ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رایتل 9 سال کشور را عقب انداخت

| شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

نسل سوم ارتباطات سرانجام از لایه انحصار خارج و به شکلی آزمایشی در سالگرد تحلیف روحانی در اختیار اپراتوری دیگر نیز قرار داده می‌شود.

به گزارش تسنیم، موج رقابتی شکل گرفته بر سر استفاده از خدمات نسل‌های جدید ارتباطی و به گوش رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر شکسته شدن انحصار اپراتور نسل سوم ارتباطی، بار دیگر امید را در دل جامعه مخابراتی زنده می‌کند.

امیدی که با انحصار و تمدید انحصار رایتل به یأس و ناامیدی میل می‌کرد، ظاهرا قوتی دگر بار خواهد یافت تا حداقل از کمترین کشورهای جهان در عرصه ارتباطات عقب نیفتیم.

روزگاری را پشت سر می‌گذاریم که ژاپن پیاده‌سازی نسل پنجم ارتباطات را وعده داده و برای اجرای چنین طرحی، سال 2020 را هدف گرفته است؛ حال بماند که کشورهای همسایه و آنهایی که به عقیده ما اصلا قدرتی نیستند که بخواهند حتی حق اظهار نظر داشته باشند درصدد پیاده‌سازی نسل چهارم ارتباطات و رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.

مهم‌ترین دستاوردی که نسل سوم یا "3G" با خود به ارمغان می‌آورد و بر کسی پوشیده نیست، امکان برقراری ارتباطات با سرعتی بالاتر و حداکثر تا 42 مگابیت بر ثانیه (42Mbps) است.

خدماتی نظیر تماس‌های تصویری که اکنون در کشور مسدود است، بهره‌برداری از خدمات مالتی‌مدیا (صوت و تصویر)، بانکداری همراه و موضوعات در ارتباطات با تجارت الکترونیکی با فراهم‌سازی بسترهای این نسل امکان تحقق دارد.

کمترین انتظاری که از رایتل به عنوان اپراتور انحصاری ارائه دهنده خدمات این نسل می‌شد داشت، این بود که حتی‌الامکان طی مدت زمان طی شده‌ از آغاز بهره‌برداری تجاری این اپراتور (خرداد ماه 90)، بتوانیم شاهد ارائه نسل سوم به شکل وسیع در کشور باشیم زیرا پروانه این اپراتور دو سال انحصار را برای گارانتی آن به همراه داشت.

حال بماند که این اپراتور نه تنها قادر به تکمیل شبکه و پوشش خود نبود بلکه با اجرای طرح رومینگ ملی به سمت استفاده از آنتن‌های همراه اول و ایرانسلی که یک نسل پایین‌تر را ارائه می‌کردند، رفت که با این کار واقعا دیگر مشخص نیست مشترکان این اپراتور چه خدمات متمایزی را دریافت می‌کنند که مشترکان دیگر اپراتورها (همراه اول و ایرانسل) ندارند.

اما عملا چنین نشد و انحصاری که باید در خرداد سال گذشته به اتمام می‌رسید و همراه اول و ایرانسل نیز اجازه ورود به خدمات این نسل را می‌یافتند، با درخواست رایتل تمدید شد. البته هنوز مشخص نیست که مدت زمان انحصار تمدید شده یا زمان لازم‌الاجرا شدن پروانه این اپراتور تغییر کرده است.

با این حساب بیش از یک سال دیگر عقب افتادیم و سرمایه‌گذاری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان از سوی همراه اول و شاید اعداد و ارقامی در همین رنج از سوی ایرانسل برای توسعه شبکه‌شان به کما رفت.

تمدید انحصار رایتل شاید یک سال اسمی پیشرفت کشور را دچار اختلال کرده باشد اما به دلیل رواج خدمات نسل سوم از سال 2005 در کشورهای جهان، 9 سال از دنیا عقب افتادیم.

با تمامی این تفاسیر و علی‌رغم میل باطنی مسئولان اپراتور سوم ارتباطی، انحصار رایتل رو به پایان است و واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به محض ورود در وزارتخانه مربوطه این موضوع را به شکل قطعی مطرح کرد و گفت که انحصار رایتل تمدید نخواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد که در پایان این انحصار به عبارتی پایان مرداد ماه جاری، مجوزهای این نسل به سایر اپراتورهای حائز شرایط ارائه خواهد شد و ارائه خدمات نسل سوم به نیمه دوم سال 93 خواهد افتاد.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و وزیر در افتتاح فاز نهایی رومینگ ملی بین همراه اول و ایرانسل با مژده ارائه خدمات نسل سوم در کشور، گفت: مذاکرات نسل سوم را انجام داده‌ایم و در نیمه دوم امسال شاهد حضور اپراتورهایی برای ارائه خدمات در این زمینه خواهیم بود و البته باید این را دانست سازمان تنظیم مقررات تنها به اپراتورهایی مجوز نسل سوم را می‌دهد که تمامی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را رعایت کرده و به شروط درنظر گرفته پایبند باشند.

واعظی افزود: کارها در این حوزه خوب پیش می‌رود و امیدواریم 12 مردادماه که روز تحلیف ریاست جمهوری دوره یازدهم است اپراتوری که آمادگی دارد به‌ صورت پایلوت در چند نقطه تهران خدمات نسل سوم را ارائه کند و از اول شهریورماه نیز در صورت مناسب بودن خدماتش پروانه فعالیت در این نسل را بگیرد.

با این مژدگانی می‌توانیم به قاطعیت وزارت ارتباطات در پایان بخشیدن به تمامی حواشی این حوزه امیدوار باشیم و از فردا نسل سوم را هرچند به شکل پایلوت برای عده‌ای از مشترکان ارتباطی شاهد باشیم.

مراسم تنفیذ حسن روحانی در بعدازظهر شنبه 12 مرداد 1392 انجام گرفت.

تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز در 13 مرداد 1392 در مجلس شورای اسلامی با حضور شخصیت‌ها، مقامات داخلی و خارجی بر‌گزار گردید.

  • ۹۳/۰۵/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">