ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شناسایی شبکه کلاهبرداران اینترنتی

| سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۸۶، ۰۶:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی نیروی انتظامی اعلام کرد: ماموران اداره کل مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس به دنبال شبکه‌ای است که با استفاده از ایمیل‌های دروغین از کاربران اینترنتی کلاهبرداری‌های میلیاردی کرده‌اند.

سرهنگ عبداله قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» ایسنا در تشریح این ماجرا، گفت: از چندی پیش، اداره کل مبارزه با جرایم رایانه‌ای آگاهی ناجا با شکایات مشابه‌ای از کاربران اینترنتی مواجه شد که برای دریافت جایزه یک قرعه‌کشی چندین میلیون تومان هزینه پرداخت کرده بودند، به طوری که بر اساس اظهارات شاکیان، این افراد در ایمیل‌های خود پیغامی مبنی بر برنده‌شدن در یک قرعه‌کشی اینترنتی دریافت می‌کردند به این ترتیب که ارسال کننده این میل با ارایه تصویر چکی به مبلغ یک تا 5 میلیون دلار ادعا می‌کرد که این کاربر اینترنتی در جریان یک قرعه‌کشی، میلیاردها تومان برنده شده است و بر این اساس کاربر اینترنتی با تقاضای ایمیلی مبنی بر ارایه شماره حساب و مشخصات فردی مواجه می‌شد.

وی افزود: با بررسی‌های به عمل آمده از میل‌های اینترنتی و تحقیق از مالباختگان مشخص شد که آنها کاملا حساب شده وارد عمل می‌شدند و با ایمیل‌هایی که اطلاعات حقیقی را در اختیار کاربران می‌گذاشت، به شدت وی را جهت پرداخت پول تطمیع می‌کردند.

بر اساس این گزارش شگرد مجرمان اینترنتی این بوده است که در مدت زمان 3 تا 4 هفته، هر بار با ارسال یک ایمیل که حاوی مدارکی از قبیل تصویر چک یا صورت حساب بانک بوده، توجه کاربر اینترنتی را جلب ‌کرده و در ادامه اقدامات مجرمانه خود با ارایه چک‌هایی بر صفحه اینترنت که مرتبط با بانکهای سرشناس جهان از قبیل سیتی بانک، بانک اسپانیا بود، اعتماد و اطمینان کاربر اینترنتی را جلب کرده و وسوسه رسیدن به جایزه را در او برمی‌انگیختند.

به گفته سرهنگ قاسمی، در ادامه زمانی که کاربر اینترنتی تقاضای دریافت وجه نقد خود که تصور می‌کرد در یک قرعه کشی اینترنتی برنده شده را مطرح می‌کرد با پیغامی مبنی بر این که برای واریز شدن پول به حساب یک بانک ایرانی باید موارد مالی و مالیات بانکی را بپردازد، مواجه می‌شد.

رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی نیروی انتظامی افزود: این شبکه مجرمانه آنقدر حرفه‌ای عمل می‌کرده است که هر بار به سراغ کاربرانی رفته که از وضعیت مالی قابل توجهی برخوردار بودند، به طوری که هزینه‌های مالیاتی برای آنها بین 70 تا 150 میلیون تومان برآورد می‌شد و آنها نیز با تصور این که قرار است در قبال این پرداخت، میلیاردها تومان سود حاصل کنند، بدون هیچ سوءظنی مبلغ را به شماره حسابهای مربوطه واریز می‌کردند.

بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا، تاکنون شکایات زیادی با این مضمون در اختیار پلیس قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به کلاهبرداری 110 میلیون تومانی از یک سرمایه‌دار ایرانی و نیز کلاهبرداری 70 میلیون تومانی از یک تاجر فرش اشاره کرد.

سرهنگ قاسمی همچنین با بیان این که روزانه دو تا سه مورد شکایت از سطح کشور به اداره کل مبارزه با جرایم رایانه‌ای گزارش می‌شود، به ایسنا گفت: متاسفانه شگرد این کلاهبرداران کاملا حرفه‌ای و هدایت شده، به طوری که پلیس تاکنون منبع اصلی هدایت این جریان مجرمانه را شناسایی نکرده است.

هشدار به کاربران اینترنتی: خبر برنده‌شدن را جدی نگیرید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران با هشدار به کاربران اینترنتی اعلام کرد: نسبت به ایمیل‌های ارسالی ناشناس که خبر از برنده شدن شما در جریان قرعه‌کشی‌های اینترنتی و رسیدن به مبالغ هنگفت میلیون دلاری و از این دست را می‌دهد، توجهی نکنید، چرا که این جریان هدایت شده که در خارج از کشور است، شگردی برای کلاهبرداری‌های میلیارد تومانی از افراد بوده است.

پیگیری جرم تقریبا غیرممکن است

سرهنگ قاسمی اعلام کرد: از آنجا که در فضای مجازی اینترنتی هیچ‌گونه مرز جغرافیایی وجود ندارد، پیگیری این جرم تقریبا غیرممکن است و هزینه‌های پرداخت شده به حسابهای خارجی واریز شده است که پلیس مبارزه با جرایم رایانه‌ای به سادگی امکان دسترسی به آن را ندارد، از این رو بهترین راه جلوگیری از کلاهبرداری بی‌اعتنایی به این دسته از پیغامهای ایمیلی بی‌نام و نشان است.

  • ۸۶/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">