ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رسوایی و سقوط 50 میلیارد دلاری ارزش فیس‌بوک

| چهارشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

یکی از داغ‌ترین خبرهای امروز مربوط به فیس‌بوک و کاهش ارزش سهام آن به میزان ۵۰ میلیارد دلار است.

در انتخابات مدرن در سطح دنیا، تحلیل دقیق رفتار و علایق رای‌دهنده‌ها و تغییر نظر آدم‌های مردد از طریق بررسی فعالیت‌های اینترنتی آنها خیلی مهم است.

ابزارهایی برای این کار وجود دارد که می‌تواند شامل نظرسنجی‌های آنلاین، بررسی رفتار توده‌های مردم و انتشار تبلیغات مؤثر و حتی انتشار اخبار کاذب علیه رقیب باشد.

اما چه می‌شود اگر یک ستاد انتخاباتی به اطلاعات دقیق‌تری در مورد علایق تک تک کاربران داشته باشد؟!

مسلما انبار چنین اطلاعاتی شبکه‌های اجتماعی است. اما مدیران شبکه‌های اجتماعی اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را نمی‌دهند و برای حفظ شهرت و اعتبار خودشان هم شده، حریم خصوصی آنها را حفظ می‌کنند.

اما این تعهد، به معنی سستی و کاهلی آنها در بعضی اوقات نیست.

به گزارش یک پزشک خبر جدید این است که شرکتی به نام Cambridge Analytica با ترفندهایی موفق شده که به اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر فیس‌بوک دسترسی پیدا کند. به این ترتیب از طریق تحلیل لایک‌ها و مشاهدات و رفتار فیس‌بوکی آنها توانسته در مورد ترجیح سیاسی و علایق تک تک این کاربرها و در گام بعد چگونگی طرح‌ریزی کارزار اینترنتی فیس‌بوکی برنامه‌ریزی کند.

به صورت دقیق‌تر فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ برنامه‌ای داشت که اطلاعات بی‌ضرری به نامزدهای انتخاباتی ارائه می‌داد. در این حد که مثلا رای‌دهنده بیشتر کجاها تمرکز دارند و بینش و نظر کلی آنها چیست و تسهیلاتی برای ارتباط نامزدها با رای‌دهنده‌ها هم در اختیار می‌نهاد.

اما سال ۲۰۱۵ شرکت Cambridge Analytica دست به یک ترفند زد. این شرکت با همکاری یک استاد روانشناسی دانشگاه کمبریج به نام دکتر الکساندر کوگان یک اپ به نام thisisyourdigitallife آماده کرد.

کاربری که این اپ نه‌چندان جالب را دانلود می‌کرد اجازه می‌داد که اپلیکیشن به چیزهایی مانند لایک‌ها؛ مکان زندگی او و اطلاعات مشابهی در مورد دوستانش دسترسی پیدا کند.

البته فیس‌بوک در مورد چنین سطح دسترسی قابل توجهی حساس است. اما کوگان توانسته بود فیس‌بوک را متقاعد کند که اطلاعات به صورت anonymized مورد بررسی قرار می‌گیرند و فقط برای کار پژوهشی روی حجم کلان اطلاعات و نه بررسی رفتار تک تک کاربران کار خواهد شد.

در کمال تعجب فیس‌بوک هم موافقت کرد. اما چون اپ چندان جالب نبود فقط ۱۷۰ هزار نفر آن را دانلود کردند. به همین خاطر Cambridge Analytica دست به یک ترفند دیگر زد:

ادعا کرد که برای یک کار پژوهشی باید کاربران اینترنت آمریکایی که مایل هستند که یک پرسشنامه را پر کنند و در ازای تقبل این زحمت به هر کدام از آنها یکی دو دلار پاداش خواهد داد. اما لازمه پرداخت این است که آنها یک اپ فیس‌بوکی را دانلود کنند. طمع کاربران کار خودش را کرد و ۵۰ میلیون نفر این اپ را دانلود کردند!

حالا تصور کنید که با بررسی کلان‌داده‌ها و نیز تحلیل رفتار تک تک کاربران و دانستن علایق و دغدغه‌های هر یک، چه کارزار دقیقی می‌شود آماده کرد.

پیش از این فیس‌بوک متهم بود که با اجازه انتشار اخبار کاذب طرح‌ریزی شده توسط روس‌ها باعث تغییر جریان انتخابات و پیروزی ترامپ شده و حالا مشخص شده که به صورت شگفت‌انگیزی اطلاعات باارزشی در اختیار یک شرکت واسط قرار داده که به کمپین ترامپ کمک فراوان کرده است.

 

اتحادیه اروپا دسترسی به اطلاعات کاربران فیسبوک را محکوم کرد

اتحادیه اروپا دسترسی غیرقانونی یک شرکت مشاوره سیاسی به اطلاعات کاربران فیسبوک را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به  نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، طبق گزارش رسانه های آمریکایی یک شرکت فعال در زمینه مشاوره سیاسی به صورت غیرقانونی و با اهداف سیاسی به اطلاعات دهها میلیون کاربر فیسبوک دست یافته است.

این شرکت مشاوره سیاسی در ارتباط با برگزیت فعالیت می کرد و همچنین با ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ نیز همکاری داشت.

این رسوایی بی سابقه برای فیسبوک بسیار گران تمام شد. شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا متهم است که از اطلاعات پنجاه میلیون کاربر این شبکه اجتماعی سوء استفاده کرده است تا با استفاده از آن بتواند بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ تاثیر بگذارد.

در نتیجه افشای این رسوایی روز دوشنبه سهام شرکت فیسبوک در وال استریت حدود هفت درصد کاهش یافت. حتی فیسبوک برای آن که نتوانسته است از اطلاعات خصوصی کاربران خود حفاظت کند با خطر تحریم روبه روست. همچنین احتمالا فیسبوک با جریمه سنگینی از سوی کمیسیون تجاری فدرال آمریکا مواجه خواهد شد. 

کمیته پارلمان انگلیس از رئیس فیسبوک خواست در خصوص ادعای درز اطلاعات کاربران توضیح دهد

 ­یک کمیته پارلمان انگلیس روز سه شنبه از مارک زاکربرگ رئیس فیسبوک خواست در خصوص ادعاها درمورد سوء استفاده از داده های میلیون ها کاربر برای کارزار انتخاباتی به آنان توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، دامیان کولینز رئیس کمیته فرهنگ، رسانه و ورزش در پارلمان انگلیس در پیامی به زاکربرگ اعلام کرد: «کمیته بارها درباره چگونگی دسترسی شرکت ها به داده های کاربران در سایت و به ویژه دستیابی به این اطلاعات بدون اجازه آنان، سوالاتی از فیسبوک مطرح کرده است».

وی افزود: «اکنون زمان آن است که از یک مقام ارشد فیسبوک بخواهیم گزارش واقعی از این شکست فاجعه بار به ما ارائه دهد».

 

برکناری مدیر امنیتی فیس بوک به علت انتشار اطلاعات دروغین

الکس استاموس مدیرامنیتی ارشد فیس بوک به علت اختلاف نظر بر سر نحوه جلوگیری از گسترش اطلاعات دروغین و سوءاستفاده از داده های کاربران این شرکت را ترک می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ورج، قرار است این تحول مدیریتی تا قبل از پایان سال 2018 اتفاق بیفتد. فیس بوک همچنین به دنبال تغییراتی در گروه امنیتی خود و بازطراحی این گروه است. حدود 120 نفر نقش های تازه ای را در گروه های زیرساخت و محصولات در فیس بوک بر عهده گرفته اند و مشخص نیست چه تغییراتی دیگری در بخش های امنیتی این شبکه اجتماعی در راه است.

این تغییر مدیریتی در شرایطی که اخبار متنوعی در مورد دخالت روس ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به نفع ترامپ از طریق شبکه های اجتماعی و به خصوص فیس بوک شنیده می شود و پس از افشای سواستفاده کمبریج آنالیتیکس و چند موسسه تحقیقاتی دیگر از اطلاعات خصوصی کاربران فیس بوک برای بررسی میزان حمایت از ترامپ بحث انگیز شده است.

ظاهرا استاموس تلاش داشته تا در حوزه امنیتی برخوردهای بازتری نسبت به دیگر مدیران ارشد فیس بوک داشته باشد و در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری کند. وی تحقیقات در مورد دخالت های روسیه را هم از جولای سال 2016 آغاز کرد و حتی برای برخورد شفاف تر با این موضوع فیس بوک را هم تحت فشار قرار داد. اما در نهایت به جایی نرسید و سایر مدیران فیس بوک از او خواستند به جای برخورد باز و شفاف در این زمینه بیشتر سکوت کند.

 

دارایی زاکربرگ ۶.۰۶ میلیارد دلار کاهش یافت
دارایی زاکربرگ روز دوشنبه به میزان ۶.۰۶ میلیارد دلار کاهش یافت؛ به نحوی که این کاهش دارایی به خاطر افت ارزش سهام شرکت وی یعنی فیس بوک بود.

به گزارش اسپوتنیک، دارایی زاکربرگ روز دوشنبه به میزان ۶.۰۶ میلیارد دلار کاهش یافت؛ به نحوی که این کاهش دارایی به خاطر افت ارزش سهام شرکت وی یعنی فیس بوک بود.

شبکه ی سی ان بی سی در این خصوص اطلاع داد. دلیلی اصلی افت سهام انتشار خبرهایی بود در خصوص اینکه شرکت تحلیلی Cambridge Analytica که ترجیحات رای دهندگان را به نفع کمپین دونالد ترامپ بررسی می‌کرد، اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیس بوک را بدون موافقت آنها استفاده کرده و بر پایه آن الگوریتم آنالیز ترجیحات سیاسی رای دهندگان را مشخص نمود.

در خصوص جمع آوری اطلاعات این شرکت در روزنامه ی نیویورک تایمز نوشته شد. کارکنان سابق شرکت شرح دادند که الگوریتم ساخته شده ارسال تبلیغات سیاسی توسط کاربران را با هدف نفوذ در انتخابات راحت تر می کند.

علی رغم از دست دادن بیش از ۶ میلیارد زاکربرگ بر اساس دارایی چهارمین فرد ثروتمند جهان است

  • ۹۷/۰۱/۰۱

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">