ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صنعت نرم‌افزار و برون سپاری خارجی

| شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۸۶، ۰۹:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

برون سپاری خارجی در صنعت نرم‌افزار به یکی از گرایش‌ها و خواست‌های رایج بازار تولید نرم‌افزار کشورهای غربی خصوصا آمریکا تبدیل شده است. علت اصلی آن نیز واضح است و عمدتا به قیمت ارزان نیروی متخصص بر می‌گردد. علاوه بر آن هر وقت که مایل باشید این نیروی کار ارزان در دسترس است و بدون درگیری و تبعات زیاد قابل رها کردن است.
تمام کشورهایی که مقصد برون سپاری نرم‌افزاری هستند بدون استثنا در آسیا به سر می‌برند. خاصیت این کشورها ارزان بودن، مهارت و فراوانی است. شش کشور بالای فهرست به ترتیب عبارتند از‌: هند، چین، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند. میانگین دستمزد برنامه نویسی و تولید با ابزارها و متدولوژهای روز در کشورهای آسیایی بین 5 تا 12 برابر کمتر از کشورهای غربی است و تا سال 2015 که اوضاع مالی کشورها بهتر می‌شود، حداقل کمتر از 4 برابر خواهد ماند.
اگر ایران را در نظر بگیریم و حقوق یک کارمند معمولی نرم‌افزار با مدرک دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس را با 5 سال سابقه بطور میانگین حدود 700 هزار تومان به ازای یک نفرماه (150 ساعت حضور) فرض کنیم؛ همان نسبت 5 تا 12 برابر کمتر از کشورهای غربی را خواهیم داشت. موید این مطلب مقایسه درآمد سرانه ایران و آمریکا است که کمتر از یک دهم می‌باشد. بدبینانه‌ترین حالت این است که در حال حاضر نسبت دست مزد ایران 4 برابر کمتر از کشورهای غربی باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تولید نرم افزار در ایران با توجه به اینکه هزینه اصلی متعلق به نیروی انسانی است، بسیار ارزان‌ تمام می‌شود. با این توضیح بهتر است که در رقابت بین نرم‌افزارهای به سفارش مشتری و خرید نرم افزار آماده از کشورهای غربی و حتی شرقی و آسیایی، به نیروی تولید ایرانی بها داده و آنرا در کشور خودمان تولید کنیم.
منبع : ماهنامه راه راست

  • ۸۶/۰۸/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">