ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با ایجاد شبکه ملی اینترنت برای هر کاربر ایرانی می‌‏توانیم پهنای باند بسیار بالایی را اختصاص دهیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا ، مهندس عبدالمجید ریاضی ، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات ، امروز در جمع خبرنگاران، پیرامون کاربردهای شبکه اینترنت ملی ، اظهار داشت: اینترنت به عنوان پدیده قرن ، زمینه ساز توسعه در بسیاری از بخش‌‏ها است که این مسئله ما را ملزم به نگاه عمیق‌‏تری در این خصوص می‌‏کند.

وی ، گفت: باید بتوانیم از آسیب‌‏ها و تهدید‌‏های این شبکه توانمند مصون مانده و با کمترین هزینه‌‏ها بیشترین بهره‌‏برداری را داشته باشیم.

ریاضی ، با اشاره به شرکت‌‏های مختلف فعال در حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات ، تصریح کرد: ارتباط ما از داخل به خارج در مسیرهای مختلفی صورت می‌‏گیرد ، به طوری که 38 شرکت در کشور مجوز ICP داشته و شرکت دیتا هم از مسیرهای مختلف ارتباطاتی را از داخل با شبکه جهانی برقرار می‌‏کند.

معاون وزیر ارتباطات ، با اشاره به ارتباطات متعدد و گوناگون بسیاری از سایت‌‏ها در خارج از کشور ، اظهار داشت: مدیریت و مالکیت شبکه جهانی اینترنت در اختیار کشور خاصی است که میزبانی بسیاری از سایت‌‏های ما را برعهده دارد.

به گفته وی ، ‌‏این در حالی است که چنانچه یک کاربر در ایران بخواهد به اطلاعات موجود دسترسی پیدا کند ، باید از یک مسیر به شبکه جهانی وصل شود که ضمن داشتن هزینه ، تهدید برانگیز است.

ریاضی ، یکی از دلایل ایجاد شبکه ملی را صرفه‌‏جویی اقتصادی اعلام کرد و گفت: اگر اطلاعات خارج از کشور باشد ، برای دسترسی به آن هزینه دو برابر مسیر و پهنای باند را متحمل می‌‏شویم.

وی ، همچنین در خصوص دامنه‌‏های سرورهای خاص ، افزود: نام‌‏های دامنه‌‏ای که با پسوند IR هستند از طریق خطوط ارتباطی شبکه اینترنت خارج کشور وصل می‌‏شوند و چنانچه به هر طریقی ارتباط ما با خارج از کشور قطع شود شبکه عملا از کار افتاده و ارتباط از بین می‌‏رود.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات ، کاهش هزینه و دستیابی به اطمینان در سطح بالا را از جمله دلایل ایجاد شبکه ملی اینترنت اعلام کرد و گفت: در کشور ما شبکه‌‏های گوناگون و مختلفی وجود دارد که هیچ‌‏گونه ارتباطی با هم ندارند ، به عنوان مثال هر کدام از شرکت‌‏های PAP به طور مستقل با پهنای باند متفاوت به شبکه اینترنت جهانی می‌‏پیوندند که اگر یکی از این شرکت‌‏ها بخواهد به دیگری متصل شود این امکان وجود ندارد ، اما شبکه یکپارچه اینترنت ملی با مدیریت منسجم و هماهنگ این توانمندی‌‏ را ایجاد می‌‏کند.

ریاضی ، ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه دسترسی 23 میلیون کاربر اینترنت از طریق خطوط پرسرعت و DIALUP ، 1200 نقطه علمی و آموزشی و دانشگاهی ، 1000 بیمارستان و سیستم‌‏های کنترل ترافیک می‌‏تواند از طریق شبکه ملی اینترنت صورت گیرد.

وی ، اظهار داشت: مجموعه نیازمندی‌‏ها و پهنای باند چند صدگیگابیت در ثانیه از طریق توسعه شبکه ملی اینترنت امکان‌‏پذیر خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، تصریح کرد: شبکه اینترنت ملی با توانمندی‌‏های اینترنت در داخل کشور منحصرا شکل خواهد گرفت و استقلال خود را حفظ می‌‏کند.

وی ، افزود: با وجود این شبکه ، ارتباطات با خارج از کشور قطع نخواهد شد ، اما اطلاعات منتقل نمی‌‏شود.

مهندس ریاضی ، ایجاد دولت الکترونیک ، ‌‏بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک را از سرویس‌‏های ویژه این شبکه برشمرد و یادآور شد: بخش اعظم ارتباطات از طریق خارج کشور می‌‏تواند در داخل تامین شود.

وی ، هزینه بالای تامین ارتباطات از طریق ماهواره را یکی از معضلات موجود برشمرد و گفت: حدود 900 میلی‌‏ثانیه طول می‌‏کشد تا از طریق ماهواره یک بسته اطلاعاتی منتقل شود که در صورت وجود شبکه ملی اطلاعاتی این میزان به 30 میلی ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد.

مهندس ریاضی ، تصریح کرد: در طراحی شبکه اینترنت ملی تعداد زیادی دیتا سنتر پیش‌‏بینی شده که بر حسب ضرورت و امکانات دسته‌‏بندی شده و توسط بخش خصوصی پیاده خواهند شد.

وی ، افزود: این شبکه تمامی نیازهای ارتباطی دیتا را با همان ظرفیت و ویژگی‌‏های شبکه اینترنت تامین می‌‏کند و به مقدار قابل توجهی وضعیت شبکه‌‏های داخل کشور را سامان می‌‏دهد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نبود مدیریت مستقل در بحث آدرس‌‏دهی اینترنتی و مدیریت آدرس‌‏های IP را یکی از معضلات موجود در شبکه کنونی اینترنت عنوان کرد و یادآور شد: یکپارچگی شبکه ملی اینترنت وابستگی به مقدار زیادی کاهش داده و پایدار و امن خواهد بود.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات ، این شبکه را از نفوذ بیگانگان در امان دانست و تاکید کرد: شبکه یکپارچه اینترنت ملی با تمام ویژگی‌‏های اینترنت جهانی با پهنای باند بالا قابل اعتماد و امنیت ایجاد خواهد شد.

وی ، به اهمیت این طرح از بعد اقتصادی ، سیاسی و امنیتی پرداخت و خاطرنشان کرد: با وجود تهدیدهای اخیر ، ناگزیریم برای بهره‌‏مند شدن مردم از امکانات جامعه اطلاعاتی این طرح را اجرا کنیم که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی تشریح و به تایید اعضای کمیته مخابرات و کمیسیون صنایع مجلس رسید.

مهندس ریاضی، در خصوص بودجه این طرح نیز ، گفت: این طرح متاسفانه در ردیف بودجه 85 قرار نگرفت ، اما وعده‌‏هایی در این خصوص داده شد ، همچنین این شبکه به اعتبار یک میلیارد دلار معادل 900 میلیارد تومان نیاز دارد.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، زمان اجرای این طرح را سه سال عنوان کرد و گفت: این شبکه در مسیر فیبرنوری قرار می‌‏گیرد، قسمت عمده آن موجود است و اقدامات ما بیشتر در جهت طراحی شبکه و تامین تجهیزات خواهد بود.

وی ، یادآور شد: به عنوان بخشی از کار اقداماتی را در سطح تهران انجام داده‌‏ایم که ظرف چند ماه آینده در مقطعی به بهره‌‏برداری خواهد رسید و ادامه کار به تدریج ظرف مدت سه سال تکمیل می‌‏شود.

ریاضی، در خصوص گزارش پرونده هسته‌‏ای ایران به شورای امنیت ، گفت: در صورت تحریم ، ما بحران اینترنت روبرو نخواهیم شد ، چرا که خواسته کشورهای استکباری این است که پول را از ما می‌‏گیرند و بهره را خودشان می‌‏برند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان با اشاره به سرویس‌‏های الکترونیکی مختلف طی برنامه چهارم، گفت: شبکه ملی اینترنت اشتغال و کاربردهای زیادی را به همراه دارد و از نظر اقتصادی درآمدزا خواهد بود.

  • ۸۴/۱۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">