ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صندوق اتحاد دیجیتال چیست؟

| سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴، ۱۰:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir – صندوق اتحاد یا همبستگی دیجیتال از جمله مواردی است که در حال حاضر و در دومین نشست مقدماتی فاز دوم WSIS در دست بررسی و مذاکره میان کشورهای مختلف است. اما این صندوق چیست؟

موضوع ایجاد صندوق اتحاد دیجیتال نخستین بار توسط رییس جمهور سنگال و در فاز اول اجلاس WSIS در ژنو مطرح شد و ایجاد آن نیز توسط رییس جمهور نیجریه که ریاست اتحادیه آفریقا را نیز بر عهده دارد در 14 مارس سال 2005 انجام شد. موضوع حمایت و مشارکت جهانی در این صندوق از جمله موارد باقی مانده از فاز اول اجلاس بود که هم اکنون و در نشست فعلی در حال بحث و بررسی است. این صندوق یک مکانیزم مالی داوطلبانه و مکمل سایر روش های مالی و حمایتی است.

این صندوق در سوییس به ثبت رسیده است.اما منابع مالی این صندوق بر اساس توافقات اولیه صرف سرمایه گذاری های کلان در زیرساخت ها نخواهد شد و این منابع عمدتاً صرف پروژه های عمومی می شود.بر این اساس60 در صدد بودجه صندوق به پروژه کشورهای کمتر توسعه یافته (آفریقایی)،30 در صد به کشورهای در حال توسعه و 10 درصد به کشورهای توسعه یافته آنهم در مواردی که آثاری از شکاف دیجیتال مشاهده شود اختصاص می یابد. هزینه های اداری این صندوق نیز فراتر از 6 درصد کل موجودی صندوق نخواهد بود.

در مورد ایجاد این صندوق نیز بحث ها و مسایل متعددی وجود دارد . کشور غنا معتقد است که این یک راهکار آفریقایی برای مشکلات آفریقایی ها نیست ، بلکه یک راه کار جهانی برای مسایل جهانی است.اما در خصوص نحوه عملکرد این صندوق نیز تردید هایی وجود دارد.برای مثال کشورهای ونزوئلا ،کوبا و اندونزی این پرسش را مطرح می کنند که چرا تنها آفریقایی ها باید به بودجه صندوق دسترسی داشته باشند در این خصوص همچنین پرسش هایی در خصوص علت ثبت این صندوق تحت قوانین کشور سوییس مطرح است و برخی خواستار لحاظ شدن مکانیزم های و نهاد های بین المللی همچون سازمان ملل هستند.

بحث و بررسی در خصوص ایجاد صندوق اتحاد دیجیتال همچنان ادامه دارد.

  • ۸۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">