ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جرایم مربوط به کارت‌‌های بانکی هتک حیثیت افراد و نشر اکاذیب در حالی مهمترین پرونده‌های جرایم رایانه‌ای سال 88 را تشکیل داده‌اند که میزان وقوع این جرایم 50 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

سرهنگ مهرداد امیدی، معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی کشور ضمن اعلام این مطلب گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد جرایم رایانه‌ای امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. حال آن که بیش از 50 درصد پرونده‌های تشکیل شده امسال، از سوی مأموران کشف شده است.

وی با اشاره به این که بیشترین شکایت‌های مربوط به برداشت‌های غیرقانونی از حساب‌های بانکی است، افزود: مهمترین مشکل در این زمینه رعایت نکردن مراقبت‌های لازم و نکات امنیتی از سوی مشتریان بانک‌هاست چراکه برخی هموطنان پس از دریافت کارت‌های بانکی در چگونگی رمزگذاری و حفظ آنها سهل‌انگاری‌هایی می‌کنند که باعث افزایش شکایت‌ها شده است.

سرهنگ امیدی خاطرنشان کرد: امسال اغلب ثبت‌نام‌ها، انتقال پول و پرداخت قبوض از طریق اینترنت صورت گرفته که بخشی از هموطنان به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت یا ناآگاهی در زمینه استفاده از آن، به کافی‌نت‌ها و افراد ناشناس مراجعه می‌کنند که این موضوع زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های متخلفان و مجرمان رایانه‌ای شده است.

وی تأکید کرد: همان گونه که با سرعت به سوی بانکداری الکترونیک پیش می‌رویم، باید آموزش‌های همگانی هم افزایش یابد. در بعضی مواقع نیز دیده می‌شود هموطنان هنگام خرید از فروشگاه از طریق کارت‌های بانکی، رمز کارت خود را با صدای بلند اعلام می‌کنند که برخی تبهکاران فرصت‌طلب که همواره در کمین هستند با دریافت این اطلاعات، عملیات‌های تبهکارانه‌شان را به نتیجه می‌رسانند.
مراقب اطلاعات و عکس‌های شخصی باشید

معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی کشور در ادامه با اشاره به پرونده‌های مربوط به هتک حیثیت افراد نیز گفت: برخی افراد اطلاعات و عکس‌های خصوصی خود را به راحتی روی فضای مجازی و اینترنت قرار می‌دهند که این موضوع باعث هتک حرمت آنها از سوی مجرمان رایانه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی پرونده‌های مشابه نشان می‌دهد هکرها، پس از دستیابی به فیلم، عکس، تلفن و اطلاعات افراد، به فکر اخاذی یا انتقام می‌افتند که رعایت نکردن نکات امنیتی از سوی کاربران، علت اصلی بروز این جرایم بوده است.سرهنگ امیدی با اشاره به دستگیری 99 مجرم اینترنتی در 10 ماهه نخست امسال افزود: 82 نفر از دستگیرشدگان مرد و 17 نفر زن بودند. همچنین 83 درصد مجرمان بین 18 تا 35 سال، 13 درصد بالای 35 سال و 4 درصد بقیه زیر 18 سال بودند.وی افزود: بررسی انگیزه پرونده‌های کشف شده هم نشان می‌دهد منافع مالی، انتقامجویی، تسویه‌حساب، مسائل ضداخلاقی، سرگرمی، کنجکاوی و اثبات توانایی‌های علمی به ترتیب از مهمترین انگیزه‌های مجرمان بوده است.

به گفته سرهنگ امیدی، بیشترین جرایم مربوط به هتک حرمت‌ها در سایت‌ها با 35 درصد، وبلاگ‌ها 26 درصد، ارسال ایمیل 16 درصد، شبکه‌های اجتماعی 16 درصد و بقیه نیز از طریق تلفن‌های همراه صورت گرفته است.وی در پایان تأکید کرد: امسال هیچ شکایتی درباره نفوذ هکرها و مجرمان رایانه‌ای به شبکه‌های بانکی در پلیس آگاهی مطرح نشده است.
منبع : روزنامه ایران

  • ۸۸/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">