ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سایت‌های علمی، قربانی فیلترینگ هوشمند

| سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۸۴، ۰۴:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس باارسال پیامی به «بازتاب» نوشت: هرچند از دیرباز، طرفداران تئوری محدودیت (Restriction Theory) بدون در نظر گرفتن هرگونه جایگزینی (Alternative) و بدون ارتقای فکر و فرهنگ ملی، به کارگیری آزاد ابزارهای چندرسانه‌ای، سعی در مهار جریان اطلاعات (Information Flow) به شیوه‌ای غیرعلمی و غیرکاربردی داشته‌اند، اما همواره این سؤال وجود داشته که آیا به کارگیری چنین شیوه‌‌ای، کارآمد بوده یا خیر! به راستی مرز بین هنجارها و ناهنجار‌ها کجاست؟

امروزه شاهد آن هستیم که فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP ها) با ادعای استفاده از سامانه‌های کنترلی نوین از قبیل فناوری فیلترینگ هوشمند در جهت کنترل درست پایگاه‌های اینترنتی، تلاش‌های پرهزینه‌ای کرده‌اند تا بتوانند فضای سالمی را جهت ارتباط و استفاده کاربران داخلی مهیا سازند. با این حال شاهد آن هستیم که بسیاری از پایگاه‌های کاربردی و علمی در کنار دیگر پایگاه‌های ضدارزشی و ضداخلاقی به طور نادرست بسته شده و برخی پایگاه‌های انحرافی، هنوز هم باز است.

جای شگفتی است که مترجم بر خط گوگل را به دلیل آن‌که ممکن است اندک افرادی از آن به عنوان یک واسطه جهت دور زدن (Bypass) برنامه‌های فیلترینگ استفاده کنند، بسته‌اند.

این در حالی است که چنان افرادی با آن ضریب از بهره هوشی (IQ) مطمئناً توانایی یافتن راه‌های دیگری برای گذشتن از سد برنامه‌های پراکسی (Proxy) را خواهند داشت، اما هزاران دانشجو و محقق دیگر که با استفاده از این مترجم مقالات و سایت‌های دیگر زبان‌ها را به زبان انگلیسی ـ که زبان میانه است ـ ترجمه می‌کردند، محروم از این قابلیت شده، مجبور به چشم‌پوشی از چنین امکانات پرارزش علمی شده‌اند.

امروزه با انجام یک جستجوی ساده شاهد بسته بودن پایگاه‌های مختلفی بر روی اینترنت هستیم که به طور غلط بسته شده‌اند. امیدوارم مسئولان امر، با عنایت به مشکلات ذکر شده، راه‌حل مناسب‌تری را پیدا کنند.

  • ۸۴/۰۵/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">