ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رگولاتوری: با نظام صنفی نشست نمی گذاریم!

| چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۸۶، ۰۵:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که یک عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، از انتظار این نهاد از سازمان تنظیم مقررات برای ارسال آیین‌نامه ISP و ISDPها جهت انجام اصلاحات و اعمال نظر نهایی خبر داد، رئیس سازمان تنظیم مقررات، این موضوع را رد کرد.

محمودرضا خادمی، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، اظهار داشت: آیین نامه ISP و ISDP ها که قرار بود در تیرماه یا اوایل ماه جاری به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ارسال شود، هنوز به این سازمان ارسال نشده است.

وی، با یادآوری این موضوع که نظرات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و شرکت‌ها در سه نوبت برای سازمان تنظیم مقررات ارسال شده است، گفت: طی جلسه برگزار شده توسط سازمان تنظیم مقررات در اوایل تیر ماه برای شرکت‌های ICP، اعلام شد که تغییرات با نظرات بخش خصوصی اعمال شود، اما از آن تاریخ تاکنون هیچ توافقی صورت نگرفته است.

خادمی، خاطرنشان کرد: منتظر اعلام سازمان تنظیم مقررات برای برگزاری جلسات در خصوص اعمال تغییرات در آیین‌نامه مذکور هستیم و طبق نظر سازمان تنظیم مقررات، این تغییرات – حتما - با نظر بخش خصوصی اعمال خواهد شد تا دارای کمترین اشکالات باشد.
این اظهارات در حالی است که محمود خسروی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، اظهار داشت: آیین‌نامه ISP و ISDPها به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ارسال نخواهد شد، بلکه نظرات آن‌ها دریافت و بررسی و در مرحله اصلاح آیین‌نامه، نظرات منطقی‌شان در نظر گرفته می‌شود.

خسروی، تصریح کرد: با ارسال آیین‌نامه مذکور به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، هویت سازمان و کمیسیون تنظیم مقررات بی‌معنی می‌شود.

وی، در عین حال، ارتباط نهاد متبوع خود با نظام صنفی رایانه‌ای را نزدیک عنوان و خاطرنشان کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان یک NGO همیشه با سازمان تنظیم مقررات در ارتباط نزدیک است و ما نیز از نظرات مشاوره‌ای آنها در قالب همکاری نزدیک در تنظیم ارتباطات سود برده و استفاده می‌کنیم.

خسروی، تاکید کرد: نشست خاصی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به منظور اصلاح آیین‌نامه ISP و ISDPها برگزار نمی‌شود، چراکه همکاری متقابلی داریم، همیشه در رابطه هستیم و برخوردهای خوبی نیز از آنها داشته‌ایم و در اصلاحات در نظر گرفته‌ایم.
نگاهی به دستور العمل جدید

اجرای دستورالعمل جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به فعالیت شرکت‌های اینترنتی با ابلاغ به سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی اجرایی کمیسیون و دیگر مراکز، آغاز می‌شود.

در دستورالعمل جدید که مرتبط با فعالیت ISP‌ها و ICP‌ها است، ICP‌ها به ISDP‌ تغییرنام یافته و از طرفی بعد از اتمام مهلت قرارداد برای تمدید قراردادشان باید مستقیما از طریق سازمان تنظیم مقررات اقدام کنند و دیگر مجوزهای خود را از شرکت مخابرات دریافت نخواهند کرد.

با تدوین این آیین‌نامه، برخی شرکت‌های اینترنتی اشکالاتی به آن وارد کردند که این موارد در جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه مطرح و قرار شد سازمان تنظیم مقررات نسبت به بررسی و در صورت لزوم به اصلاح بخش‌هایی از آیین‌نامه اقدام کند.

پس از این مرحله موارد اصلاح شده‌ی آیین‌نامه باید در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح و مورد تصویب قرار گرفته و در نهایت ابلاغ شود.

به گزارش ایسنا به گفته‌ی مسوولان سازمان تنظیم مقررات، به زودی آیین‌نامه‌ی ISP‌ها و ISDP‌ها پس از انجام بررسی و اصلاحات لازم به شرکت‌ها ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

مهم‌ترین موضوعی که در جریان بازنگری برروی آیین‌نامه‌ی شرکت‌های اینترنتی، مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد، بحث حداقل پهنای باندی است که برای استان‌ها در نظر گرفته شده است زیرا ISDP‌ها - شرکت‌هایی که می‌توانند علاوه بر وظیفه‌ی اصلی خود و توزیع اینترنت به ISP‌ها به کاربران نهایی نیز خدمات ارایه دهند- از این موضوع یعنی حداقل پهنای باند شکایت داشتند و معتقدند که این میزان برای استان‌ آن‌ها زیاد است و میزان مشخص شده بیش‌تر از نیاز و مصرفشان است.

به عقیده‌ی آن‌ها، با خرید این کار و سرمایه‌گذاری در این زمینه به طور قطع متضرر خواهند شد زیرا این استان‌ها چنین مصرفی ندارند، اما ISP‌ها در این زمینه مشکلی ندارند و می‌توانند به هر میزان که نیاز دارند پهنای باند خریداری کنند.

علی ذوالقدر - مدیر کل صدور پروانه‌ی خدمات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - تاکید کرد که ارتباط شرکت‌های ISP وICP که درخواست‌های خود را برای دریافت مجوزهای جدید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا زمان مقرر ارسال نکنند، بعد از اتمام مهلت قطع خواهد شد و دیگر نمی‌توانند از مخابرات لینک دریافت کنند.

مهلت شرکت‌های ISP به پایان رسیده و سازمان تنظیم مقررات در حال تهیه‌ی نامه‌ای در این زمینه است که بعد از آماده شدن این نامه به مخابرات استان‌ها ارسال می‌شود تا ارتباطات شرکت‌هایی که مهلتشان به اتمام رسیده از مخابرات قطع شود.

به گفته‌ی مسوولان قطع شدن ارتباط شرکت‌ها از زمان وصول نامه به مخابرات استان‌ها بوده و یا در تاریخی که متعاقب آن اعلام می‌شود این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما شرکت‌های ISP که از سازمان تنظیم مقررات پروانه‌ی فعالیت داشتند، می‌توانند مشروط به عدم درخواست برای افزایش پهنای باند فعلی تا زمان اتمام مهلت قراردادشان به فعالیت خود ادامه دهند و پس از آن برای تمدید اعتبار باید درخواست خود را به سازمان ارایه کنند.

  • ۸۶/۰۵/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">