ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهرداری عامل اختلال موبایل در تهران است

| شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

یکی از مشکلات آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه اپراتور اول به کمبود سایت‌های BTS باز میگردد که این مشکل به علت ممانعت شهرداری در راه‌اندازی این آنتن‌ها است. وحید صدوقی مدیر عامل همراه اول در گفت و گو با روزنامه جام جم از بی‌پاسخ گذاشتن تقاضای این اپراتور از سوی شهرداری تهران سخن گفته است.

بخشهایی از این گفت و گو به این شرح است:
** بسیاری، از پاسخگو نبودن این شرکت به مشترکان درباره پوشش نداشتن شبکه و آنتن دهی گلایه دارند. نظر شما چیست؟

قبول دارم اشکالاتی در این باره بخصوص در زمینه پوشش و آنتن دهی شبکه تلفن همراه وجود دارد. متاسفانه ما در بعضی نقاط تهران با مشکلات جدی در این باره مواجه شده ایم. بارها از رسانه ها خواسته ایم در این زمینه به ما کمک کنند، چون این مشکل ناشی از باور غلطی است که در جامعه رواج یافته و آن هم مضربودن آنتن های تلفن همراه است؛ در حالی که هیچ مرجعی زیانبار بودن این امواج را تائید نکرده است. مردم فکر می کنند اگر آنتن بی تی اس نزدیک آنها باشد برایشان مشکلاتی به وجود می آید، در حالی که اگر افراد از آنتن تلفن همراه دور باشند آنتن دهی ضعیف می شود و گوشی برای ارتباط با شبکه باید توان بیشتری مصرف کند. آنتن های ما power control (کنترل کننده توان) دارد و اگر فاصله در حد 50 یا 100 متر باشد گوشی توان کمتری مصرف می کند، اما اگر فاصله زیاد باشد توان مصرفی بالا می رود و این مضر است. در جاده ها که فاصله آنتن ها چند کیلومتر است، اگر چند دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید متوجه گرم شدن باتری گوشی و کم شدن شارژ آن می شوید و این دور بودن از آنتن یعنی استفاده از توان بیشتر و در نتیجه تشعشعات قوی تر.

ما ادعا می کنیم در تهران با 3000 سایت بیشترین تعداد آنتن و کمترین فاصله را با ده میلیون مشترک داریم، اما به دلایل عمده ای از جمله همکاری نکردن شهرداری برای نصب آنتن با این مشکل مواجه بوده و هستیم. آنها اجازه توسعه مناسب را نمی دهند و ما به خاطر تغییرات شکل معماری شهر و نیاز به جابه جایی مجبور هستیم هر سال حدود 40 تا 50 سایت را جا به جا کنیم که این مساله علاوه بر هزینه چند ده میلیونی جابه جایی، پوشش دهی را نیز دچار اختلال می کند.
** برای رفع این دغدغه چه کاری انجام می دهید؟

ما در حد توان تلاش کرده ایم این ذهنیت را تغییر دهیم، اما موفقیت مورد نظرمان حاصل نشده است. با این که تمام تجهیزات ما، استانداردهای بین المللی و سازمان انرژی اتمی را دارد و حتی جایی که استاندارد سطح پرتو را یک واحد مشخص کرده ما توان ارسالی را به یک صدم کاهش می دهیم، اما باز همچنین شاهد تشکیل آزمایشگاه های بررسی تشعشعات امواج الکترو مغناطیس بر بدن انسان در دانشگاه ها هستیم و این بررسی ها همچنان انجام می شود. آنها تا امروز دو بار در 50 میدان تهران این بررسی ها را انجام داده اند و باید بگویم اما چگالی امواج تلفن همراه از چگالی امواج رادیو و تلویزیون کمتر بوده است.

در نظر داشته باشید یک آنتن رادیو AM در کرج نصب می شود و کل تهران را پوشش می دهد و بنا به بررسی ها چگالی آن 27 برابر تلفن همراه است، اما چون آنتن دکل رادیو دیده نمی شود کسی هم نگران آن نیست، اما آنتن های تلفن همراه به خاطر شکل و شمایلشان که دارند در نظر مردم خطرناک است. توان ارسالی این آنتن ها 20 وات است که این توان بارها در همه جای دنیا برای انسان تست شده و هیچ مرجعی آن را مضر نمی داند. بیش از شش تا هفت میلیارد از این آنتن ها در جهان واگذار شده و در همه کشورها از همین آنتن ها استفاده می شود.
** توصیه ایمنی هم درباره این آنتن ها دارید؟

ما توصیه می کنیم در جایی که نمایشگر آنتن پر بود مردم از تلفن همراه استفاده کنند و جایی که آنتن دهی ضعیف است تماس نگیرند، چون گوشی توان کمتری ارسال می کند. در عین حال همچنان از رسانه ها عاجزانه می خواهیم در این زمینه ما را یاری کنند تا بتوانیم شفاف سازی کنیم.

مشکل اصلی ما با شهرداری است و تا امروز 400 درخواست بررسی سایت بی تی اس را به شهرداری داده ایم، اما به چهار سایت اجازه نصب داده اند. در حال حاضر ما مجبوریم سایت پرتابل نصب کنیم تا سایت جدید راه اندازی شود. بیش از 50 سایت پرتابل آماده کرده ایم تا در نقاط مشکل دار نصب کنیم، اما به همین سایت های پرتابل نیز مجوز نصب نمی دهند.
** مشکل شهرداری در این باره چیست؟

شهرداری، قوانین و مقرراتی وضع کرده است که برای ما محدودیت ایجاد می کند، مثلا می گویند در مدرسه، بیمارستان و حتی فضای سبز نباید آنتن نصب شود. همچنین وقتی می خواهیم مجوز بگیریم با انواع مشکلات مواجه هستیم. عمدتا در چهار یا پنج شهر بزرگ با ما همکاری نمی شود که این برایمان مشکل ساز شده و فقط با همکاری شهرداری می توانیم مشکلات آنتن دهی را در شهرها رفع کنیم.
** البته قوانین شورای شهر استدلال علمی دارد. آیا کشورهای دیگر این محدودیت ها را ندارند؟

اگر سایت ما برای مردم چه در مناطق مسکونی و چه بیمارستانی ضرر داشته باشد، در اندازه گیری مشخص می شود. توان امواج تلویزیون 9 برابر و توان امواج رادیو 27 برابر است، اما مگر می توانیم رادیو و تلویزیون را خاموش کنیم؟ 90 درصد آنتن هایی که خارج از کشور دیده ام روی پشت بام ها نصب شده است، اما اینجا می گویند برای نصب آنتن روی پشت بام مجوز نمی دهند. یعنی ما با یک ناهماهنگی در مکان یابی مناطق مورد نیاز و نصب سایت هایمان روبه رو هستیم.
** استدلال شهرداری این است که این آنتن ها سازه محسوب می شوند و وجودشان می تواند به ساختمان آسیب بزند. آیا وزن سایت های روی بام برای ساکنان آنجا خطرساز نیست؟

ما برای نصب، بهترین و ایمن ترین نقطه را انتخاب می کنیم و این ملاحظات را حتما در نظر می گیریم.
** آیا حاضر هستید در منزل یا مدرسه فرزندتان این آنتن را نصب کنید؟

همین پشت اتاق من در فاصله کمتر از ده متری آنتن نصب شده است. این آنتن قبلا دورتر بود و من خواستم آن را نزدیک تر بیاورند. همیشه فاصله من تا آنتن داخل راهرو در حد پنج یا شش متر است و دلیلش این است که در فاصله کمتر، توان و انرژی کمتری مصرف می شود. اگر به منزل من هم مراجعه کنند من اجازه نصب آنتن می دهم چون می دانم کمترین میزان تشعشع زیر آنتن است.
** آیا کم کاری فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی خودتان باعث این مشکلات نبوده است؟

ما از شش سال قبل با دانشگاه های شریف، تهران، پلی تکنیک، علم و صنعت و تربیت مدرس همکاری داریم که همه برای شفاف سازی اجتماعی و دانشگاهی است، اما رویکرد ما تبلیغ این موارد نیست به همین علت آگاهی مردم از این موارد کمتر است.

  • ۹۲/۰۷/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">