ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی معتقد است: شرکتهای ایرانی از قواعد و کاربردهای تجارت الکترونیک آگاهی ندارند و در این خصوص از توانایی محدودی برخوردارند.
"مسعود موحدی" روز دوشنبه در همایش علمی پژوهشی کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، آموزش و آگاهی‌سازی را از چالشهای اساسی کشورهای در حال توسعه در حوزه تجارت الکترونیک دانست.
همایش علمی پژوهشی کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به مدت دو روز در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، با اشاره به شکاف دیجیتالی موجود میان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، توجه جدی کشورهای توسعه یافته به مدیریت تقاضا را عامل گسترش تجارت الکترونیک دراین کشورها دانست.
به گزارش ایرنا، موحدی، پایین بودن دانش و درک بکارگیری تجارت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط را از دیگر مسائل فراروی کشور در این عرصه دانست.
وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته در حوزه سیاست‌گذاری تجارت الکترونیک نگاه فرآیندی و بلندمدت مبتنی بر دانش دارند، افزود: این تفکر سبب گسترش ایجاد زیرساخت‌های مناسب در عرصه تجارت الکترونیک می‌شود.
معاون وزیر بازرگانی اصلاح زیرساختها را برای توسعه تجارت در کشور ضروری دانست و گفت: در آن صورت می‌توان زمینه اصلاح کسب و کار الکترونیک را فراهم کرد.
موحدی بر ضرورت آموزش و ایجاد بسترهای ذهنی برای مصرف‌کننده و عرضه کننده تجارت الکترونیک تاکید کرد و افزود: تا زمانی که آموزشهای لازم در این خصوص ارایه نشود، نمی‌توان به توسعه تجارت الکترونیک امیدوار بود.
به گفته وی، دولت نقش مهمی در گسترش ادبیات و دانش تجارت الکترونیک جامعه دارد، ضمن آنکه بخشهای علمی و دانشگاهی کشور می‌توانند در فعالیتهای آگاه‌سازی دانش و توسعه آن نقش موثری ایفا کنند.
موحدی عواملی چون آگاه‌سازی، آموزش، دانش و تحصیل را اساسی‌ترین محورهای مدیریت تقاضا عنوان کرد و گفت: دولت ضمن توجه به توسعه تجارت الکترونیک باید مراکز علمی و خصوصی را برای گسترش فعالیت دراین بخش فعال کند.
معاون وزیر بازرگانی ایجاد زمینه‌سازی مناسب برای حمایت از فعالان بخش خصوصی در زمینه تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی را مهم ارزیابی کرد و افزود: ازاین طریق می‌توان زمینه ایجاد منافع بلندمدت دولت در هدایت بخشهای اقتصادی را فراهم کرد.
وی رسیدن به رشد اقتصادی پایدار، ارتقا بهره‌وری و افزایش اشتغال مولد توسعه رااز امتیازات ایفای نقش نظارتی دولت درفعالیتهای تجارت الکترونیکی دانست.
معاون وزیر بازرگانی درعین حال به اقدامهای پراکنده و قابل قبول درحوزه تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: تا زمانی که این فعالیتها منسجم نشود نمی‌توان راهبردی دقیق برای برنامه‌ریزی ایجاد کرد.
وی عمده اقدامها و فعالیتهای دولت در برنامه‌های مختلف توسعه اقتصادی را برشمرد و گفت: برخلاف تلاشهای بسیار، فاصله زیادی با وضع مطلوب که در حوزه عملیاتی نیز کاملا مشهود است، داریم.
موحدی تصریح کرد: در حوزه آگاهی‌سازی در عرصه تجارت الکترونیک نیازمند ایجاد بسترهای حقوقی و حمایتهای لجستیکی و برنامه‌ریزی قوی هستیم.
معاون وزیر بازرگانی تصویب قوانین و مقررات، توسعه ابزاری پرداخت، توسعه بورس الکترونیکی و ارایه خدمات شبانه‌روزی الکترونیکی را در عرصه توسعه تجارت الکترونیک مهم ارزیابی کرد.
وی خواستار راه‌اندازی دفاتر صدور گواهی الکترونیکی شد و افزود: این دفاتر در برنامه جامع الکترونیک امنیت مبادله را فراهم می‌کند.
موحدی، رمز نگاری و امضای الکترونیکی، مسئولیت مدنی، قوانین مالیاتی متناسب با شرایط، آگاه و آماده‌سازی بخش قضایی و تدوین و تصویب ضوابط رسیدگی به جرایم، آیین‌نامه‌های کیفری و الکترونیکی را از زیرساختهای حقوقی و مورد نیاز برای گسترش توسعه تجارت الکترونیک دانست.
وی تصریح کرد: در بخش فعالیتهای لجستیکی شامل گمرک، حمل و نقل، انرژی، شبکه پستی، نیاز به کار زیاد است که البته در این حوزه‌ها نقش بخش خصوصی بسیار چشمگیر است.
معاون وزیر بازرگانی از ارایه و تدوین سند چشم‌انداز و سیاستهای راهبردی استقرار و توسعه تجارت الکترونیکی در سال ‪ ۸۵‬خبر داد.
وی تدوین سند استانداردسازی تجارت الکترونیک و تدوین روش پژوهش استقرار در بنگاههای اقتصادی را از برنامه‌های وزارت بازرگانی در سال آینده عنوان کرد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، برنامه‌ریزی برای توسعه امنیت تجارت الکترونیک را مورد تاکید قرار داد و افزود: در بخش اجرایی نیاز بسیاری به این برنامه داریم.
وی افزود: از آنجا که آگاهی‌سازی از برنامه‌های اصلی وزارت بازرگانی در عرصه تجارت الکترونیک است، باید زمینه اعتماد و اطمینان عرضه‌کننده و مصرف‌کننده ، استاندارد کردن و تهیه بسترهای آموزشی برای گروههای مختلف دست اندرکار در کسب و کار و تجارت فراهم شود.
موحدی گفت: حمایت از ایجاد و هدایت شرکتهای خدمات تجارت الکترونیکی و فراهم کردن بسترهای مناسب برای بهره‌مندی مردم از خدمات مشاوره‌ای، تکمیل مرکز صدور گواهی الکترونیکی و عملیاتی کردن مرکز پیشگام تجارت الکترونیکی از برنامه‌های وزارت بازرگانی در سال آینده است.
وی در پایان بر ضرورت ایجاد ساختارهای نرم افزاری مورد نیاز برای تجارت الکترونیکی و توسعه سیستم کدینگ کالا و خدمات در سال آینده تاکید کرد.
همایش علمی پژوهشی کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی با مشارکت معاونت برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی و دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

  • ۸۴/۱۲/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">