ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رونق نوروزی بازارهای کامپیوتر

| سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۸۹، ۱۱:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

می‌گویند سال که نو می‌شود می‌توان تغییر و دگرگونی را در همه چیز و همه جا حس کرد. از چهره طبیعت و خیابان‌های شهر گرفته تا مراکز خرید و فروش کالاهای مختلف.

کالاهایی که صاحبان آنها در روزهای پایانی سال آتش به مالشان زده بودند و آنها را حتی با نصف قیمت به فروش رسانده بودند به تغییر فصل و ورود مدل‌های جدید امید بسته بودند. این اتفاق در بازار کامپیوتر هم رخ داد.

اگر به خاطر داشته باشید طی یک ماه پایانی سال اکثر فعالان بازار، به ویژه لپ‌تاپ به دلیل اینکه منتظر ورود مدل‌های جدید به بازار پس از سال نو بودند اجناس خود را با تخفیف به خریداران می‌فروختند.

عرضه محدود لپ‌تاپ‌هایی که به پردازنده‌های جدید خانواده core I مجهز بودند و وعده عرضه گسترده این لپ‌تاپ‌ها به بازار توسط نمایندگی‌های فروش و وارد‌کنندگان به بازار در سال جدید یکی از دلایلی بود که باعث شد فعالان بازار لپ‌تاپ، موجودی خود را از این کالا با تخفیف‌های بیشتری به فروش برسانند تا عرصه را برای ورود مدل‌های جدید باز کنند.

به همین دلیل طی روزهای پایانی سال بازار خرید و فروش کامپیوتر با کاهش موجودی مواجه شده بود.

اما اتفاقی که امسال فعالان بازار کامپیوتر را متعجب کرد این بود که بر خلاف سال‌های قبل که بازار خرید و فروش این کالاها تا اواسط اردیبهشت در رکود به سر می‌برد، طی هفته دوم سال جدید بازار با افزایش تقاضا مواجه شد. این موضوع که برای فعالان بازار عجیب و البته خوش‌آیند بود باعث شد قیمت‌ها تا حدودی در بازار افزایش یابد که فعالان بازار دلایل خاصی را عامل این رشد قیمت می‌دانند.
مسافران نوروزی و رونق بازار کامپیوتر

به نظر می‌رسد امسال تهران با موج مسافران نوروزی از شهرهای مختلف کشور مواجه بود.

این موضوع تاثیر زیادی بر بازار کالاهای مختلف از جمله کامپیوتر داشت.به طوری که فعالان بازار می‌گویند، طی هفته دوم

فروردین ماه بازار خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی با افزایش تقاضا مواجه شده بود.

بهنامی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، طی روزهای پایانی سال که فعالان بازار کامپیوتر اجناس خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند، با کاهش موجودی در سال جدید مواجه شدند که این موضوع تا حدودی باعث رشد قیمت‌ها شد.

احمدی، یکی دیگر از فعالان بازار در این باره می‌گوید: رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا و غلبه تقاضا بر موجودی بازار بوده است که مراجعه مسافران نوروزی به بازار و همچنین مراجعه نمایندگان فروش در شهرستانها یکی از دلایل این افزایش تقاضا بوده است. به گفته وی، طی هفته دوم فروردین ماه میزان تقاضا برای کالاهای دیجیتالی و لپ‌تاپ در حدی افزایش یافته بود که فروشندگان متعجب شدند.

اما یک فروشنده دیگر در این مورد می‌گوید: اگر چه تقاضا طی یک هفته در ایام تعطیلات نوروز افزایش یافته بود، اما این افزایش تقاضا باعث رشد قیمت‌ها نشده است و تنها تخفیف‌هایی که نمایندگی‌های فروش و برخی از فروشندگان برای به فروش رساندن اجناس خود می‌دادند لغو شده است.

به گفته وی، طی یک هفته‌ای که از آغاز به کار مراکز خرید و فروش رایانه می‌گذرد بازار تا حدودی رونق گرفت، اما طی روزهای اخیر بازار دوباره به حالت قبل بازگشته و خبری از معامله کالا در بازار نیست.

وی معتقد است؛ می‌توان انتظار داشت با ورود کالاهای جدید، بازار تا حدودی رونق ‌گیرد.

اما بهنامی، یکی دیگر از فعالان بازار تعطیلی گمرکات کشور را عامل کاهش موجودی در بازار می‌داند و می‌گوید: طی مدت اخیر که گمرکات کشور در تعطیلی به سر می‌برند میزان عرضه کالا به بازار کاهش یافته است و بازار در انتظار ورود مدل‌های جدید است.

به گفته وی، طی ماه‌های گذشته مدل‌های جدید لپ‌تاپ که به پردازنده‌های سری core i مجهز بودند به طور محدود وارد بازار شده‌‌اند و سونی تنها برندی بوده که در فوریه گذشته مدل‌های جدید را به طور گسترده وارد بازار کرده است.

به گفته وی، برندهای دیگر از جمله dell،hp و... که این لپ‌تاپ‌های جدید را به طور محدود وارد بازار کرده بودند، از اوایل اردیبهشت نمونه‌های جدید را وارد بازار می‌کنند.
رشد کاذب قیمت‌ها

اگرچه فعالان بازار دلایل مختلفی را برای رشد قیمت‌ها مطرح می‌کنند، ولی برخی از فعالان بازار رشد قیمت‌ها را کاذب دانسته و معتقدند نباید به قیمت‌هایی که اکنون برای کالاها اعلام می‌شود توجه شود.

به گفته فعالان بازار هنوز مشخص نیست که قوانین گمرکی و همچنین هزینه‌های ترخیص کالا و ... در سال جدید تغییر کرده است یا خیر. به همین دلیل نمی‌توان اکنون در مورد روند قیمت‌ها و ... اظهارنظر کرد.

اما دسته‌ای از فعالان بازار از رشد شدید قیمت انواع چاپگر و دستگاه‌های چندمنظوره طی مدت اخیر در بازار داخلی خبر می‌دهند و گروهی نیز از رشد قیمت رم می‌گویند.

به گفته یکی از فعالان بازار، طی مدت اخیر قیمت انواع چاپگر به ویژه چاپگر و دستگاه‌های چند منظوره hp در حدود 30 تا 70 هزار تومان افزایش یافته است و در حالی است که این کالاها بدون گارانتی به فروش می‌رسند.

در این مورد شرکت سرزمین سبز، یکی از عرضه‌کنندگان تجهیزات اداری hp می‌گوید: رشد قیمت‌ها در این حد که برخی از فعالان بازار اعلام می‌کنند نیست و ممکن است برخی از مدل‌ها به دلیل کاهش عرضه با رشد قیمت مواجه شده باشند، اما این رشد قیمت چندان زیاد نیست و مربوط به تمام کالاهای این حوزه هم نمی‌شود. کامپیوتر ریز، نمایندگی فروش چاپگر و دستگاه‌های چندمنظوره کانن هم از ثبات قیمت‌ها طی مدت اخیر خبر می‌دهد و رشد قیمت‌ها را تکذیب کرد.

فعالان بازار همچنین از رشد شدید قیمت رم خبر می‌دهند و می‌گویند رشد قیمت‌ها به دلیل کاهش عرضه رخ داده است و به طور کلی قیمت جهانی این کالا افزایش یافته است.

زارع یکی از عرضه‌کنندگان رم می‌گوید: به دلیل سفارشی شدن تولید این کالا قیمت‌ها در بازار جهانی و به تبع آن در بازار داخلی افزایش یافته است.

اما گروه دیگری از فعالان بازار بر این باورند اکنون زمان مناسبی برای اعلام قیمت نیست و قیمت‌ها زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شده‌‌اند مورد بررسی هستند.
بازار در انتظار پایان رکود

این طور که از گفته‌های فعالان بازار استنباط می‌شود علیرغم بازگشت مسافران نوروزی به خانه و کاشانه شان بازار خرید و فروش رایانه هنوز راکد و بی‌رونق است و بازار در شرایط فعلی در رکود به سر می‌برد، البته موجودی بازار هم در حد قابل توجهی کاهش یافته است. فعالان بازار می‌گویند: تا زمانی که محصولات جدید وارد بازار داخلی نشوند بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و می‌توان انتظار رونق را در بازار کامپیوتر از اوایل اردیبهشت ماه داشت. اما برخی از فعالان بازار بر این باورند که ممکن است مانند سال گذشته بازار با یک رکود طولانی مدت مواجه باشد و ورود مدل‌های جدید هم نتواند کمک چندانی به وضعیت بازار کند.

به گفته فعالان بازار، مصرف‌کنندگان باید با مدل‌های جدید آشنا شوند و تفاوت لپ‌تاپ که به پردازنده core 2 duo و ... مجهز است را با لپ‌تاپ‌های جدید بفهمند. به عبارتی باید به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی شود تا برای خرید کالای جدید مجاب شوند. به هر حال بازار خرید و فروش کامپیوتر در شرایط فعلی روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند و چشم امید فعالان بازار به زمان ورود مدل‌های جدید به بازار داخلی است.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۹/۰۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">