ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عربستان در حال تقویت امنیت سایبری خود است

| يكشنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۱، ۰۴:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

برخی منابع اطلاعاتی غربی فاش کردند که مقامات عربستانی در حال افزایش بخش امنیت سایبری خود در چارچوب تقویت ابزارهای جاسوسی، هک و سیستم سرکوبی هستند که خاندان آل سعود در پیش گرفته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت سعودی لیکس، سایت اطلاعاتی intelligenceonline فرانسه گزارش داد، عربستان و امارات در حال رقابت با یکدیگر بر سر کسب رتبه یک امنیت سایبری منطقه و در اختیار داشتن ابزارهای جاسوسی و هک هستند.

این سایت فرانسوی اعلام کرد، تلاش‌های عربستان برای تقویت توانمندی‌های سایبری خود در حال نتیجه دادن است این در حالی است که فرصت‌های فعالیت‌های تجاری داخلی برای همسایه و رقیب آن یعنی امارات در حال نابودی هستند.

طبق گزارش سایت یاد شده، عربستان که مصمم به ایفای نقشی منطقه‌ای است، از قدرت نرم و سخت برای تقویت و توسعه تلاش‌های خود جهت جذب جدیدترین فناوری‌ها استفاده می‌کند.

نمایشگاه‌های تجاری که نمادی از نبرد نفوذ سایبری جاری میان کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، یکی از ابعاد استراتژیک قدرت نرمی محسوب می‌شوند که عربستان از آنها برای متعادل کردن سلطه اعمال شده توسط همسایه اماراتی خود استفاده می‌کند.

عربستان برای به چالش کشیدن نمایشگاه تجاری "GISEC" امنیت سایبری در دوبی، اکنون رویداد Black Hat (hack سابق) را برپا کرده که نسخه منطقه‌ای رویداد بزرگ امنیت سایبری آمریکا با همین نام است.

سایت intelligenceonline در ادامه گزارش داد، چنین رویدادهایی انعکاس محسوسی از سیاست بلندمدت ریاض برای تقویت جایگاه خود به عنوان مرکز جدید صنعت الکترونیک در منطقه خلیج فارس و آفریقا هستند.

در امارات بیشتر دفاتر منطقه‌ای شرکت‌های چند ملیتی مستقر هستند و قرار است از سال آتی به جای حضور رایگان، مالیات ۹ درصدی برای این شرکت‌ها اعمال شود، با این حال میانگین این مالیات‌ها هنوز هم کمتر از ۲۰ درصد تعیین شده از سوی عربستان برای این شرکت‌ها است.

عربستان از شرکت‌هایی که در خاکش فعالیت‌های تجاری دارند، می‌خواهد دفاتر منطقه‌ای خود را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ در این کشور برپا کنند.

همچنین عربستان به دنبال افزایش ظرفیت ترابری هوایی و افزایش پتانسیل‌هایش در این زمینه تا ۴.۵ میلیون تن محموله هوایی تا سال ۲۰۳۰ است، در حالی که این رقم در سال جاری میلادی ۰.۸ میلیون تن بوده است.

عربستان در این زمینه شرکت ژاپنی Trend Micro را قانع کرد دفتر اصلی خود در خاورمیانه و آفریقا را در ریاض و تحت نظر معتز بن علی، وکیل سابق شرکت Microsoft وIBM وSAP راه‌اندازی کند.

همچنین گروه "کاسپرسی" روسیه آوریل گذشته دفتری را در ریاض افتتاح کرد سپس در نوامبر شرکت توزیع "آمیویز" امارات دفتری را در ریاض افتتاح نمود.

در همین راستا، دیگر شرکت‌ها همانند شرکت اطلاعات " Intel ۴۷۱" آمریکا اولویت خود را بازار عربستان قرار داده و به این ترتیب تمرکز در امارات را که تاکنون حاکم بود، از بین بردند.

عربستان ورود دیرهنگام خود به حوزه سایبری را با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ صندوق‌های حاکمیتی به ویژه صندوق سرمایه‌گذاری کل جبران کرد.

طبق گزارش سایت فرانسوی یاد شده، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حال برنامه‌ریزی برای ساماندهی به این بخش و تقویت تمرکز بر آن است.

عربستان نیز همانند امارات بُعد هجوم سایبری در فعالیت‌های تجاری را فراموش نکرده و مجدانه برای توسعه حوزه اینترنتی آن تلاش می‌کند.

مسؤولیت این بخش از فعالیت‌ها به صورت جزئی به شرکت Haboob واگذار شده است، شرکتی که در سال ۲۰۱۸ به دستور سعود القحطانی، مشاور سابق ولیعهد سعودی راه‌اندازی شد و بهترین هکرهای دفتر پادشاهی را به ریاست صالح الحقبانی به کار گرفت تا حملات سایبری را برای عربستان در فاصله‌ای امن از دفتر مرکزی حاکمیت اجرا کنند.

تحولات امارات به تلاش‌های عربستان کمک کردند و دو بخش دفاع و اینترنت از چند ماه قبل وابستگی خود به واردات را به نفع صادرات بازگرداند.

با امپراتوری تجاری که محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی کلید زدند، امارات در حال اجرای اقدامات نهایی برای مرکزیت بسیاری از بخش‌های اصلی اقتصاد از جمله حوزه اینترنت است.

این امر موجب ایجاد تشکل‌هایی تحت مالکیت دولت همانند Edge Group  و گروه  ۴۲ یک شرکت متخصص هوش مصنوعی شد که به تعطیلی این حوزه و هدایت هزینه‌های پژوهش، توسعه و سرمایه‌گذاری به خارج از کشور کمک کرد.

کارشناسان بر این باور هستند که رسیدن به اهداف عربستان احتمالا به جایگاه امارات که به عنوان پایتخت شرکت‌های خارجی و نوپا در منطقه عربی شناخته می‌شود، ضربه می‌زند.

  • ۰۱/۱۰/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">