ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سیمای کنونی مخابرات کشور

| يكشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۸:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

در حال حاضر 23 میلیون کاربر اینترنت در سطح کل کشور وجود دارد که در برنامه چهارم توسعه (پایان 88) این رقم به 30 میلیون کاربر افزایش خواهد یافت.

به گزارش (ایسنا)، با توجه به فرا رسیدن بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه، روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی سال 1388، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با ارایه گزارشی ضمن معرفی سازمان بین‌الملل ITU، اهداف آن و شعارهای چند سال گذشته روز جهانی مخابرات توضیحاتی را درباره مجموعه‌ی ارتباطات ایران اسلامی در مقاطع مختلف ارائه کرد.

"کاربردهای ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در توسعه، رشد چشمگیر شبکه تلفن ثابت و همراه کشور، توسعه فراگیر ارتباطات و دولت الکترونیک در روستاها، تقویت داخلی، توسعه بخش فن‌آوری اطلاعات، ارائه سرویس‌های نوین ارتباطی به مشترکان در سطح وسیع و غیره در سال‌های اخیر و نقش تعیین کننده‌ی آن در تمام فعالیت‌های کشور، زمینه نوآوری را فراهم ساخته و انشاءالله در سال جاری این روند با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

روز هفدهم مه (بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه) نشان از سالگرد امضای نخستین کنوانسیون جهانی تلگراف و تاسیس اتحادیه جهانی مخابرات است. از سال 1973، این مناسبت به عنوان روز جهانی مخابرات نام گرفته است. به دنبال تشکیل "اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی" مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه‌ای روز 17 ماه مه را "روز جهانی جامعه اطلاعاتی" تعیین کرد.

سپس در همایش سران مختار اتحادیه جهانی مخابرات که در ماه نوامبر 2006 در آنتالیای ترکیه تشکیل شد، اعضاء تصمیم گرفتند از این پس، مراسم روز 17 مه به عنوان "روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی" برگزار شود. در حال حاضر اتحادیه ITU بیش از 190 عضو دارد.
از جمله اهداف سازمان بین‌المللی ITU شامل موارد زیر است:

تنظیم مقررات و برنامه‌ریزی برای مخابرات جهان به منظور ایجاد تجهیزات و سیستم‌ها، ایجاد هماهنگی و انتشار اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی و استفاده از خدمات مخابراتی و رشد ارتباطات و ساختار آن، تهیه و تنظیم اصول و مقررات بین‌المللی حاکم بر موارد استفاده‌ی زمینی و فضایی از طیف فرکانس در جهت تسهیل تدوین قوانین داخلی کشورها، گسترش استانداردهای مخابرات به منظور تضمین سیستم‌های مخابرات داخلی، برگزاری تمامی وقایع و نمایشگاه‌های مخابراتی جهان، افزایش و گسترش شبکه‌های مخابراتی و گشودن راهی به فن‌آوری‌های پیشرفته مخابرات در جهان برای بهبود اقتصاد و مبادله‌ی اطلاعات جهانی.

علاوه بر این هر سال، اتحادیه‌ی جهانی مخابرات شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرد که در واقع رهنمودی به کشورها و شرکت‌های عضو اتحادیه می‌دهد تا در طول سال اجرا کنند. شعار روز جهانی مخابرات امسال (1388) مراقبت از کودکان در محیط اینترنت است و بدیهی است که برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های این اتحادیه طی سال جاری عموما به تحقق این شعار معطوف است.

خالی از لطف نیست که اشاره‌ای گذرا به عنوان شعارهای روز جهانی مخابرات و جامعه‌ی اطلاعاتی در پنج سال اخیر داشته باشیم: سال 83 (2004 میلادی) فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، هدایت به سیستم توسعه پایدار، سال 84 (2005 میلادی) ایجاد یک جامعه‌ی اطلاعاتی عادلانه و زمان عمل، سال 85 (2006 میلادی) ارتقای جهانی امنیت رایانه‌یی، سال 86 (2007 میلادی) برقراری ارتباط جوانان، فرصت‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، سال 87 (2008 میلادی) پیوند با افراد کم‌توان، فرصت‌ فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای همه.

در گزارش وضع شبکه‌ی مخابراتی کشور آمده است: در بخش شبکه تلفن ثابت کشور، تا شهریورماه 84، معادل 18 میلیون و 744 هزار مشترک داشته است که این رقم هم اکنون (اریبهشتماه 88) به 24 میلیون و 750 هزار مشترک افزایش یافته است و میزان ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز هم اکنون معادل 34 درصد است که این رقم بیش از 15 درصد از متوسط ضریب نفوذ جهانی تلفن ثابت فراتر می‌باشد. تعداد مرکز تلفنی نیز هم اکنون معادل 13 هزار و 700 مرکز است.

در بخش شبکه‌ی تلفن همراه، تعداد مشترکان در شهریورماه 84 معادل 7 میلیون مشترک بوده است که این رقم در حال حاضر (اریبهشت‌ماه 88) به 31 میلیون و 300 هزار مشترک افزایش یافته است و عملکرد دولت نهم در این بخش معادل 24 میلیون و 300 هزار شماره تلفن همراه است. ضریب نفوذ تلفن همراه نیز از 29/10 درصد در شهریورماه 84 به 43 درصد در اردیبهشت‌ماه 88 افزایش یافته است و علاوه بر این تاکنون بیش از 13 میلیون شماره تلفن همراه توسط بخش غیردولتی واگذار گردیده است.

کشور ایران تاکنون با 105 کشور و 238 اپراتور ارتباط رومینگ بین‌الملل برقرار کرده و میزان شهرها و جاده‌های تحت پوشش شبکه‌ی تلفن همراه به ترتیب 1076 شهر و 37 هزار کیلومتر جاده است. تعداد آنتن‌های BTS نیز معادل 17 هزار و 150 آنتن است.

در بخش توسعه شبکه‌ی ارتباطات روستایی کشور، در حال حاضر بیش از 53 هزار روستا دارای ارتباط مخابراتی بوده و همچنین 8200 روستا نیز از خدمات ICT و دولت الکترونیک بهره‌مند می‌باشند که این رقم در آینده نزدیک به 10 هزار روستا افزایش می‌یابد.

شرکت مخابرات ایران به منظور تامین ارتباطات مخابراتی هموطنان در معابر عمومی، تاکنون بیش از 234 هزار و 150 دستگاه کیوسک تلفن همراه شهری و راه دور نصب نموده است.

در بخش توسعه شبکه فن‌آوری اطلاعات، هم‌اکنون در 1220 شهر شبکه انتقال اطلاعات ایجاد شده و تعداد پورت‌های دسترسی دیتا معادل 53 هزار پورت، افزایش پهنای باند بین‌الملل به میزان 23 هزار مگابیت بر ثانیه است.

فراهم آوردن شرایط برای تحقق هرچه سریع‌تر دولت الکترونیک یکی دیگر از اهداف دولت نهم به شمار می‌آید و در همین راستا 334 دانشگاه از طریق فیبر نوری به اینترنت، 20 هزار و 355 شعبه بانک و 6 هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت متصل شده‌اند.

در بخش فیبر نوری نیز تا شهریورماه 84 معادل 56 هزار کیلومتر فیبر نوری درشبکه‌ی مخابراتی شبکه زیرساخت‌ و استان‌ها اجرا که این رقم در اردیبشهت‌ماه 88 به 125 هزار کیلومتر فیبر نوری افزایش یافته است.

  • ۸۸/۰۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">