ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سال 88 و لزوم توسعه کیفی در حوزه ICT

| پنجشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۸۸، ۰۲:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - مروری بر اهم اخبار و گزارش های سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که توسعه کیفی در این حوزه فاصله زیادی با توسعه کمی دارد.

در واقع بخش عمده ای از نگرانی و دغدغه کاربرانICT که به ویژه در بخش ارتباطات سیار و اینترنت به سال جاری نیز کشیده شد، به موضوع کیفیت عرضه این خدمات در کشور باز می گشت. در حال حاضر و بر اساس پروانه صادره برای دو اپراتور کشور به نظر می رسد این اپراتورها در واگذاری های خود به سقف پیش بینی شده در پروانه رسیده اند.

اما در حالی که گذشته از کاهش نسبی عطش بازار برای دریافت سیم کارت که آثار مشهود آن به حذف بازار سیاه و سقوط پی در پی قیمت این وسیله ارتباطی قابل مشاهده است، گزارش های منتشره از سوی رسانه ها در نخستین روزهای سال جاری حکایت از پابرجایی یک معضل چند ساله در شبکه تلفن همراه کشور دارد.

موضوع کیفیت همچنان به عنوان پاشنه آشیل شبکه تلفن همراه کشور همچون سال های گذشته دستمایه گزارش رسانه ها قرار گرفت.

در عرصه اینترنت نیز مشکل سال های گذشته در سال 87 نیز به سطح قابل قبولی نرسید و همچنان سوژه ای برای گزارش های مطبوعاتی و رسانه ای باقی ماند.

اما در حالی که بازار ارتباطات کشور از خط پیک خود گذشته و دیگر از قیمت های بالا و زمان های طولانی برای دریافت تلفن ثابت و سیار خبری نیست، بخش اینترنت کشور همچنان سیر صعودی نفوذ را در سال جاری نیز طی کرده و مشترکان بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

این در حالی است که بخش اینترنت کشور گذشته از مقاومت در کاهش نرخ ها با بحران اساسی کیفیت مواجه است.

از سوی دیگر به نظر می رسد شرکت های استانی مخابرات در کشور از سال جاری با جدیت بیشتری وارد بازار عرضه خدمات اینترنت پرسرعت خواهند شد، موضوعی که امید می رود با توجه ویژه به کیفیت و قیمت تمام شده این ابزار ارتباطی همراه شود.

در سایر بخش های ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور همچون بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و خدمات الکترونیکی نیز مسایلی همچون کیفیت، پایداری خدمات، امنیت و مسایل فرهنگی همچنان از موانع عمده توسعه و همگانی شدن استفاده از این نوع خدمات در کشورمان محسوب می شود.

آمار و گزارش های منتشره در سال های اخیر نیز گویای این موضوع هستند که ارایه خدمات الکترونیکی در کشور چندان با مشکل کمیت و تکثر ارایه این خدمات مواجه نیست بلکه این موارد ذکر شده یعنی نبود فرهنگ کاربری خدمات، کیفیت، نبود پایداری در ارایه خدمات و نگرانی های امنیتی است که به عنوان ترمزی در استفاده حداکثری از بسترهای فراهم شده محسوب می شود.

به عبارت دیگر به نظر می رسد عرصه فناوری اطلاعات وارتباطات کشورمان بیش از نیازهای سخت افزاری، نیازمند توجه نرم افزاری و کیفیتی است که این مهم می بایست در سال جاری در دستور کار مسوولان در دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور قرار گیرد.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۱/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">