ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهرداری: اجازه نصب BTS را نمی دهیم

| يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۸۶، ۱۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ی علت اصلی مخالفت شهرداری با اپراتورها برای اشغال فضاهای جدید به نصب دکل‌های BTS گفت:‌ فضاهای شهری به طور امانت از طرف شهروندان در اختیار شهرداری قرار گرفته و مدیریت شهری در قبال حقوق شهروندان مسوول است، بنابراین با توجه به این که شهرداری قبلا 600 نقطه از فضای شهری را در اختیار اپراتور اول قرار داده معتقدیم می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از همان فضاها به شکل استفاده مشترک، امکان توسعه خدمات ارتباطات سیار با حفظ موازین شهرسازی فراهم شود.

مهندس محمدعلی عابدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد:‌ شهرداری تهران تاکنون 600 تا 700 نقطه از فضاهای شهری با مساحت بین 10 تا 100متر که مسوولیت حفاظت از آن را بر عهده دارد را در اختیار اپراتور اول تلفن همراه یا شرکت ارتباطات سیار قرار داده است، اپراتور دوم یا ایرانسل نیز با توجه به پروانه‌ی فعالیتش درخواست نصب آنتن‌های BTS را در سطح شهر دارد، همچنین مجتمع صنعتی رفسنجان (تالیا) نیز در طول چند سال فعالیت خود نیز 200 تا 300 نقطه از شهر تهران را برای نصب آنتن‌ها اشغال کرده است.

وی ادامه داد:‌ اگر وضع بر همین منوال باشد با ورود هر اپراتوری باید اجازه دهیم در جای جای سطح شهر آنتن‌ BTS نصب شود و بخش عمده‌ی فضاهای عمومی‌ را اشغال کنند،‌ این در حالی است که این فضاها برای عموم جامعه است و شهرداری وظیفه حفاظت از آن‌ها را برعهده دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

او افزود: شهرداری در راستای توسعه‌ی ارتباطات سیار آمادگی همکاری با اپراتورهای تلفن همراه را دارد از این رو در سال گذشته نشست‌های متعددی با رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشتیم و به دنبال راهکاری برای استفاده بهینه از اماکن شهری برای نصب آنتن‌های BTS بودیم که در نتیجه قرار شد شرکت بهره‌برداری مشترک (سایت شیرینگ) تاسیس شود تا با مشارکت اپراتورهای تلفن همراه کشور یعنی اپراتور اول، اپراتور دوم و مجتمع صنعتی رفسنجان و شهرداری امکان استفاده بهینه از فضاهای مورد نظر برای نصب آنتن‌های BTS فراهم شود.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران ادامه داد: در این شرکت قرار است سیاست‌گذاری‌ لازم انجام شود تا اپراتورها از فضایی که از طرف شهرداری برای آنتن‌ها تخصیص داده شده، به صورت مشترک و مشاعی استفاده کنند.

او افزود:‌ مزیت این روش این است که دیگر نیازی نیست که 600 نقطه‌ای را که قبلا در اختیار اپراتور اول گذاشته شده بود دوباره همین تعداد مکان جدید به سایر اپراتورها نیز داده شود، از این رو با سیاست‌گذاری که در این شرکت اتفاق می‌افتد زیربنا و ساختار دکل‌های نصب شده طوری در نظر گرفته می‌شود تا این اپراتورها تجهیزات خود را به طور جداگانه بر روی آن‌ها نصب کنند تا به طور مجزا بتوانند خدمات‌رسانی کنند.

او افزود: مجوز بهره‌برداری از این شرکت را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواهد داد و تمام دیدگاه‌های فنی اپراتورها و دیدگاه‌های شهری شهرداری را در آن در نظر خواهد گرفت که چگونه یک دکل در یک مکان نصب شود تا به سیمای شهری ضربه وارد نکند و چگونه هر یک از اپراتورها از آن استفاده‌ی مشترک داشته باشند.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون اپراتور اول، تالیا و شهرداری نمایندگان خود را برای تشکیل این شرکت معرفی کرده‌اند،‌ خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه ایرانسل هنوز نماینده‌ی خود را معرفی نکرده و این در حالی است که ایرانسل با تشکیل شرکت بیشترین سود را می‌برد، چرا که به جای نصب آنتن‌های BTS جدید به طور مشترک از سایت‌های اپراتور اول و تالیا استفاده خواهد کرد اما هنوز مشخص نیست ایرانسل به چه دلایلی نماینده‌ معرفی نکرده است و در نتیجه این شرکت تا به امروز تاسیس نشده است. همچنین اخطاریه‌ای از سوی سازمان تنظیم مقررات به ایرانسل ارسال شده اما تاکنون این اپراتور اقدامی ‌در این رابطه نکرده است.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ی این که چرا عمده‌ی سهام این شرکت باید در اختیار شهرداری باشد این در حالی است که عنوان می‌شود هدف شهرداری فقط حفظ حقوق شهروندی و استفاده بهینه اپراتورها از فضا‌های شهری است، تصریح کرد: پیشنهاد سهام از سوی سازمان تنظیم مقررات بوده‌ که 51 درصد سهام شهرداری و 49 درصد آن برای اپراتورهاست؛ با توجه به این که کل اماکنی که به صورت سایت شیرینگ در اختیار اپرتورها قرار خواهد گرفت برای شهرداری است و اپراتورها استفاده کننده‌ی این فضاها هستند و سه اپراتور در این حوزه فعالیت می‌کنند، هر یک 17 درصد سهام و شهرداری 51 درصد را داراست چرا که اپراتورها نمی‌توانند مالک مکان‌هایی شوند که حق شهروندان است و مسوولیت حفاظت از آن‌ها به عهده‌ی شهرداری است.

عابدی، افزود: در آینده نیز که بخش اعظم مخابرات به بخش خصوصی واگذار می‌شود نمی‌توان به همین راحتی فضاهای شهری در اختیار آن‌ها گذاشت که هر آن چه می‌خواهند انجام دهند.

به عقیده‌ی وی اگر این شرکت تشکیل شود صرفه‌جویی در هزینه‌ی نصب آنتن‌های BTS برای هر یک از این اپراتورها حاصل خواهد شد و اگر قرار است با سه هزار سایت شهر تهران را پوشش دهند با استفاده‌ی مشاعی هر یک از اپراتورها می‌توانند با هزار سایت پوشش شهر تهران را تکمیل کنند و از این رو منطقی است که هر سه اپراتور از یک فضا استفاده کنند.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ی این که چرا با نصب آنتن‌های BTS در منازل مسکونی که با موافقت اپراتورها و مالکان این مکان‌ها انجام گرفته است، ممانعت شده و باید این مکان‌ها از مسکونی به تجاری تغییر کاربری دهند،‌ گفت:‌ متولی هر نوع ساخت و ساز و توسعه‌ در شهر بر عهده‌ی شهرداری است، از این رو اپراتورها یک خانه‌ی مسکونی در فضای 60 تا 100 متر با بهای سه میلیون تومان در سال اجاره می‌کنند این در حالی است که اغلب این فضاها از استاندارد و استحکام لازم برخوردار نیستند و اگر اتفاقی برای آن خانه مسکونی بیفتد آن وقت چه نهادی پاسخ‌گو خواهد بود.

به گفته‌ی او اگر گفته می‌شود که تغییر کاربری داده شود به این دلیل است که کار کارشناسی انجام شود که آیا این اماکن‌ کشش و استحکام لازم را برای نصب دکل BTS را دارند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تنها راه رفع مشکل نصب BTS برای اپراتورهای تلفن همراه تاسیس شرکت سایت شیرینگ است، گفت:‌ تنها راه این نیست،‌ بلکه هر یک از اپراتورها طرح جامعی ارایه دهند و عنوان کنند برای پنج تا 10 سال آینده به نصب چند آنتن نیاز دارند که شهرداری نیز بداند چه مقدار از فضای خود را باید در اختیار این اپراتورها قرار دهد تا خللی به نمای شهری و حق شهروندی وارد نشود.

عابدی، درباره‌ی نصب سایت‌های میکرو از سوی اپراتورها گفت: شهرداری همواره اپراتورها را تشویق می‌کند که به سمت استفاده از میکرو BTSها بروند تا نصب دکل‌های BTS که فضای بیشتری را می‌گیرند،‌ از این رو اگر میکرو BTSها توسعه داده شوند به نفع اپراتورهاست؛ شهرداری نیز همواره از طرح‌هایی که سبب رفع مشکلات هر چه سریع اپراتورها می‌شود استقبال می‌کند و فضاهای لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و ما مخالفتی برای نصب این سایت‌های میکرو نداریم.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران، در پایان خاطر نشان کرد: شهرداری تابع مقرراتی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اپراتورهای تلفن همراه تدوین می‌کند و منعی در اجرای این قوانین ندارد.

  • ۸۶/۰۴/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">