ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طراحی و توسعه سامانه آمایش اقتصادی کشور از حیث توسعه خدمات و زیر ساختهای آی سی تی در پژوهشکده آی سی تی جهاد دانشگاهی پایان یافت و در راستای تحقق سند چشم‌انداز و تدوین برنامه پنجم توسعه در اختیار دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران ICT کشور در مرکز تحقیقات مخابرات ایران قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی، مدیر این طرح با اعلام این خبر مأموریت اصلی این سامانه را توزیع متوازن منابع در حوزه ICT از طریق مدیریت توسعه سرویس‌ها و خدمات ICT و ثبت شاخص‌های توسعه سرویس و زیرساخت در این حوزه و همچنین پیش‌بینی تقاضای این شاخص‌ها در کشور در خلال سال‌های چشم‌انداز عنوان کرد.

معصومه مداح با اشاره به اینکه امروزه در کشورمان سند چشم‌انداز بیست ساله در حال پیاده‌سازی و اجراست گفت: با توجه به اهداف سند در حوزه ICT و ضرورت تحقق برنامه‌های پنج ساله تا سال 1404 ، رسیدن به اهداف تعیین شده زمانی تحقق می‌یابد که شاخص‌های ملی، استانی و منطقه‌ای را با توجه به زیرساخت‌ها و سرویس‌های ICT به طور کامل و کارشناسی شناسایی کنیم که پروژه آمایش اقتصادی کشور از حیث توسعه سرویس‌ها و زیرساخت‌های ICT در همین راستا به اجرا در آمد.

وی افزود: در این راستا اتخاذ رویکردی به منظور بهبود و ارتقای شاخصهای ICT در کشور مدنظر قرار گرفته است؛ به گونه ای که بخشی از برنامه های 5 ساله کشور به صورت خاص به این حوزه اختصاص یافته است. در این برنامه ها شاخص هایی جهت ارتقا و بهبود در حوزه ICT معرفی می شود.

مداح گفت: سپس مقادیر فعلی شاخص ها شناسایی شده و مقادیر هدف شاخص ها نیز برای سال‌های برنامه مشخص می شود. بعد از آن پروژه هایی به منظور بهبود این شاخصها مطرح می‌شود و نهایتا سالانه وضعیت شاخص ها اندازه گیری شده و برنامه های اصلاحی ارایه می شود.

مدیر این طرح با اشاره به اینکه مخاطبان این طرح در سه بخش از نتایج طرح برخوردار می‌شوند، اظهار داشت: برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور در حوزه کلان ICT و ادارات وابسته در سایر وزارتخانه‌ها، مدیران شرکت های مخابرات استانی و همچنین با توجه به نمونه موردی طرح (استان اصفهان) شهرستان‌ها و شهرهای استان اصفهان می‌توانند ذینفعان واقعی طرح باشند.

مداح خاطر نشان کرد: 108 شاخص متشکل از شاخص‌های موجود در برنامه‌ها و اسناد بالا دستی، مطالعات مقالات بین‌المللی، شاخص‌های اقتصادی جمعیتی و صنعتی، شاخص‌های ITU و ... در طراحی و توسعه این سامانه مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه سامانه آمایش، کار نگهداری و مدیریت این شاخص‌ها را برای سطوح مختلف تقسیمات کشوری انجام می‌دهد، گفت: سامانه این قابلیت را دارد تا علاوه بر ثبت و نگهداری اعداد سال‌های گذشته شاخص‌های ICT ، میزان تقاضا برای سه شاخص "ضریب نفوذ تلفن ثابت"، "ضریب نفوذ تلفن همراه" و "ضریب نفوذ اینترنت" را در سطح کشور ایران، استان‌های کشور و شهرستان‌ها و شهرهای استان اصفهان پیش‌بینی نماید.

مدیر اجرایی طرح افزود: این سامانه حاوی اطلاعات جامعی در ارتباط با وضعیت موجود عرضه سرویس‌هایICT و زیرساخت‌های مرتبط با آن، در پنج سطح، شامل کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه)، کشور ایران، استان‌های کشور و شهرستانها و شهرهای استان اصفهان است.

وی خاطر نشان کرد: در این سامانه علاوه بر ارائه نمایی جامع از بخش ICT در پنج سطح فوق؛ به تعیین مدلی مؤثر جهت پیش‌بینی روند توسعه سرویس‌ها و زیرساخت‌های ICT در سطح ملی و کلیه استان‌ها، پرداخته شده که با وارد کردن داده‌های مورد نظر هر منطقه، میزان تقاضای آتی آن منطقه به سه سرویس تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت قابل پیش‌بینی است.

مداح افزود: همچنین به منظور تعیین صحت و کارایی مدلِ توسعه‌یافته؛ استان اصفهان به عنوان یک نمونه عملی مورد آنالیز کامل قرار گرفته و نتایج مربوط به پیش‌بینی تقاضای سه سرویس فوق در سطح 22 شهرستان‌ و 96 شهر این استان ارائه می‌گردد.

وی درباره قابلیت‌های این سامانه گفت: نمایش تصویری اطلاعات و شاخصهای توسعه‌ای به صورت نقشه‌های جغرافیایی در سطح کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی، کشور ایران و شهرستانها و شهرهای استان اصفهان، مشاهده انحرافات برنامه و میزان واقعی شاخص‌ها از یکدیگر به صورت نموداری و گرافیکی، پیش‌بینی تقاضا برای سه شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن همراه و ضریب نفوذ اینترنت از قابلیت های این سامانه است.

وی افزود: همچنین برای مجموعه مناطق جغرافیایی داخل کشور، مقایسه پیش‌بینی تقاضا و میزان برنامه و میزان واقعی با یکدیگر برای سه شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن همراه و ضریب نفوذ اینترنت به منظور بهبود هدف گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های آتی از قابلیت های این سامانه است .

  • ۸۸/۰۶/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">