ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سوددهی سهام مخابرات ادامه دارد

| سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۸۷، ۰۴:۰۲ ب.ظ | ۱ نظر

رکورد شکنی‌های شرکت مخابرات با بازدهی 41 درصدی در عرض 32 روز کاری و کسب بالاترین ارزش روز سرمایه به میزان 7/9 هزار میلیارد تومان ادامه یافت.

به گزارش فارس ، شرکت مخابرات ایران در حالی با سرمایه 4 هزار و 587 میلیارد تومانی به عنوان بزرگترین شرکت دولتی و مشمول اصل 44 در 19 مرداد ماه به قیمت هر سهم 150 تومان کشف قیمت و عملا" بورسی شد که با حضور این شرکت در بورس ، رکوردهای مربوط به حجم عرضه اولیه به میزان 2/2 میلیارد سهم ، جذب 344 میلیارد تومان در عرض چند ساعت و تشکیل صف خرید 500 میلیون سهمی شکسته شد و که نوار این رکورد شکنی های همچنان ادامه دارد.

بررسی‌‌های فارس از آخرین وضعیت سهام این شرکت در بورس نشان می‌دهد که در نتیجه تداوم افزایش قیمت هر سهم ، بازدهی سهام مخابرات روز به روز رشد کرده و از سوی دیگر برای اولین بار در تاریخ 41 ساله بورس رکورد ارزش روز شرکت‌های بورسی در بالاترین حد ممکن تاکنون گرفت.

بر این اساس ، قیمت 150تومانی هر سهم مخابرات در روز عرضه بعد از گذشت 30 روز کاری در روز شنبه از مرز 200تومان نیز عبور کرد و در سی و یکمین روز کاری ( یکشنبه گذشته ) حضور مخابرات در بورس نرخ هر سهم شرکت مخابرات به 207 تومان رسید تا بازدهی این شرکت بزرگ در روز یکشنبه به 2/38 درصد و امروز با ثبت قیمت 212 تومانی هر سهم ، بازدهی سهام مخابرات به 6/41 درصد رسید.

به عبارتی دیگر در برابر سرمایه‌گذاری یک میلیون تومانی سرمایه‌گذاران، بیش از 410 هزار تومان سود (بدون احتساب کارمزد نیم درصدی خرید توسط کارگزار) به دست آمده است.

این درصد از بازدهی سهام در شرایطی به هیچ وجه قابل مقایسه با بازدهی یکساله 5/15 درصدی اوراق مشارکت و حداکثر 18درصدی سپرده‌گذاری بانکی نیست که بررسی‌های تکمیلی فارس از وضعیت بازدهی سهام 271 شرکت حاضر در تابلوهای معاملاتی حاکی است که در برابر بازدهی منفی سهام 162 شرکت و حداکثر 75 درصدی فقط شرکت بهنوش با بازدهی 42 درصدی آن هم از محل سود سالیانه و تفاوت قیمت بیش از سهام مخابرات بازدهی داشته‌اند که با توجه به رتبه 191 نقدشوندگی بهنوش ، رتبه نقدشوندگی مخابرات یک بوده که این عدد گویایی این است که سهام این شرکت همواره برای خرید یا فروش در بهترین وضعیت قرار داشته و روان‌ترین سهم برای معامله است.

براساس این گزارش از سوی دیگر رشد روزانه قیمت هر سهم مخابرات منجر شد تا این شرکت بعد از گذشت 10 روز حضور در بورس عنوان بزرگترین شرکت بورس از لحاظ ارزش روز سرمایه را از آن خود کند و به صدرنشینی 19 ماهه شرکت فولاد و مبارکه خاتمه دهد.

بالاترین ارزش شرکت‌های بورس در حالی مربوط به فولاد مبارکه با رازش روز 2/9 هزار میلیارد تومان در تیرماه سال جاری بود که عبور قیمت هر سهم مخابرات از 212 تومان منجر شده تا رکود بالاترین ارزش روز شرکت‌های بورس در تاریخ 41 ساله بورس نیز شکسته شود و این شرکت با ارزش روز 7/9 هزار میلیارد تومان در صدر دیگر شرکت‌های بورسی قرار گیرد که با این رقم، اختلاف ارزش روز دو شرکت مخابرات و فولاد مبارکه به بیش از 7/3 میلیارد تومان رسید.

با این اوصاف شرکت مخابرات به تنهایی 4/14 درصد از ارزش روز بازار سرمایه کشور را در اختیار گرفت که این درصد از مالکیت ارزش روز توسط مخابرات نیز رکورد دیگری است که تاکنون به دست آمده است.
گزارش از علی رضایی‌زاده

  • ۸۷/۰۷/۰۲

نظرات  (۱)

  • وب سایت تبلیغاتی
  • سلام سری هم به مابزنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">