ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه اندازی IDCهای داخلی تا نیمه‌ اول سال آینده

| چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۸۴، ۰۶:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر کل دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: طبق گزارشات رسیده، دو IDC داخلی، حداکثر تا نیمه‌ی اول سال آینده، مراکز اصلی خود را افتتاح خواهند کرد، بدین ترتیب امید می‌رود با توجه به سرمایه گذاری‌های هنگفت انجام شده از سوی این شرکت‌ها، حداکثر تا پایان نیمه‌ی اول سال آینده مراکز اصلی IDC‌های مذکور به بهره برداری برسد، اما امکان ارایه‌ی برخی از سرویس‌ها در حال حاضر و از طریق پایلوت این مراکز هم وجود دارد.
مهندس «علی اصغر انصاری»، در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار داشت: تمام مسوولان کشور اعم از دولتی و خصوصی به لزوم ایجاد IDC در کشور واقف و معترفند و بر همین اساس مجوز تاسیس سه IDC از سوی معاونت IT وزارت ارتباطات در ابتدای سال به بخش خصوصی اعطا شد.
وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده، دو شرکت تا حدود قابل توجهی به تعهدات خود عمل کرده و مراکز پایلوت خود را افتتاح کرده‌اند، به طوری که در حال حاضر امکان ارایه‌ی سرویس به صورت محدود از طریق مراکز پایلوت آن‌ها وجود دارد و سرویس‌های وب‌هاستینگ و ایمیل از جمله‌ی این سرویس‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهند.
انصاری افزود: عمده ترین مشکل شرکت‌ها به بحث‌های ارتباطی بر می‌گردد که جزیی از تعهدات وزارت ارتباطات به شمار می‌رود، به این معنی که شرکت‌ها توقع دارند وزارتخانه با کمک به آن‌ها مشکلات پیش روی را بردارد.
وی خاطر نشان کرد: طبق گزارشات رسیده، دو IDC داخلی، حداکثر تا نیمه‌ی اول سال آینده، مراکز اصلی خود را افتتاح خواهند کرد، بدین ترتیب امید می‌رود با توجه به سرمایه گذاری‌های هنگفت انجام شده از سوی این شرکت‌ها، حداکثر تا پایان نیمه‌ی اول سال آینده مراکز اصلی IDC‌های مذکور به بهره برداری برسد، اما امکان ارایه‌ی برخی از سرویس‌ها در حال حاضر و از طریق پایلوت این مراکز هم وجود دارد.
وی تصریح کرد: تاسیس IDC با گستردگی که از سوی وزارت ارتباطات از شرکت‌ها خواسته شده، به تحمل هزینه‌های زیادی نیاز دارد، به طوری که یکی از IDC‌ها، تاکنون حدود ‌١٠ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است.
وی ادامه داد: بنابر این باید میان وزارت ارتباطات و بخش خصوصی تعاملی مستمر جهت بهره برداری هر چه سریع تر مراکز IDC وجود داشته باشد، زیرا هزینه‌های انجام شده برای خرید تجهیزات دیربازده است و شرکت‌های خصوصی باید سریعا هزینه‌های خود را با درآمد ناشی از ارایه‌ی سرویس‌ها جبران کنند.
وی افزود: اگر احتمالا در بهره برداری از IDC‌ها مشکلی به وجود آید، اول خود این شرکت‌ها هستند که متضرر خواهند شد، چرا که تکنولوژی به کار گرفته شده در تجهیزات IDC‌ها پس از مدتی قدیمی ‌خواهد شد لذا باید سریع به بهره برداری برسند.
وی ادامه داد: راه اندازی هر چه سریع تر IDC‌ها علاوه بر مواردی که به خود شرکت‌ها برمی‌گردد، ملاحظات دیگر به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به لزوم میزبانی سایت‌ها در داخل برای پیشگیری از تحت فشار قرار گرفتن هنگام تحریم‌ها و یا خارج نشدن ترافیک بی جهت سایت‌ها با محتوای ایرانی همچنین نپراداختن پول بابت میزبانی و عرضه‌ی پهنای دسترسی به آن‌ها اشاره کرد.
وی با بیان این که ایجاد IDC در داخل کشور، شرط لازم است اما در بحث ترافیک بین‌الملل و دسترسی به سایت‌ها با محتوای ایرانی در خارج کشور کافی نیست، تصریح کرد: با ایجاد IDC‌ها در داخل کشور، الزاما ترافیک داخل کشور هدایت نخواهد شد بنابراین داشتن اینترنت ملی شرط کافی به شمار می‌رود.
وی در مورد وام اختصاصی به شرکت‌های IDC از سو‌ی وزارت ارتباطات گفت: اختصاص وام ‌٥/١ میلیارد تومانی به هر یک از IDC‌ها در شورای راهبردی به تصویب رسیده است و شرکت‌ها فرم‌های در خواست خود را به کمیته‌ ارجاع داده‌اند که نتایج تکمیلی اعلام خواهد شد.
وی بازاریابی IDCها را از دیگر موضوعات مورد توجه عنوان کرد و افزود: این بحث از حالا باید پیش‌بینی شود زیرا در حال حاضر بسیاری از سایت‌های داخلی، خارج از کشور میزبانی می‌شوند و باید مکانیزمی ‌بابت تعرفه‌های اعلامی ‌از سوی IDC‌های داخل تعریف شود تا سازمان‌ها و شرکت‌ها برای میزبانی‌ سایت‌های خود در داخل کشور رغبت داشته باشند.
وی افزود: حضور ‌این سه IDC، در کنار شارع دو که با انجام توسعه به عنوان IDC دولتی مطرح خواهد شد، از مواردی دیگری است که باید به گونه‌ای متوازن شوند، تا بازار برای شرکت‌های خصوصی کساد نشود.
وی تصریح کرد: تهیه‌ی بسترهای قانونی در مورد کنترل محتوای IDC‌ها، در مواردی نظیر فیلترینگ و غیره نیز باید با نظر خواهی از مسوولان کارشناسان و متخصصان در این حوزه قبل از افتتاح مراکز IDC‌ انجام شود.

  • ۸۴/۱۱/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">