ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

م.ر.بهنام رئوف - سرانجام و بعد از دو سال وعده و وعید پیرامون ارائه اینترنت پر سرعت از سوی شرکت مخابرات ایران، چند روزی است که ثبت‌نام و ارائه سرویس برای مشترکان تهرانی توسط این شرکت آغاز شده است. بر اساس اعلام سایت شرکت مخابرات استان تهران متقاضیان استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت می‌توانند به مراکز مخابراتی محل خود مراجعه و پس از بررسی شرایط خطوط خود اقدام به ثبت‌نام و استفاده از این سرویس کنند.

همچنین مشترکان تهرانی که هم‌اکنون عضو خدمات اینترنتی سایت مخابرات تهران هستند نیز می‌توانند با مراجعه به سایت و با ورود نام کاربری و رمز عبور اقدام به ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت ADSL با ارائه کارت شناسایی و فیش خط تلفن مورد نظر توسط مرکز مخابراتی مربوطه احراز هویت شده و با پر کردن یک فرم، درخواست خود را ثبت می‌کنند. همچنین قرار است از هفته آینده برای آن دسته از مشترکان غیرعضو سایت مخابرات تهران نیز سامانه ثبت‌نام اینترنت راه‌اندازی شود.
کف قیمت مصوب

قیمت اینترنت که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب STM1 به شرکت‌های مخابراتی استانی و شرکت‌های دارای مجوز PAP تحویل می‌شود، صرفا جهت استفاده برای ارائه خدمات ADSL به میزان 20 درصد کاهش می‌یابد؛ یعنی قیمت فروش اینترنت با ظرفیت یک STM1 که در حال حاضر 486 میلیون ریال است به 375 میلیون و 100 هزار ریال کاهش خواهد یافت.

بر همین اساس، تعرفه واگذاری اینترنت پرسرعت با استفاده از ADSL بر اساس پهنای باند و ضریب اشتراک حداکثر 10 به صورت پهنای باند 64 کیلوبیت بر ثانیه 59200 ریال، 128 کیلوبیت بر ثانیه 99400 ریال، 256 کیلوبیت بر ثانیه 125600 ریال، 512 کیلوبیت بر ثانیه 204800 ریال، 1024 کیلوبیت بر ثانیه 383200 ریال و 2048 کیلوبیت بر ثانیه 745600 ریال تصویب شده است.

محمد خجسته‌نیا، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مخابرات استان تهران، در این باره می‌گوید: هزینه مودم و راه‌اندازی آن به عهده مشترک خواهد بود و بابت راه‌اندازی سرویس نیز هزینه‌ای از مشترکان دریافت نخواهد شد.

به گفته او، همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موظف هستند نسبت به نصب و راه‌اندازی تجهیزات در محل مشترک اقدام و پس از تحویل پهنای باند نسبت به تنظیم صورت جلسه اقدام کنند. علاوه بر این شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موظف هستند نرم‌افزار لازم برای اندازه‌گیری لحظه‌ای پهنای باند را روی پایانه کاربر نصب و راهنمایی لازم را انجام دهند.

خجسته‌نیا پیرامون تعرفه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت که پایین‌تر از شرکت‌های بخش خصوصی ارائه می‌شود، می‌گوید: این تعرفه در حقیقت مصوب کمیسیون تنظیم مقررات است. بر اساس این مصوبه که سال گذشته به تصویب رسیده بود و به‌منظور گسترش ارائه این خدمات در سطح کشور شرکت مخابرات ایران با مشارکت شرکت‌های PAP با رعایت منافع طرفین خدمات مذکور را ارائه می‌کند و در صورت عدم مشارکت، شرکت‌های PAP می‌توانند سرویس مربوط را حداکثر تا سقف 20 درصد بالاتر از این تعرفه‌های مصوب ارائه کنند. همچنین شرکت‌های ندا باید کلیه قراردادهای خود را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ مصوبه براساس تعرفه‌های مصوب فوق اصلاح کنند.

هر چند که این اتفاق تا به حال در مورد بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت صورت نگرفته و همچنان ارائه این خدمات از سوی این شرکت‌ها بعضا با قیمت‌های بالاتری نسبت به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات صورت می‌گیرد؛ اما به نظر می‌رسد با ارائه این سرویس از سوی شرکت مخابرات استان تهران، بخش خصوصی نیز برای رقابت ناچار به کاهش قیمت خود خواهد شد. هم‌اکنون قیمت‌های ارائه شده توسط بخش خصوصی نه تنها سنخیتی با مصوبه سازمان تنظیم مقررات ندارد؛ بلکه بعضا این شرکت‌ها برای ارائه خدمات خود در مناطق مختلف به بهانه‌های گوناگون هزینه‌های مختلفی را از کاربران خود اخذ می‌کنند.

به عنوان مثال می‌توان به ارائه خدمات اینترنت ADSL2 ا+ از سوی یکی از این شرکت‌ها آن هم تنها در برخی از مناطق اشاره کرد. در این سرویس پهنای باند 128 کیلو بیت با قیمتی کمتر از 8 هزار تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که همین سرویس در سایر مناطق و در قالب ADSL عادی بالغ بر 14 هزار تومان ارائه می‌شود.
محدودیت برای کاربر خانگی

مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مخابرات استان تهران در ادامه توضیحات خود پیرامون ارائه سرویس اینترنت پرسرعت در تهران یادآور شد: صاحبان مشاغل خاص چون اعضای هیات علمی،‌ دانشجویان کارشناسی ارشد به بالا،‌ خبرنگاران و دیگر فعالان که نیازمند تحقیق هستند، می‌توانند از پهنای باندی بیش از 128 کیلوبیت که به کاربران خانگی داده می‌شود، استفاده کنند.

این گفته خجسته‌نیا به آن معنا است که بر اساس قانونی که چند سال پیش اعمال شده است، ارائه اینترنت پرسرعت برای کاربران خانگی با پهنای باند بیش از 128 کیلوبیت همچنان ممنوع است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از ابتدای ارائه سرویس اینترنت پرسرعت تاکنون در تهران توسط 11 شرکت ارائه‌دهنده این خدمات فقط 120 هزار پورت واگذار شده است. این درحالی است که بر اساس شواهد موجود، این شرکت‌ها همچنان نتوانسته‌اند بسیاری از مناطق تهران را تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

هرچند که در این بخش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت کارشکنی‌های مراکز مخابراتی مناطق را به عنوان دلیلی بر عدم موفقیت طرح‌های خود عنوان کرده و معتقدند که مخابرات از ابتدای ارائه این طرح با سنگ‌اندازی پیش روی شرکت‌های خصوصی زمینه فعالیت خود را در این بخش آماده می‌کرد؛ اما به هر حال و به گفته مدیرکل روابط‌عمومی مخابرات استان تهران، تا پایان سال جاری قرار است از سوی مراکز مخابراتی 60 هزار پورت اینترنت پرسرعت برای کاربران تهرانی ارائه شود.

مخابرات پیش از این برنامه واگذاری اینترنت پرسرعت را داشت؛ اما دولتی بودن این شرکت و شرایط رقابتی نابرابرش به عنوان یک شرکت دولتی با بخش خصوصی مانع ارائه این سرویس شده بود.

خجسته‌نیا در این باره می‌گوید: در حال حاضر به دلیل حجم کم امکانات خریداری شده، ‌محدودیت ارائه سرویس داریم؛ اما طبق برنامه 600 هزار پورت که از سوی شرکت مخابرات استان تهران ارائه خواهد شد، نیمه اول سال آینده و شاید تا تابستان راه‌اندازی و در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

خجسته‌نیا با بیان این‌که ارائه سرویس در مناطقی که روی فیبر نوری نیست و روی شبکه مسی قرار دارد، در اولویت است، درباره زمان تحویل ADSL به متقاضیان مناطق مختلف تهران اظهار کرد: بعد از ثبت‌نام به طور معمول بین 24 تا حداکثر 48 ساعت، ADSL درخواستی وصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا پایان هفته‌ آینده 60 هزار پورت در تمام مناطق شهر تهران برای واگذاری به درخواست‌کنندگان آماده است، در شرایطی که محدودیت ارائه سرویس ADSL به دلیل کمبود تجهیزات در ابتدای کار از سوی شرکت مخابرات استان تهران وجود دارد؛ اما مطمئنیم با وجود شرکت‌های PAP و نیز ارائه اینترنت پرسرعت بی‌سیم می‌توان به خواست‌های متقاضیان پاسخ داد.
مزایای اینترنت مخابراتی!

از مزایای اینترنت پرسرعت مخابرات می‌توان به مواردی همچون نداشتن محدودیت ترافیک حجمی در تمامی سرعت‌های اعلام شده اشاره کرد. همچنین برخلاف سرویس‌های ارائه شده توسط بخش خصوصی که ماهانه هزار تومان به عنوان اجاره خطوط و سهم مخابرات از کاربران اخذ می‌شود (این رقم تا سال گذشته 3 هزار تومان بوده است)، مخابرات در این بخش هزینه‌ای از مشترکان خود نمی گیرد.

علاوه بر موارد فوق شاید نحوه پرداخت هزینه این سرویس را بتوان از دیگر فاکتورهای اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات تهران عنوان کرد. در حالی که هزینه استفاده از سرویس‌ها توسط شرکت‌های بخش خصوصی پیش از استفاده باید پرداخت شود، اما این هزینه در بخش مخابراتی دو ماه بعد از استفاده در قبوض مشترکان اعمال و همراه با پرداخت قبوض تلفن از کاربران اخذ می‌شود. هرچند که گفته می‌شود ضریب اشتراک این سرویس توسط مخابرات تهران یک به 10 است؛ اما شنیده می‌شود که این ضریب با توجه به تعداد متقاضیان در مناطق مختلف از یک به 6 شروع و در نهایت به یک به 10 ختم می‌شود.

ارائه خدمات پشتیبانی این سرویس نیز به شکل 24 ساعته و توسط شماره تماس 1899 صورت می‌گیرد و مشترک می‌تواند در طول 24 ساعت و با بروز مشکل از این طریق مشکلات خود را پی‌گیری کند. هزینه خرید مودم برای استفاده از این سرویس نیز گفته می‌شود بین 40 تا 44 هزار تومان که مشترک هم می‌تواند مودم را از مراکز مخابراتی تهیه کند و هم می‌تواند با توجه به مودم مورد نظر مراکز آن را از بازار آزاد تهیه کند.

منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۱۱/۰۶

نظرات  (۱۴)

خوب شرکت های خصوصی چکار باید بکنند؟؟؟؟دولت هیچ حمایتی از آن ها نمیکند؟؟؟؟
عالی است...قیمتها خیلی خوب است....متشکریم مخابرات
به ما هم برسه خوبه... منطقه جماران که فعلا افتاده دست مافیای ... ، ... و ... و هر کی بیشتر پول بده بهش سرویس میدن... در ضمن ... مانده حساب 30 هزار تومانی من از سال قبل رو هنوز پس نداده...
بالاخره نفهمیدیم قیمتا چنده و از 128 به بالا هم میدن یا نه
ای خدا...آخه 128 و256 به چه دردی میخوره؟؟ تازه کاربران خانگی محدودیت سرعت دارن.واقعا خسته نباشن...
شهرستان ها چی؟ هنوز باید با این قیمت های عجیب و قریب بسازیم؟
  • داریه وهوش
  • اینترنت شرکت مبین هست دیگه مال ...؟! من هرگز اسستفاده نمی کنم
  • زجر کشیده انترنت
  • خدا کنه سرعت 128 که میگن رو بدن این شرکت خصوصی... که بیچارمون کرده صد رحمت به دیال آپ
    راستش ما اینترنت از مخابرات گرفتیم با پهنای 256k اما دانلودی در حدود 13kB/s میده که خیلی افتزاح هستش
    بابا چه کسی این مودم ها را نصب میکند مخابرات که جوابی نداده ما که بلاتکلیفیم اگه میشود کس را معرفی کنید ممنون میشوم.من سرویس اینترنت پر سرعتم را که 128است از مخابرات گرفته ام. لطفا
    ... اون کسی که فکر می کنه سرعت 128 برا کاربر خانگی کافیه ...
    سلام.من هم دانشجو کامپیوتر هستو م و کارم شدیدا با اینترنت هست آخه کی با 128 میتونه کار کنه.بخدا اینقدر جوون ها رو اذیت نکنید.کسی بخواد خرابکاری کنه با این اینترنت کاری نداره.خودتون هم میدونید
    به خدمات دولتی اعتمادی نیست البته چاره ای هم نیست
    سلام مرسی مخابرات دمت گرم فقط می خواستم بدونم آیا کاربران خانگی میتونن بالاتر از 128 هم استفاده کنند من تو شهرستان ها دیدم که تا 512 هم میدن

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">