ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سال سررسید وعده های ICT

| شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۸۹، ۱۲:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در کار روزنامه نگاری تیترهایی که اصولا به " می شود" ختم می شود، در واقع سوژه های باز به شمار می روند که از نگاه رسانه ای نیازمند پیگیری است. این قبیل موضاعات نیز به طرح ها و پروژهایی مربوط می شوند که فی نفسه برای بستر سازی و سایر ملزومات به زمان نیاز دارند.

به همین منظور شاید یکی از نخستین کارهایی که می توان در ابتدای سال یادی از آن کرد به وعده ها و می شودهایی مربوط می شود که می بایست در سال جاری به ثمر برسد.

اگرچه برخی از طرح ها و پروژه ها شاید می بایست در سال گذشته به نتیجه می رسید که به علت برخی مسایل ناگزیر به سال جاری موکول شده است. مطرح ترین نمونه مورد اشاره به پروژه اپراتور سوم باز می گردد. قرار بود این اپراتور نه چندان خوش اقبال سال گذشته ربان افتتاح خود را قیچی کرده و مشغول به خدمات دهی شود. اتفاقی که بر خلاف وعده ها رخ نداد تا به زمان نامعلومی در سال جاری سپرده شود.

از جمله دیگر طرح هایی که در سال جاری باید منتظر رونمایی آن باشیم به طرح پر سر و صدای موسوم به اینترنت ملی باز می گردد. عبدالمجید ریاضی در بهمن ماه سال گذشته در خصوص این پروژه که شخص وی بیشترین جزییات مربوط به آن را در اختیار دارد، گفته بود، این پروژه شامل سه بخش است که یکی بخش پی‌بستر اصلی یا بک‌بون اصلی کشوری است که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در دست اقدام است و به نظر می‌رسد تا پایان سال 89 عملیاتی شود که استان‌ها و شهرستان‌های مهم را به یکدیگر مرتبط می‌کند و این کار با سرعت بالا انجام می‌شود.

اما به نظر می رسد در سال جاری نیاز پایتخت نشینان به اینترنت پرسرعت نیز برطرف شود. این موضوع نیز در دیماه سال گذشته و به نقل از محمد خجسته نیا مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران مطرح شد. وی در آن زمان اعلام کرد خرید 600 هزار پورت پرسرعت که مناقصه آن در حال برگزاری است و از طرفی فعالیت اپراتورهای وا‌یمکس و مخابرات می‌توان به جرات گفت که در نیمه اول سال آینده متقاضی باقی نمی‌ماند که در خواست دریافت ADSL داشته باشد و ما نتوانیم این سرویس را به او ارائه دهیم.

اما از جمله دیگر مواردی که در سال جاری باید منتظر آن بود به گذرنامه ایرانی ها باز می گردد. این موضوع نیز آبان ماه سال گذشته به نقل از سعید سید آقا بنی هاشمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت امورخارجه مطرح و وی از الکترونیکی شدن تمامی گذرنامه ها در سال آینده خبر داد. به گفته وی گذرنامه های الکترونیکی به صورت نوشتاری نبوده و مشخصات و اطلاعات فرد داخل یک چیپ قرار گرفته و در جلد گذرنامه جای می گیرد.

بر این اساس از ماه اکتبر سال 2010 ، هیچ گذرنامه نوشتاری مورد قبول نخواهد بود و تمامی کشورها باید گذرنامه های افراد را به گذرنامه الکترونیکی تبدیل کنند و هیچ کشوری پس از این تاریخ نمی تواند گذرنامه های عادی را قبول کند .

شاید بتوان طرح ها و پروژه های متعدد دیگری را نیز یافت که زمان سر رسید آن ها به سال جاری مربوط می شود لیکن نمونه های حاضر از جمله مواردی به شمار می رود که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و می بایست منتظر خوش قولی یا خلف وعده مسوولان امر باقی ماند.
منبع : فناوران

  • ۸۹/۰۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">