ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهرداری مانع توسعه شبکه تلفن همراه

| چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۸۶، ۰۵:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

چالش اپراتورهای تلفن‌ همراه در کشور با شهرداری به ویژه در تهران بر سر نصب سایت‌های BTS سبب شده هر یک از این اپراتورها مشکلات مربوط به پوشش شبکه و ضعف آنتن‌دهی شبکه‌ی خود را به این مساله ربط ‌دهند به طوری که چندی پیش مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار گفته بود اگر شهرداری اجازه‌ی نصب سایت‌های میکرو را به این اپراتور ندهد به طور قطع در مهرماه با مشکل عمده ضعف پوشش روبه‌رو ‌می‌شویم.

سایر اپراتورها نیز از مخالفت شهرداری با نصب سایت گله می‌کنند اما مدیر کل مخابرات شهرداری تهران تاکید دارد با تشکیل شرکت سایت شیرینگ و استفاده مشاعی از فضاها این مشکلات رفع می‌شود و از سوی دیگر شهرداری وظیفه حفاظت از فضاهای عمومی دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

به گزارش (ایسنا)، عبدالمجید فولادی - معاون یکی از شرکت‌های GC - (پیمانکار شرکت ارتباطات سیار) درباره‌ی مشکلات خود با شهرداری برای نصب سایت اظهار کرد: از زمان آغاز پروژه‌ی GC که همزمان با تغییر مدیریت شهرداری تهران بود تا امروز نتوانستیم سایتی را در تهران بزرگ از سوی این نهاد تملک و راه‌اندازی کنیم.

او به خبرنگار ایسنا افزود: تمامی سایت‌هایی که تا به امروز نصب کرده‌ایم در اماکن خصوصی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

معاون شرکت پاس ایراتل با اشاره به این که در حدود 40 سایت ماکرو و میکرو در شهر تهران به دلیل عدم اجازه‌ی شهرداری برای تملک آن‌ها معلق مانده است، تصریح کرد: از شهرداری انتظار داریم همکاری لازم را انجام دهد تا بتوانیم در موعد مقرر این سایت‌ها را در تهران نصب کنیم.

فولادی خاطر نشان کرد: شهرداری به اجرای سایت‌های تجمعی و مشاعی اعتقاد دارد اما اجرای این سایت‌ها پروسه‌ی خاص خود را می‌طلبد و در قالب پروژه‌ی ‌CG تعریف نشده و قابل اجرا نیست.

به عقیده‌ی وی این مساله باید به طور ریشه‌ای در درازمدت رفع شود تا هم شهرداری و هم اپراتورها بتوانند بدون آن که مشکلی با یکدیگر داشته باشند وظایف خود را انجام دهند.

او ادامه داد: اما شهرداری می‌توانست در کوتاه مدت برای پروژه‌هایی که در دست اجرا است از سوی اپراتورهای تلفن همراه همکاری لازم انجام دهد.

وی تاکید کرد: همچنان اعتقاد داریم که برای رفع مشکلات شهرداری با اپراتورها این مساله باید به طور زیربنایی و یکبار برای همیشه برطرف شود.

اما مسعود پرویز - رییس هیات مدیره‌ی یکی دیگر از شرکت‌های GC - در این باره به خبرنگار ارتباطات ایسنا گفت: مشکلاتی که برای نصب سایت‌های BTS در تهران داریم به نبود هماهنگی مخابرات و شهرداری برمی‌گردد.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت اریکسون افزود: باید در تهران 900 سایت را اجرا می‌کردیم که در حدود 250 تا 300 سایت آن در مناطقی بود که شهرداری باید مجوز نصب آنتن را می‌داد که تاکنون موافقت با نصب این سایت‌ها نکرده است.

او افزود: این مساله سبب شده ضررهای سنگینی به بخش خصوصی وارد شود در حالی که دولت شعار حمایت از بخش خصوصی می‌دهد، از سوی دیگر مسوولان امر پاسخ گو نیستند.

او خاطر نشان کرد: چرا باید این تعداد سایت در تهران معلق باقی بماند و در نتیجه GC‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و خسارت سنگین متحمل شوند و از آن مهم‌تر خدمات تلفنی با کیفیت به مردم ارائه نشود.

این اظهارات در حالی است که مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ی علت اصلی مخالفت شهرداری با اپراتورها برای اشغال فضاهای جدید به نصب دکل‌های BTS به ایسنا گفت:‌ فضاهای شهری به طور امانت از طرف شهروندان در اختیار شهرداری قرار گرفته و مدیریت شهری در قبال حقوق شهروندان مسوول است، بنابراین با توجه به این که شهرداری قبلا 600 نقطه از فضای شهری را در اختیار اپراتور اول قرار داده معتقدیم می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از همان فضاها به شکل استفاده مشترک، امکان توسعه خدمات ارتباطات سیار با حفظ موازین شهرسازی فراهم شود.

به گفته‌ی محمدعلی عابدی،‌ شهرداری تهران تاکنون 600 تا 700 نقطه از فضاهای شهری با مساحت بین 10 تا 100متر که مسوولیت حفاظت از آن را بر عهده دارد را در اختیار اپراتور اول تلفن همراه یا شرکت ارتباطات سیار قرار داده است، اپراتور دوم یا ایرانسل نیز با توجه به پروانه‌ی فعالیتش درخواست نصب آنتن‌های BTS را در سطح شهر دارد، همچنین مجتمع صنعتی رفسنجان (تالیا) نیز در طول چند سال فعالیت خود نیز 200 تا 300 نقطه از شهر تهران را برای نصب آنتن‌ها اشغال کرده است.

وی ادامه داد:‌ اگر وضع بر همین منوال باشد با ورود هر اپراتوری باید اجازه دهیم در جای جای سطح شهر آنتن‌ BTS نصب شود و بخش عمده‌ی فضاهای عمومی‌ را اشغال کنند،‌ این در حالی است که این فضاها برای عموم جامعه است و شهرداری وظیفه حفاظت از آن‌ها را برعهده دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

او خاطر نشان کرد: در شرکت سایت شیرینگ قرار است سیاست‌گذاری‌ لازم انجام شود تا اپراتورها از فضایی که از طرف شهرداری برای آنتن‌ها تخصیص داده شده، به صورت مشترک و مشاعی استفاده کنند.

عابدی با بیان اینکه تاکنون اپراتور اول، تالیا و شهرداری نمایندگان خود را برای تشکیل این شرکت معرفی کرده‌اند،‌ خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه ایرانسل هنوز نماینده‌ی خود را معرفی نکرده و این در حالی است که ایرانسل با تشکیل شرکت بیشترین سود را می‌برد، چرا که به جای نصب آنتن‌های BTS جدید به طور مشترک از سایت‌های اپراتور اول و تالیا استفاده خواهد کرد.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ی این که چرا با نصب آنتن‌های BTS در منازل مسکونی که با موافقت اپراتورها و مالکان این مکان‌ها انجام گرفته است، ممانعت شده و باید این مکان‌ها از مسکونی به تجاری تغییر کاربری دهند،‌ گفت:‌ متولی هر نوع ساخت و ساز و توسعه‌ در شهر بر عهده‌ی شهرداری است، از این رو اپراتورها یک خانه‌ی مسکونی در فضای 60 تا 100 متر با بهای سه میلیون تومان در سال اجاره می‌کنند این در حالی است که اغلب این فضاها از استاندارد و استحکام لازم برخوردار نیستند و اگر اتفاقی برای آن خانه مسکونی بیفتد آن وقت چه نهادی پاسخ‌گو خواهد بود.

به گفته‌ی او اگر گفته می‌شود که تغییر کاربری داده شود به این دلیل است که کار کارشناسی انجام شود که آیا این اماکن‌ کشش و استحکام لازم را برای نصب دکل BTS را دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تنها راه رفع مشکل نصب BTS برای اپراتورهای تلفن همراه تاسیس شرکت سایت شیرینگ است، گفت:‌ تنها راه این نیست،‌ بلکه هر یک از اپراتورها طرح جامعی ارایه دهند و عنوان کنند برای پنج تا 10 سال آینده به نصب چند آنتن نیاز دارند که شهرداری نیز بداند چه مقدار از فضای خود را باید در اختیار این اپراتورها قرار دهد تا خللی به نمای شهری و حق شهروندی وارد نشود.

عابدی، درباره‌ی نصب سایت‌های میکرو از سوی اپراتورها گفت: شهرداری همواره اپراتورها را تشویق می‌کند که به سمت استفاده از میکرو BTSها بروند تا نصب دکل‌های BTS که فضای بیشتری را می‌گیرند،‌ از این رو اگر میکرو BTSها توسعه داده شوند به نفع اپراتورهاست؛ شهرداری نیز همواره از طرح‌هایی که سبب رفع مشکلات هر چه سریع اپراتورها می‌شود استقبال می‌کند و فضاهای لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و ما مخالفتی برای نصب این سایت‌های میکرو نداریم.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران، در پایان خاطر نشان کرد: شهرداری تابع مقرراتی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اپراتورهای تلفن همراه تدوین می‌کند و منعی در اجرای این قوانین ندارد.

اما چندی پیش مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار به ایسنا خاطر نشان کرد: از شهرداری انتظار داریم هر چه زودتر تکلیف اپراتورهای تلفن همراه را روشن کند و اگر راهکار اصلی آن تشکیل شرکت سایت شرینگ است و اپراتورهای نمی‌خواهد همکاری لازم برای تشکیل این شرکت انجام دهد شرکت ارتباطات سیار حاضر است به تنهایی این شرکت را با شهرداری تشکیل داده و حتی به سایر اپراتورها سرویس دهد.

وحید صدوقی، درباره‌ی مشکلات این اپراتور با شهرداری بر سرنصب سایت‌های BTS و این که اگر این نهاد اجازه‌ی نصب این سایت‌ها را ندهند،‌ پوشش شبکه در مهرماه با مشکل مواجه خواهد شد،‌گفته بود: به واسطه‌ی افزایش مشترکان در شبکه باید لایه‌ی سایت‌های میکرو ایجاد شود که تنها راهکار آن نیز نصب سایت در خیابان‌های اصلی است.

او با اشاره به این که حداقل باید 500 سایت میکرو در تهران نصب شود، گفت: از سال 84 این سایت‌ها آماده شده است و اما کمتر از 50 سایت تا به امروز نصب کرده ایم از این رو اگر بتوانیم در دو ماه آینده این تعداد سایت را نصب کنیم شبکه در نقاط مورد نظر دچار مشکل نخواهد شد.

او افزود: در حال حاضر دو پیمانکار GC (اریکسون و پارس ایراتل) مسوولیت نصب سایت‌های میکرو در تهران را برعهده گرفته‌اند،‌ اما همواره با ممانعت شهرداری تهران مواجه شده‌اند،‌ به طوری که از آبان ماه سال 84 تاکنون نصب این سایت‌ها با مشکل رو به رو است.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار افزود: ابتدا آن‌ها عنوان می‌کردند برای نصب این سایت‌ها باید زیبایی شهر را در نظر گرفته شود که این امر خواسته‌ی به‌جایی بود و ما نیز طرح و نقشه مربوطه را ارایه کردیم و مسوولان مخابرات شهرداری تهران نیز آن را تایید کردند و قرار شد در نقاطی که توافق شده نصب سایت‌های میکرو آغاز شود اما این امر با مطرح شدن مساله سایت شرینگ، متوقف شد، ‌این در حالی است سایت شرینگ برای سایت‌های ماکرو BTS است.

او افزود: با وجود این که اپراتور اول نیازی به حضور در این شرکت نداشت اما در تشکیل آن با حضور اپراتورهای دیگر در استفاده مشاعی از فضاها موافقت کرد و نماینده‌ی خود را معرفی کرد، از این رو انتظار داشتیم شهرداری برای نصب سایت‌های میکرو و همکاری لازم را انجام دهند با وجود این که اجازه‌ی نصب سایت در برخی از مناطق را دریافت کرده‌ایم اما هنوز اجازه نصب را به ما نمی‌دهند.

وی افزود:‌ بنابراین از شهرداری تقاضا داریم که یک متولی برای این امر مشخص کند تا هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود،‌ البته در آخرین مذاکراتی که انجام شد مرکز مخابرات شهرداری این مسوولیت را برعهده گرفت اما باز هم با بلاتکلیفی مواجه هستیم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار خاطر نشان کرد: در برخی از نقاط پرترافیک لایه سایت‌های ماکرو،‌ 900 و 1800 نصب شده‌اند که در نهایت باید لایه سایت‌های میکرو ایجاد شود که اگر این امر انجام نشود در نقاط پرترافیک مانند مرکز شهر تهران، بازار و خیابان جمهوری با مشکل عمده آنتن دهی مواجه خواهیم شد.

او افزود: در نصب سایت‌های ماکرو نیز در برخی نقاط مانند منطقه‌ی 18 و اندیشه‌ی ‌کرج با مشکل مواجه شده‌ایم. در واقع در حدود 15 منطقه تهران برای نصب سایت‌های BTS با مخالفت‌های شهرداری و مردمی‌ مواجه هستیم.

وی درباره‌ی اینکه شهرداری گفته است برای نصب سایت‌ها اپراتور‌ها طرح جامع ارایه دهند که در پنج تا 10 سال ‌آینده چه تعداد سایت می‌خواهند نصب کنند تا فضای لازم در اختیارشان گذاشته شود، تصریح کرد: را‌ه‌اندازی تعداد سایت متناسب با تعداد مشترکان است که براساس آن سایت‌های مورد نیاز نصب می شوند. همچنین شرکت ارتباطات سیار در طی سال‌های گذشته پوشش لازم را ایجاد کرده است اما با افزایش تعداد مشترکان به نقاط بیشتری نیاز داریم تا پوشش کامل را ایجاد کنیم.

به گفته‌ی صدوقی با توجه به وجود ممانعت‌های شهرداری برای نصب سایت با مشکل مواجهیم حتی در برخی از نقاطی قبلا سایت نصب شده است به علت اینکه شهرداری اعلام کرده است این مکانها باید تغییر کاربری دهند و از مسکونی به تجاری تبدیل شوند در حدود 20 درصد این سایت‌ها غیرفعال شده‌اند.

همچنین علیرضا قلمبر دزفولی - مدیر عامل ایرانسل - به خبرنگار ایسنا گفت:‌ تا زمانی که شهرداری مجوزهای لازم برای نصب سایت را صادر نکند تکمیل پوشش شهر تهران برای ما بسیار مشکل خواهد بود.

دزفولی ادامه داد: باید از شهرداری پرسید چرا همکاری لازم را با اپراتور اول و دوم تلفن همراه انجام نمی‌دهند مگر وظیفه‌ی شهرداری تسهیل خدمات‌رسانی به شهروندان نیست، پس چرا برای افزایش کیفیت تلفن همراه مجوز نصب آنتن‌های BTS را صادر نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر دکتر محمد باقر قالیباف - شهردار تهران- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرداری زمین مجانی برای نصب دکل‌های مخابرات نمی‌دهد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری نکردن شهرداری با شرکت مخابرات جهت نصب دکل‌های BTS ، گفت: قبول ندارم که شهرداری با شرکت مخابرات همکاری نمی‌کند، زیرا جلسات متعددی با مسوولان این شرکت برگزار کرده و در این راستا همکاری لازم را انجام می‌دهیم، اما این که آن‌ها بخواهند شهرداری زمین مجانی برای نصب دکل در اختیار قرار دهد و یا هر کجا که بخواهند دکل‌ها را نصب کنند، این گونه نیست، زیرا شهرداری نیز برای خود دارای ضوابط خاص خود است.

قالیباف با بیان این که نصب دکل‌های مخابرات بر روی ساختمان‌ها غیرقانونی است، افزود: شهرداری همکاری‌های لازم را برای نصب دکل مخابرات انجام می‌دهد، اما نه به صورت مجانی. بلکه زمین‌هایی را که قابلیت نصب دکل داشته باشند، با هزینه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، البته به شرط آن که شرکت مخابرات متعهد شود در صورت نیاز، بدون دریافت هزینه از شهرداری آن‌ها را جابجا کند.

به گفته وی نصب دکل BTS در برخی مناطق منجر به نارضایتی و بروز مشکل برای اهالی محل می‌شود بنابراین باید زمین‌هایی برای نصب دکل آنتن توسط شرکت مخابرات انتخاب و معرفی شود که حداقل مشکل را برای مردم داشته باشد و شهرداری نیز در این زمینه نهایت همکاری و تعامل را با شرکت مخابرات خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، صرفنظر از چالش اپراتورهای تلفن همراه با شهرداری و اینکه اجازه‌ی نصب سایت‌ داده نمی‌شود، این سوال وجود دارد که تکلیف حدود 20 میلیون مشترک تلفن همراه در کشور و مشترکان جدیدی که وارد شبکه می‌شوند، چه خواهد شد و آیا انتظار آن‌ها برای استفاده از خدمات مطلوب با کیفیت لازم در شبکه‌ی تلفن همراه امری نابه‌جاست و چرا این مسائل به طور ریشه‌ای و برای همیشه رفع نمی‌شود؟!

  • ۸۶/۰۵/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">