ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با رفع ابهامات شرکت مخابرات و عرضه بلوکی سهام این شرکت به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، اولین و راحت ترین شوک مثبت به بورس وارد خواهد شد.
اکبر مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان این که بیماری بورس کشور از ماه‌ها پیش شروع شده اظهار داشت:‌ بازار سهام کشور درحالی بعد از متاثر شدن از بحران مالی جهانی و قیمت‌های محصولات فولادی و نفت و پتروشیمی نتوانسته به حالت متعادل خود باز گردد که این بازار بیمار به چند شوک اساسی نیاز دارد.

وی ادامه داد:‌ مسئولین دیگر کشورها در حالی اقدامات متعددی را در خارج از بازار سرمایه اما با هدف تقویت بورس‌ها انجام داده‌اند که متاسفانه تاکنون حرکتی در جهت حمایت عملی از بورس کشور نشده و نتیجه‌ای محسوس و راهگشا به دست نیامده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌هایی مانند ارایه تسهیلات به سرمایه‌گذاران حقوقی، حمایت از بخش واقعی اقتصاد، افزایش نرخ سیمان و سنگ آهن ، حذف عوارض صادراتی سیمان، عرضه سهام شرکت‌های جدید و سود ده، هدایت نقدینگی به سمت بورس، افزایش تعرفه واردات فولاد و غیره می‌تواند در میان و بلند مدت به تقویت و توسعه بورس منتهی شود.

مردانی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دولت اقدامات متنوع و متعدد و قابل توجهی را می‌تواند انجام دهد تا سهامداران به آینده بورس امیدوار شوند و سودآوری شرکت‌ها تداوم یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که در کوتاه مدت چه عملیاتی به بهبود شرایط بوس منجر می شود اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر دولت توان و یا خواست تزریق غیر مستقیم نقدینگی به بورس داشته باشد اما می‌تواند با رفع ابهامات حاکم بر صنایع و شرکت‌ها ،‌بخشی از افق سرمایه‌گذاری در بازار سهام را روشن کند.

مردانی افزود: در این رابطه باید گفت که دولت می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رفع ابهامات شرکت‌های سیمانی و معدنی و خصوصا مخابرات کمک کند و به طور مثال سود سالیانه شرکت مخابرات را مشخص کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های جلوداری چون مخابرات در شرایطی به مسائل جهانی مرتبط نیستند و ریسک سیاسی ندارند که با عرضه بلوکی سهام آن به متقاضیان داخل و خارج کشور و همچنین شفاف‌سازی کامل و سپس عرضه‌های خرد، بخشی از بازار سرمایه به حرکت در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه این اقدام به مانند استارتی برای روشن کردن موتور است ادامه داد: ارزش سهام عمده و مدیریتی مخابرات در حالی با اطلاعات فعلی بیش از 350 تومان به ازای هر سهم برآورد می‌شود که با خروج این شرکت از مقررات دولتی، سرمایه‌گذاران زیادی حاضر به خرید سهام این شرکت بزرگ شده و در نتیجه بورس از این وضعیت خارج می‌شود.

به گفته مردانی این گونه اقدامات، شوک کوتاه مدت و مثبت و بدون هزینه‌ای است که می‌تواند مدنظر دولت قرار گیرد.

  • ۸۷/۱۰/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">