ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رگولاتوری به جای توصیه، عمل کند

| سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۸۸، ۱۱:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی شدن و رفع محدودیت های قانونی برای حضور در بازار عرضه اینترنت پرسرعت، رسما از ورود عملی خود به این بازار خبرداد.

بخش خصوصی نیز به سبک خاص خود، انتشار بیانیه، اطلاعیه و مصاحبه با تعدادی از رسانه ها را به عنوان ابزاری برای ابراز نگرانی از انحصاری شدن احتمالی فضا و آسیب خود استفاده کرد.

از سوی دیگر ماجرا شرکت مخابرات نیز در مواجهه با رسانه ها همواره تاکید دارد که قصد و قراری برای تهدید منافع شرکت های خصوصی حاضر در عرصه اینترنت پرسرعت را ندارد.

لیکن همچنان مشخص نیست که چرا طرفین و به ویژه بخش خصوصی که سرمایه گذاری خود را در خطر می بیند همچنان حقوق خود را از طریق داور پیش بینی شده در قانون پیگیری نمی کنند. (لااقل و بر اساس اخبار منتشره که خبری در این خصوص مشاهده نشده است)

از سوی دیگر به ویژه بخش خصوصی همچنان حاضر به برگزاری یک نشست خبری و طرح مسایل و دغدغه های خود با حضور نمایندگان رسانه ها نیز نبوده و کماکان به شکلی یکسویه مشکلات خود را مطرح می کند.

اما در همین حین مخابرات استان فارس در رویه ای متفاوت خود میدان داری کرده و از مدت ها قبل با برگزاری نشست هایی با شرکت های خصوصی و نماینده سازمان تنظیم مقررات سعی در آرامش فضا و یافتن راهی برای تقسیم بازار است.

لیکن در تهران که بزرگترین بازار خدمات اینترنتی را دارد، وضع در فضای منسجم و هدفمندی پیش نمی رود. در این میان گذشته از هر نوع اختلاف نظر در برداشت و تفسیر قانون، میان بخش خصوصی و شرکت مخابرات ایران، که شاید امکان نشستن آنها بر سر میز حل اختلافات را فراهم نمی آورد، خالی بودن نقش و جایگاه یک نهاد کاملاً مشهود است.

بر اساس قانون، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مسوول تنظیم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود. لیکن این سازمان هنوز در مقوله اخیر نقش میدان داری خود را ایفا نکرده و به نظر می رسد بیشتر ناظر بر پیغام های رد و بدل شده میان طرفین است.

کما این که در نشست مخابرات استان فارس با شرکت های خصوصی، نماینده سازمان تنظیم مقررات به جای ایفای نقش داوری و میزبانی خود از لحنی توصیه ای و تاکیدی استفاده کرده است. حال آن که بر اساس قانون این سازمان تنها متولی و مرجع تنظیم بازار با لحاظ منافع کاربران و عرضه کنندگان خدمات اینترنتی محسوب می شود.

از این رو ارایه توصیه و رهنمود به جای ایفای نقش موثر و قانونی سازمان رگولاتوری تامل برانگیز است. لذا جا دارد تا این سازمان قبل از بروز هر چه بیشتر شایعات و احتمالات ایجاد فضای انحصاری، با استفاده از اختیارات و ابزار قانونی خود، برای برون رفت از وضع موجود و تضمین منافع طرفین و کاربران اقدامات لازم را به عمل آورد.
منبع : روزنامه فناوران

  • ۸۸/۱۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">