ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شایعه کلاهبرداری آفت سال نوی بازار کامپیوتر

| شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۸۹، ۰۹:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

مریم عسگری - حدود دو هفته است از آغاز به کار مراکز خرید و فروش کامپیوتر می‌گذرد و طی این مدت بازار خرید و فروش این کالا با وجودی که همچنان در رکود به سر می‌برد، مرکز اخبار و به قول برخی از فعالان بازار شایعاتی شده است که برخی ازشایعات باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است.

بروز کلاهبرداری مجدد با مبلغ دو میلیارد تومان در یکی از مراکز خرید و فروش کامپیوتر، انتشار اخباری در زمینه رشد 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها و همچنین زمزمه‌هایی در مورد رشد 15 درصدی قیمت کالاهایی که محصول کارخانه‌های چینی هستند نمونه‌هایی از این اخبار یا شایعات هستند که این روزها در بازار کامپیوتر در مورد آنها می‌شنویم.

گروهی از واردکنندگان و فعالان این حوزه معتقدند در شرایط کنونی انتشار این شایعات چندان عجیب و غریب نیست؛ چراکه بازار هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است و برخی از فعالان بازار سعی می‌کنند با نشر این شایعات تلنگری به بازار بزنند تا شاید بازار از خواب برخیزد.
رشد 15 درصدی قیمت کالاهای چینی از شایعه تا خبر

یکی از اخباری که این روزها در بازار کامپیوتر منتشر شده است و باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است، رشد قیمت برخی از کالاهای حوزه کامپیوتر نظیر رم، موس،کی بورد، کیف لپ‌تاپ، وب‌کم و کلا اکسسوریز است.

برخی از فعالان بازار می‌گویند، به دلیل اینکه چین تولید محصولات خود را سفارشی کرده است و در نتیجه میزان عرضه کالاها به بازار‌های جهانی و از جمله ایران کاهش یافته است، قیمت کالاها را پس از تعطیلات سال نو خود در حدود 15 درصد افزایش داده است.

بهنامی یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید، رشد 15 درصدی قیمت لوازم جانبی کامپیوتر چینی قطعی است و در حال حاضر قیمت‌ها در چین و بازار جهانی افزایش یافته است.

به گفته وی، رشد قیمت‌ها به دلیل کاهش حجم تولیدات کارخانه‌های چینی و سفارشی شدن تولیدات این کارخانه‌ها بوده است.

صالحی یکی از فعالان بازار هم که در زمینه واردات تجهیزات جانبی کامپیوتر فعال است می‌گوید، از اواخر اسفند ماه زمزمه رشد قیمت کالاهایی نظیر موس، وب‌کم، کی‌بورد و... که تولید چین هستند به گوش می‌رسید و در حال حاضر برخی از واردکنندگان این کالاها که برای دادن سفارش جدید به چین اقدام کرده‌اند با رشد قیمت‌ها مواجه شده‌اند.

به گفته وی، به نظر می‌رسد طی یکی دو ماه آینده و با عرضه محصولات جدید به بازار شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود.

یکی از شرکت‌های واردکننده کالاهای دیجیتالی هم که نخواست نامش فاش شود گفت، طی روزهای اخیر قیمت برخی از کالاهای چینی در حدود 15 درصد افزایش یافته است؛ ولی معمولا شرکت‌ها تمایلی ندارند این رشد پانزده درصدی را در بوق و کرنا اعلام کنند؛ چراکه به ضررشان است.

وی که به رشد 15 درصدی قیمت انواع رم اشاره کرد، گفت: طی مدت اخیر کالاهایی که ما از طریق تایوان وارد بازار کرده‌ایم، حدود 15 درصد گران شده‌اند.

سعیدی‌نژاد، مدیر فروش شرکت نوترون تیک، یکی از واردکنندگان تجهیزات جانبی نیز در این باره گفت: معمولا هر سال شرکت‌های تولید‌کننده درصدی روی قیمت کالاهایشان می‌کشند و قیمت‌ها در بازار داخلی نیز افزایش می‌یابد؛ ولی امسال هنوز محموله جدیدی وارد بازار نشده است و نمی‌توان در مورد رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به این زودی اظهار نظر کرد.

وی افزود: ممکن است این خبر صحت داشته باشد و طی ماه آینده با رشد قیمت‌ها در بازار داخلی مواجه شویم؛ ولی در شرایط فعلی که بازار راکد است شرکت‌ها چنین مساله‌ای را عنوان نمی‌کنند.

اما در این رابطه برخی از فعالان بازار نظر دیگری دارند. به عقیده گروهی از فعالان بازار، رشد قیمت‌ها در بازار داخلی تنها در حد یک شایعه است و صحت ندارد.

زرگران، یکی از واردکنندگان کالاهای این حوزه در این مورد می‌گوید: رشد 15 درصدی قیمت‌ها موضوعی نیست که ناگهان در بازار اتفاق افتد و مصرف‌کنندگان اعتراضی نکنند.

احمد احمدی، نماینده محصولات جینیوس در دبی که در شرکت متم اف فعال است نیز در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد این شایعه برای بالا بردن قیمت‌ها در بازار داخلی منتشر شده است؛ زیرا در بازارهای جهانی پیش از نوروز قیمت‌ها تا حدودی افزایش یافت؛ ولی به دلیل رکود حاکم بر بازار، امکان رشد قیمت‌ها وجود نداشت و برخی از فعالان بازار این شایعه را منتشر کرده‌اند تا اکنون قیمت‌ها را بالا ببرند.

مولایی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز که رشد 15 درصدی قیمت‌ها را در حد شایعه می‌داند، گفت: اکثر کالاهایی که در سال جدید وارد بازار داخلی می‌شوند، در بهمن و اسفند ماه سال گذشته به چین سفارش داده شده‌اند.

پس از رشد قیمت‌ها در سال جدید که می‌گویند از طرف چین اعمال شده است، نمی‌تواند تاثیری بر قیمت کالاهایی داشته باشد که طی فروردین و اردیبهشت ماه وارد بازار داخلی می‌شوند.

به گفته این فعال بازار نیز انتشار چنین خبری تنها بهانه‌ای است برای بالا بردن قیمت‌ها آن هم در شرایطی که بازار با کاهش شدید موجودی مواجه شده است. فعالان بازار علت افزایش دیگر باره قیمت رم را افزایش قیمت چیپ توسط سازندگان چیپ، کاهش عرضه و افزایش تقاضای این کالا در بازار می‌دانند.

تکنولوژی‌های جدید ارزان قیمت

موضوع دیگری که فعالان بازار کامپیوتر طی مدت اخیر به آن اشاره می‌کنند، رشد قیمت رم‌های سری DDR2 نسبت به سری جدید DDR3 است.

به گفته فعالان بازار، اگر چه قیمت انواع رم طی مدت اخیر رشد چشمگیری داشته است، اما جالب اینجاست که رم‌های سری DDR2 که قدیمی تر از رم‌های خانواده DDR3 هستند قیمت بالاتری در بازار دارند. فعالان بازار همچنین معتقدند در حال حاضر رم‌هایی با ظرفیت دو گیگابایت در بازار پرفروش‌تر هستند.

به عقیده آنها، وقتی تکنولوژی جدید وارد بازار می‌شود معمولا قیمت محصولاتی که از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر بهره‌مندند کاهش می‌یابد؛ اما در برخی کالاها از جمله رم موضوع بر خلاف این است و در حال حاضر رم‌های سری DDR2 قیمت بالاتری دارند تا رم‌های سری DDR3.

بر اساس اعلام فعالان بازار، رم DDR1 یک گیگابایتی که پایان سال گذشته با قیمت 30 تا 35 هزار تومان در بازار معامله می‌شد، در حال حاضر با قیمت 41 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین قیمت رم‌های 2 گیگابایتی نیز از 40 تا 43 هزار تومان به 50 تا 52 هزار تومان رسیده است.

علاوه بر این عضو نوپای خانواده رم یعنی DDR3 هم 6 هزار تومان گران شده است و در حال حاضر رم‌های دو گیگابایتی DDR3 در بازار در حال حاضر با قیمتی حدود 55 تا 57 هزار تومان به فروش می‌رسند.
ختم کلام

اگر چه انتشار برخی از این اخبار در بازار کامپیوتر در حد شایعه است، ولی انتشار همین خبر نماها باعث نگرانی مصرف‌کنندگان و سردر گمی آنها شده است.

در مورد وقوع کلاهبرداری دو میلیارد تومانی در بازار کامپیوتر هم یک مقام آگاه گفت، فردی که اکنون نام کلاهبردار را یدک می‌کشد متواری نشده است و مسوولان پاساژ و مالباختگان در حال بررسی و برگزاری جلسه با فردی است که نتوانسته حساب بانکی خود را پر کند و از عهده تعهدات خود برآید.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۹/۰۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">