ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه‌های شفاف‌سازی قیمت اینترنت

| شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۴ ق.ظ | ۰ نظر

رمضانعلی سبحانی‌فر - مدت‌هاست کاربران اینترنت نسبت به قیمت و نحوه ارائه خدمات شرکت‌های عرضه‌کننده اعتراض دارند که در بسیاری از موارد حرفشان درست است و مقامات دولتی باید در این زمینه پاسخگو باشند. اولین کار برای شفافیت قیمت اینترنت، تفکیک قیمت پهنای باند داخلی از بین‌المللی است.

باید سیستمی طراحی شود که قیمت اینترنت زمانی که از پهنای باند داخلی استفاده می‌کند، با زمانی که از پهنای باند بین‌المللی بهره می‌برد قابل تفکیک باشد و هزینه هر کدام را به صورت جداگانه برای مشترک محاسبه شود. در این صورت کاربر هزینه اضافی برای اینترنت نمی‌پردازد، اما این عدم تفکیک، مشکلاتی را برای مردم که این روزها از اینترنت استفاده بیشتری دارند، به وجود آورده است.

یکی دیگر از اقداماتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های زیرمجموعه باید انجام دهند، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است. از سوی دیگر باید در نظر داشت که همه اطلاعات مربوط به محاسبه اینترنت و مدت زمان ارائه شده و حجمی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید در دسترس کاربر باشد تا بتواند بسته مورد نظر را انتخاب کند. همچنین محدودیت زمانی برای استفاده از حجم نیز کاربران را متضرر خواهد کرد. به این دلیل که مصرف 5 گیگابایت در مدت زمان کوتاه شاید عملی باشد، اما در محاسبه با بلندمدت ضرر زیادی به کاربر می‌رسد و به دلیل پرداخت‌های کمتر به ظاهر ارزان است. بر این اساس باید محدودیت زمانی برای استفاده از حجم برداشته شود. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، نبود شفافیت در ارائه اطلاعات و محدودیت بسته‌های اینترنتی است که این موضوع نشان می‌دهد سازمان تنظیم مقررات رادیویی به وظیفه نظارتی خود در این زمینه بخوبی عمل نمی‌کند. سازمان تنظیم مقررات رادیویی باید یک قیمت مصوب را برای اینترنت تعیین کند و فرمول‌های محاسبه را برای کاربران در سایت خود درج کند تا مشترکان براحتی بتوانند محاسباتی را انجام دهند و بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشند.

برخی شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت بسته‌های متفاوتی را معرفی می‌کنند تا مخاطبان زیادی را جذب کنند، اما محدودیت‌های این بسته‌ها را بازگو نمی‌کنند و سازمان تنظیم مقررات رادیویی باید نسبت به این‌گونه بسته‌های تشویقی اهتمام بیشتری داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس (منبع:جام جم)

  • ۹۶/۰۴/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">