ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«سناد»، سامانه نابه‌سامان آموزش و پرورش

| سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

سایت ثبت‌نام دانش آموزان، به عنوان سامانه اصلی وزارت آموزش و پرورش از تابستان ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است اما هنوز با مشکلات زیادی روبرو است و با گذشت نزدیک به یک دهه فعالیت این سایت، مشکلات ناشی از آن هر روز اضافه شده و کاربران را دچار سردرگمی کرده است.

سامانه ثبت‌نام دانش‌آموزان کشور برخلاف نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش، در بسیاری موارد دچار اشکالات فراوانی است که این اشکالات سبب استرس و فشار روانی زیادی به معلمان، معاونان اجرایی مدارس و کارشناسان فناوری مناطق وارد می‌کند.

ایسنا برای بررسی این مشکل با برخی از فرهنگیان و کارشناسان مربوطه به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 

  • سایت ‌سناد باعث افزایش مشکلات فرهنگیان شده است

یکی از فرهنگیان کاشان در این خصوص به ایسنا، گفت: استفاده از تکنولوژی برای راحت شدن و آسان شدن انجام کارها است، اما سایت ‌سناد باعث افزایش مشکلات فرهنگیان در فرآیند کار خود شده است.

علیرضا جلالیان، اظهار کرد: ثبت نمره دانش آموزان دوره ابتدایی بنا به قانون باید در سامانه سناد انجام شود، اما قطع و وصل‌های بسیار این سامانه باعث شد که بسیاری از همکاران من نزدیک به یک هفته در ساعت‌های نیمه‌شب برای ثبت نمره اقدام کنند.

وی افزود: سامانه سناد به گونه‌ای طراحی شده است که اگر کاربر دو بار از سایت خارج شود دیگر قادر به اتصال به سایت و باز کردن صفحه نمی‌شود و باید چند ساعت بعد مراجعه کند که همین سختی دسترسی به یک هفته شاید برسد.

این معلم گفت: شرکتی که طراحی و پشتیبانی سامانه را بر عهده دارد، جواب ایمیل‌های ارسالی از شهرستان‌ها را نمی‌دهد و تمام مشکلات و سؤال‌های کاربران بدون جواب مانده و هیچ کس پاسخ‌گو نیست.

 

  • سایت سناد از دسترس خارج می‌شود

همچنین یکی از معاونان اجرایی مدارس کاشان گفت: در حالی که طبق دستورالعمل، ثبت نام دانش آموزان باید در سناد انجام شود، اما در بیشتر روزها، سایت از دسترس خارج می‌شود و مجبور هستیم در نوبت بعد از ظهر و حتی شب، کارهای ثبت نام و ثبت نمره را انجام بدهیم.

حسین خبازی افزود: قطع و وصل اینترنت و قطع اتصال به سامانه در زمان‌های ضروری، موجب نارضایتی مردم می‌شود. در زمان ثبت نمره و صدور کارنامه هم شرایط به مراتب بدتر از زمان ثبت نام است.

 

  • مدارس قادر به دریافت دفتر آمار از سامانه سناد نیستند

وی اظهار کرد: برای اصلاح یک نمره، کل سیستم به هم می‌ریزد و حتی گاهی کاربر مجبور می‌شود که همه نمره‌های یک کلاس را دوباره ثبت کند یا اگر نمره یک نفر نقص داشته باشد باید کل نمره‌های یک کلاس را کنترل کند تا بتواند مشکل را رفع کند.

این معاون اجرایی یکی از مدارس کاشان تصریح کرد: پیش از این در سیستم دانا امکان بررسی و اصلاح کارنامه هر فرد به طور جداگانه در اختیار کاربر بود و به راحتی می‌توانست هم مشکل را شناسایی کند و برای اصلاح آن اقدام کند.

خبازی گفت: درحالی که طبق دستورالعمل‌های اداری، دفتر آمار مدارس باید تا پایان آبان تهیه شود، اما مدارس قادر به دریافت دفتر آمار از سامانه سناد نیستند و همین مشکل، کل منطقه را دچار اختلال می‌کند.

 

  • سناد، هیچ تناسبی با تعداد کاربران آن ندارد

یک کارشناس فناوری نیز گفت: سایتِ نام‌نویسی الکترونیک وزارت آموزش و پرورش با جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون کاربر در مقایسه با سایت سازمان سنجش ضعف‌های زیادی دارد.

حمزه چاوشی اظهار کرد: سایت سازمان سنجش فقط برای یک گروه محدود و معدود در یک زمان خاص طراحی شده و شرایط آن متناسب با زمان استفاده از آن است، اما سایت سناد هیچ تناسبی با تعداد کاربران و مخصوصاً زمان کاربرد آن ندارد.

وی افزود: بخشنامه‌های مربوط به برنامه‌های سناد در زمانی ابلاغ  می‌شود که کاربر با مشکل روبرو شده است در حالی که می‌توانند آن را در زمانی زودتر در تابلوی اعلانات سناد بارگذاری کرده و قابلیت‌های آن را به موقع اطلاع رسانی کنند.

 

  • ایجاد سرورهای استانی و قطبی ضروری است

این کارشناس فناوری تأکید کرد: فقدان ارتباط اینترنت بر بستر خط تلفن مطمئن و مؤثر در نقاط روستایی، نامناسب بودن طراحی مدارس از لحاظ استقرار تسهیلات فناوری اطلاعات، ناکارآمدی شبکه و تجهیزات مخابراتی از جمله مشکلات توسعه فناوری در مدارس است.

چاوشی گفت: یک راهکار رفع این مشکل می‌تواند، ایجاد سرورهای استانی و یا  قطبی باشد که سایت راحت‌تر و سبک‌تر عمل کند و در صورت شناسایی مشکل، ارتباط کاربر و پشتیبان، بهتر و زودتر انجام شده و مشکل برطرف شود.

 

  • پهنای باند سامانه سناد مناسب نیست

همچنین کارشناس مسئول فناوری اطلاعات مدیریت آموزش پرورش کاشان، گفت: سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش آموزان که به نام سناد شناخته می‌شود در آدرسsnd.medu.ir از تابستان سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده و وظیفه جمع‌آوری اطلاعات دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش و ثبت‌نام آن‌ها در مدارس کل کشور را به عهده دارد.

علی‌اکبر مقنی اظهار کرد: پهنای باند سامانه سناد با توجه به حجم مراجعه و استفاده برای زمان ثبت‌نام، ثبت نمره و چاپ کارنامه مناسب نیست و منجر به کندی و قطعی‌های بسیار می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات سامانه سناد این است که آدرس‌های جداگانه برای دوره‌های تحصیلی مختلف تعریف شده است، اما همه به یک سرور وصل است که این حجم کاربری باعث مشکل و سردرگمی مراجعه می‌شود.

این کارشناس مسئول فناوری اطلاعات مدیریت آموزش پرورش کاشان، افزود: سامانه‌های متعددی مثل سامانه سازمان‌دهی مدارس، پورتال همگام، شاد، ابلاغ فرهنگیان و سیستم‌های ساماندهی نیروی انسانی از سناد تغذیه می‌شود که همین اتصال و ارتباط مختلف و به روز رسانی نشدن به موقع باعث ضعف عملکردی سایر سامانه‌ها  می‌شود.

وی گفت: سایت سناد به سایت سازمان ثبت احوال و سازمان سنجش آموزش کشور، سامانه فروش و توزیع کتاب‌های درسی، سامانه جامع امور شاهد و ایثارگران نیز وصل است، ولی در زمان مناسب به روز رسانی نمی‌شود و پاسخگویی دیرهنگام آن باعث مشکلاتی برای کاربران می‌شود.

مقنی ضمن تأیید نظر فرهنگیان مبنی بر مشکلات سامانه سناد، افزود: طراحی و پشتیبانی این سامانه مربوط به وزارتخانه است و امیدواریم برای اصلاح و رفع اشکال آن، اقدام لازم انجام شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">