ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

"شمس" در محاق

| يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۴:۰۶ ب.ظ | ۱ نظر

عبدالله افتاده - واگذاری پروانه اپراتور سوم به شرکت ارتباطات تامین شمس نوین “تامین تله‌کام” را شاید بتوان مهم‌ترین رویداد سال 89 در حوزه ICT دانست. اما در حالی که این اتفاقی بزرگ هفته گذشته رقم خورده تاکنون هیچ‌کدام از مسوولان دولتی و مدیران شرکت برنده در خصوص جزییات این قرارداد مهم زبان به سخن نگشوده‌اند.

با برنده شدن کنسرسیوم تامین اتصالات در مزایده دو سال پیش با وجود اینکه هنوز برنده مزایده رسما پروانه بهره‌برداری را دریافت نکرده بود، بسیاری از مسوولان وقت، برگزاری این مزایده را به دلیل کسب درآمد بالای دولت از محل پروژه، افتخار ملی برمی‌شمردند. اما حال که برنده مزایده اپراتور سوم به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص شده، هیچ خبری از میزان درآمد دولت از محل این پروژه ملی اعلام نشده است.

با توجه به برگزاری مزایده اپراتور سوم و مشخص شدن سهم 6/23 درصدی دولت از کل درآمد سالیانه این اپراتور، سازمان تنظیم مقررات نمی‌تواند این رقم را تغییر دهد. در مزایده‌ای که قبلا برگزار شده بود کنسرسیوم برنده متعهد شده بود در مدت 15 سال مبلغ 163هزار و705 میلیارد ریال به دولت پرداخت کند و در صورت تحقق نیافتن میزان درآمد سالیانه‌ای که اعداد آن در پروانه مشخص شده، حداقل 80 درصد رقم مورد تعهدش را به دولت بپردازد.

این موضوع از این جهت مهم است که شرکت تامین تله کام می‌تواند در صورت جلب رضایت سازمان تنظیم مقررات رقم درصد مورد تعهدش را به هر میزانی تغییر دهد که با توجه به ارقام میلیاردی مورد تعهد تامین تله‌کام در صورت تغییر این بند از قرارداد، درآمد دولت به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد.

نبود اطلاع رسانی شفاف در خصوص نحوه واگذاری پروانه اپراتور سوم موجب شده تا شایعاتی از قبیل پایین آمدن رقم حق السهم دولت از محل این پروژه در گوشه و کنار شنیده شود که حتما این موضوع دلخواه خود مسوولان هم نیست.

از آنجا که از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ها به عنوان چشم بینای جامعه نام برده می‌شود، حداقل توقع این بود که در مراسم واگذاری این پروانه نمایندگان رسانه‌ها نیز حضور داشتند تا اگر ابهامی در مواد پروانه و قرارداد وجود دارد به آنها پاسخ داده شود نه اینکه پس از گذشت یک هفته از واگذاری رسمی پروانه که با امضا شدن آن از سوی طرفین امکان تغییری هم در آن وجود ندارد، رسانه‌ها همچنان برای دریافت سوالات خود با بی‌توجهی مسوولان مربوطه مواجه شوند، روندی که ادامه آن جز تقویت این شائبه که شاید مراسم واگذاری پروانه صوری بوده تا وزارت ارتباطات از زیر فشارهای روانی این موضوع فرار کند، ثمری ندارد.
سکوت اپراتور سوم

مرجان محمدی - اپرتور سوم قرار است سیم کارت های خود را22 بهمن ماه 89 در اختیار متقاضیانی که خواهان نسل 3و 5/3 هستند قرار دهد این وعده ای است که مسوولان این اپراتور از اسفند ماه 88 و زمانی که هنوز قرارداد اجرایی این اپراتور امضا نشده بود به مشترکان دادند.

اما با امضاء قرار داد اجرایی اپراتور سوم در هفته اول اردیبهشت دوباره قول مسولان اپراتور سوم رنگ و بوی تازه ای گرفت مبنی بر اینکه اپراتور سوم درحال نصب تجهیزات است و مشترکان آسوده خاطر باشند که نسل سوم تلفن همراه به طور حتم از بهمن ماه در اختیارشان قرار می گیرد.هرچند مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اطمینان خاطر از تولد این سیم کارتها در 22 بهمن 89 خبر داد، ولی همچنان سووال های زیادی پیش رو کاربر تلفن همراه است که متاسفانه باوجود تماس های مکرر با مجری اپراتور سوم (تامین تله کام )،سازمان تامین اجتماعی و سازمان تنظیم مقررات (که هر سه آنها به نوعی می توانند پاسخگو باشند) برای گرفتن وقت مصاحبه حضوری و پاسخ به بسیاری از ابهامات در خصوص این اپراتور به برگزاری یک نشست خبری وعده دادند که البته از سوی مسوولان مذکور خبرهایی بر روی خبرگزاری ها قرا گرفت که بعد از انعکاس این خبر ها در رسانه ها و مطبوعات به شدت تکذیب شد تا مسوولان همچنان از پاسخگویی در خصوص این اپراتور طفره روندو در برابر کوهی از سوالات سکوت را پیشه کنند.

منابع : روزنامه فناوران - سایت موبنا

  • ۸۹/۰۲/۱۲

نظرات  (۱)

khob bid

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">