ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت از راه اندازی سامانه اطلاعات فعالیت‌های توسعه فناوری سلامت، آموزش مجازی در زمینه‌ فناوری و شبکه یکپارچه‌سازی رویدادهای فناورانه حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نشست گزارش عملکرد دفتر توسعه فناوری سلامت به معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکتر محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به همراه تیم اجرایی برگزار شد.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با تحقیقات به فناوری می‌رسیم، گفت: ولی مسیر تحقیقات طولانی و منابع محدود است. باید از طریق تحقیقات میانبر بزنیم و به نوآوری برسیم. زیرا نوآوری است که در شیوه زندگی مردم و سفره‌های مردم تغییر ایجاد می‌کند. فناوری است که قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار عمل را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم دانشگاه و صنعت به یکدیگر متصل شوند بعضی به اشتباه تصور می‌کنند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها شرکت و کارخانه تاسیس کنند یا صنعتگر به دانشگاه برود، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت یعنی دانشگاه‌ها که محل تولید دانش هستند دانش خود را به کارخانه‌ها و صنایع ارائه کنند تا با استفاده از دانش و تحقیقات روز نیاز جامعه رفع شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این خلا و شکاف موجود نیز از طریق شرکت‌های دانش بنیان رفع می‌شود. باید نقش یک واسطه را ایفا کنند؛ دانش را از دانشگاه‌ها اخذ کرده، خلاقیت و نوآوری به آن اضافه کنند و سپس به صنعت بسپارند.

وی با قدردانی از اقدامات انجام شده و تیم چابک فعال در این حوزه گفت: با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌های منابع باید بیشتر به فناوری توجه کنیم. از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم تا بر اساس نیازهای کشور به تولید بپردازند.

پناهی افزود: ساختار و تحولاتی اساسی برای رفع موانع تولید سلامت مورد نیاز است. باید دانشگاه‌ها و مراکز درمانی ترغیب و مجاب شوند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

گزارش دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت

دکتر محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در گزارش خود با اشاره به اینکه اولین و مهمترین نیاز جهت افزایش کیفیت آموزش و تربیت دانش آموختگان ماهر و کارآفرین و نیاز محور و تقاضا محور ساختن پژوهش‌ها؛ برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت است، گفت: ارتباط با صنعت یعنی باز کردن درهای دانشگاه و حضور صنعت در دانشگاه و حضور فعال در صنعت به روش‌های کارآموزی، فرصت مطالعاتی، پسادکتری، دکتری فناورانه است.

منظم افزود: نشست‌های مدیران ارتباط با صنعت به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و در نشست آتی از وزیر بهداشت نیز دعوت کردیم تا از نزدیک با دغدغه‌های این حوزه آشنا شوند.

وی گفت: گروه فناوری‌های تخصصی نیز به سیاست‌گذاری فناورانه، تسهیلات، طرح های فناورانه، بازار، استانداردها می‌پردازد. تاکنون ۶۰ طرح ارزیابی و حمایت شده که خوشبختانه ۴۷ طرح موفق شدند و محصولشان وارد بازار شده است. اولویت‌های فناوری حوزه سلامت، باید تبدیل به یک سامانه برخط شود. مقدمات کار انجام شده و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به عملکرد در حوزه مرکز مدیریت مالکیت فکری گفت: هدف اصلی این است که تمام پتنت‌های حوزه سلامت در کشور را به سوی تجاری‌سازی هدایت کنیم. در این مسیر نیز مرکز دو کمیته اصلی تجاری‌سازی و TTO دارد که هر پتنت به فراخور وضعیت و ارزیابی انجام شده به یکی از این کمیته‌ها سپرده می‌شود.

وی افزود: نمی‌خواهیم به ازای اعضای هیات علمی شرکت و کارخانه تاسیس کنیم همانطور که نمی‌خواهیم صنعتگر کسب و کارش را رها کند به دانشگاه‌ها بیاید.

منظم به مجوز تاسیس مرکز نوآوری حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: مراکز نوآوری حوزه سلامت تعاملات میان بازیگران زیست بوم نوآوری سلامت با هدف ارتقای نوآوری را تسهیل می‌کنند. شبکه‌های نوآوری سلامت را شکل می‌دهند، برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول و خدمات بسترسازی می‌کنند.

به گفته وی، تاکنون ۹ درخواست‌ جهت راه‌اندازی مراکز نوآوری سلامت به دفتر توسعه فناوری سلامت رسیده است و در حال انجام مراحل ارزیابی آنها هستیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: کمیته‌های فنی مراکز رشد فناوری از اردیبهشت ماه در شورای مدیران معاونت به تصویب رسیده است و تاکنون ۸ جلسه آن تشکیل شده و مصوبات مهمی را داشتند.

وی گفت: دو کار ارزشمند انجام شده یکی مراکز رشد اقماری و دیگری مراکز رشد بخش خصوصی است. همینطور برای کمیته‌های فنی حدود ۱۰۰ ارزیاب معتمد در کل کشور تربیت شده است. این ارزیاب‌ها به مراکز رشد مراجعه کرده و آن را ارزیابی می‌کنند. به دنبال آن شیوه‌نامه ارتقا مراکز رشد را هم تهیه کردیم.

منظم افزود: جلساتی با عنوان برنامه هم‌افزا برای روسای مراکز رشد نشست‌های آموزشی و هم‌فکری برگزار می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲ پارک علم و فناوری سلامت در کشور داریم و یک پارک نیز در فرآیند اخذ مجوز است. تصویب و ابلاغ اساسنامه، تصویب و ابلاغ چارت تشکیلاتی پارک های علم و فناوری در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی از جمله اقدامات انجام شده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: همچنین ابلاغ پیش نویس آیین‌نامه ارزیابی و نظارت بر فعالیت پارک های علم و فناوری سلامت به دانشگاه ها جهت تکمیل اطلاعات و انجام ارزشیابی، تشکیل نشست‌های دوره‌ای روسای پارک‌های علم و فناوری به منظور هم‌افزایی و انتقال تجربیات در ارتقا و توسعه پارک‌ها و راه‌اندازی کمیته فنی پارک‌ها به‌عنوان اتاق فکر به‌منظور پیشنهاد شیوه نامه‌ها، مدل‌های ارزشیابی ، مشاوره از دیگر اقدامات این حوزه است.

وی در خصوص کمیته توسعه صادرات گفت: این کمیته با هدف کمک به رفع موانع قانونی، حمایت، پشتیبانی و تسهیل فرآیندهای صادراتی با توجه به اهداف کلان بر اساس قوانین، مقررات و ضوابط مرتبط شکل گرفته است و در ذیل آن کارگروه‌های مختلفی در حال شکل‌گیری است. یافتن موانع صادرات محصولات سلامت و رفع آنها در بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت در زمره وظایف این کمیته است.

منظم به دو سامانه اشاره کرد و گفت: سامانه اطلاعات فعالیت‌های توسعه فناوری سلامت مشتمل بر ۹ محور و سه شاخص عملکردی، ساختاری و مالی در حوزه فناوری است. دیگری سامانه آموزش مجازی دانشگاه مجازی مشتمل بر ۱۳ کارگاه با ۱۳۳ بخش در زمینه‌های فناوری، کارآفرینی، خلاقیت، کسب و کار، مالکیت فکری، صادرات، دانش بنیان راه اندازی شده است.

وی از راه اندازی شبکه یکپارچه‌سازی رویدادهای فناورانه حوزه سلامت نیز خبر داد.

  • ۰۰/۱۰/۱۱

وزارت بهداشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">