نظرات خود را بیان کند و از سوی دیگر به یک حقوقدان کتاب برنامه نویسی کامپیوتر داده شده و خواسته شود تا او هم نظرات خود را بگوید.

به اعتقاد حضار امروزه مساله راهبری اینترنت و تعدد بازیگران به مثال چند آشپز و یک غذا تبدیل شده که در نهایت مشخص نیست چه سرانجامی خواهد داشت.

  • ۹۳/۰۳/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">