ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه تلفن همراه تا یک ماه دیگر بهبود می یابد

| سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴، ۰۸:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

ایسنا - معاون نظارت و مدیریت شبکه‌ی ارتباطات سیار، گفت: با ورود و قرار گرفتن تجهیزات لایه‌ی سیگنالینگ گشایش مناسبی در شبکه خواهیم داشت و این مقوله از نظر فنی بهبود و موفقیتی در شبکه محسوب می‌شود.

مهندس ”ایرج ممقانی” در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تشریح وضعیت شبکه‌ی تلفن همراه کشور پرداخته و اظهار داشت: شبکه‌ی ارتباطات سیار دائما در حال افزایش ظرفیت بوده و هر ماه به طور متوسط بین ‌٢٥٠ تا ‌٣٠٠ هزار شماره‌ی جدید وارد شبکه می‌شود.

وی، ادامه داد: شاید ظرفیت بخش‌هایی از مراکز مربوط به سوئیچ آماده باشد، اما ظرفیت رادیویی شبکه برای توسعه‌ی ورود مشترکان در آینده کافی نیست و در بخش رادیویی ظرفیت‌های لازم به موازات توسعه ایجاد می‌شود.

وی، با اشاره به این که سایت‌های جدید در فضاهایی که قبلا توسط سایت‌های همجوار تحت پوشش قرار می‌گیرفت ایجاد می‌شوند، گفت: این ورود باید برای عملکرد مناسب شبکه کاملا مورد تنظیم قرار گیرد و ‌٦ تیم کارشناسی دائما در سطح تهران نسبت به شناسایی نقاط کور و انجام تنظیمات مربوط اقدام می‌کنند، اما طبیعی است که انجام همزمان ظرفیت‌سازی و تنظیم سایت‌های جدید و بهبود سایت‌های قبلی، اختلالاتی به دنبال دارد.

وی خط روی خط شدن تلفن همراه را از تداخلات فرکانسی و تنظیمات فیزیکی آنتن‌های مربوط دانست و افزود: تنظیمات مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار شبکه به گونه‌ای انجام می‌شود که تداخلات سلولی نداشته باشیم. همچنین بروز اختلالات تلفن‌همراه به دلیل ظرفیت‌سازی است که با آهنگ سریع در ارتباطات سیار در حال انجام است.

وی، ادامه داد: در حال حاضر از ‌٢ باند فرکانسی ‌٩٠٠ و ‌١٨٠٠ برای توسعه‌ی ظرفیت‌سازی استفاده می‌شود، که از ‌٢٠ اردیبهشت ماه تعداد زیادی سایت جدید در هر ‌٢ باند وارد شبکه خواهند شد.

ممقانی، افزود: برای انجام بهینه‌ی کار، تیم‌های کارشناسی زیادی هر روز شاخص‌های کیفی را مدنظر قرار می‌دهند تا با پایین آمدن استانداردها عملیات مربوطه سریعا انجام شود.

وی، با اظهار امیدواری از این که یکماه آینده شاهد بهبود کیفی محسوسی در شبکه‌ی تلفن همراه هستیم، گفت: با ورود و قرار گرفتن تجهیزات لایه‌ی سیگنالینگ یا STP گشایش مناسبی در شبکه و در بخش سیگنالینگ خواهیم داشت. به طوری که سوئیچ‌ها تنها برای ترافیک باقی خواهند ماند و این مقوله از نظر فنی بهبود و موفقیتی در شبکه محسوب می‌شود.

وی، همچنین یادآور شد: تجهیزات مربوطه از شرکت هواوی چین خریداری و نصب شده و با اتمام یکپارچه‌سازی آن با شبکه راه‌اندازی خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: تجهیزات شبکه‌ی ارتباطات سیار کشور در بخش‌های سوئیچینگ و رادیویی از سه شرکت زیمنس، نوکیا و اریکسون خریداری شده، البته تولید داخلی هم در این رابطه داشتیم و خریدهایی از شرکت فنون ارتباطات انجام شده است. همچنین تعدادی از شرکت‌های داخلی با شرکت‌های مذکور مشارکت دارند.

وی، در مورد وضعیت پوشش جاده‌ای تلفن همراه گفت: تقریبا تمام جاده‌های اصلی تحت پوشش قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم تا جاده‌های کشور به خصوص جاده‌هایی که در کنار روستاها واقع شده‌اند، تحت پوشش قرار بگیرند.

وی افزود: در راستای پوشش جاده‌ای تلفن همراه مشکلات زیادی گریبانگیر دست‌اندرکاران است به عنوان مثال برخی از جاده‌های کوهستانی علیرغم ایجاد امکانات لازم هنوز با مشکل مواجه‌اند.

وی، ادامه داد: برای رفع این گونه مشکلات در نظر داریم تا با برگزاری مناقصه برای برخی از نقاط کور که نصب آنتن BTS به صرفه نیست، از تکرار کننده استفاده کنیم.

وی، تصریح کرد: آنتن تلفن همراه انواع مختلفی دارد که متناسب با کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان پوشش آن‌ها و قدرت خروجی فرستنده‌ها قابل تنظیم است.

وی، در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال قدرت یک آنتن که تا ‌٣٠ کیلومتر برد دارد، تا ‌١٠ و حتی زیر یک کیلومتر قابل تنظیم است، فرضا در شهر با توجه به افزایش تعداد سلول‌ها آنتن‌ها تا ‌٥٠٠ متر با هم فاصله داشته و قدرت آن‌ها به جهت عدم تداخل، زیاد نمی‌شوند و شاید برخی از تداخل‌ها به جهت تنظیم نامناسب قدرت آنتن‌ها باشد.

وی، خاطرنشان کرد: آنتن مدل ‌٤-4-4 که معمولا در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد در شرایط عادی می‌توانند بین ‌١٥٠٠ تا ‌٢ هزار مشترک را تحت پوشش قرار دهند.

معاون نظارت و مدیریت شبکه‌ی ارتباطات سیار با بیان این که، نزدیک به ‌٥/١ میلیون مشترک SMS در کشور وجود دارد، گفت: به زودی مرکز SMS موجود به میزان ‌٢ میلیون شماره افزایش می‌یابد و با توجه به این که اقدامات مربوط به قراردادها و ورود سرور و دیتابیس، سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام گرفته این زمان زیاد طولانی نیست.

وی، با بیان این که تجهیزات مربوطه از شرکت ZTE چین خریداری شده، یادآور شد: در این راستا تجهیزات سخت‌افزاری قبلی افزایش و پلت‌فرم نرم‌افزار هم به روز خواهد شد، که ارتقاء نرم‌افزاری شامل پلت‌فرم‌های قدیمی و بخش جدید می‌شود.

وی ادامه داد: به موازات این کار سیستم داخلی ‌٢٠٠ هزار شماره‌یی که طرح آن توسط اساتید دانشگاه شریف انجام گرفته، در شیراز پیش‌بینی شده و به صورت آزمایشی در حال استفاده بوده و اشکالات موجود بررسی و در جهت رفع آن‌ها اقدام می‌شود.

وی، افزود: با گشایش این ‌٢٠٠ هزار شماره ظرفیت می‌توان مشترکان ناحیه‌ی ‌٧ با پیش شماره ‌٠٩١٧ را به این مرکز فرستاد و افزایش ظرفیتی در شبکه SMS ایجاد کرد.

وی، خاطرنشان کرد: از دیدگاه ما هیچ‌یک از مشترکان تلفن‌همراه نباید بدون SMS باشند. در همین راستا مناقصه‌ی داخلی ریالی بزرگی انجام می‌شود که نهایتا یک شرکت داخلی که می‌تواند پارتنر خارجی داشته باشد، نسبت به ارائه‌ی سرویس‌های پیغام که SMS و چند سرویس دیگر را در بر می‌گیرد، اقدام کند.

وی اظهار امیدواری کرد: تا انتهای سال ‌٨٤ تجهیزات مربوط نصب و ظرفیت لازم برای ‌٥ میلیون نفر ایجاد شود. اما در حال حاضر شرکت‌ها در حال ارزیابی هستند تا پس از آن به کمیسیون معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: انشاء الله تا پایان دولت مشکلی در واگذاری‌ها نخواهیم داشت. علاوه بر کمیت شبکه و ظرفیت‌سازی مناسب در برنامه‌ها کاملا مشخص شده و ارتباطات سیار پروژه‌های مربوطه را همراه با پیمانکاران عمومی که کار مربوط به مناقصه‌ها و عقد قرادادهایشان در حال اتمام است، انجام خواهد داد.

  • ۸۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">