ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عملکرد IT دستگاه های دولتی بررسی می شود

| يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۸۹، ۰۳:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران در راستای وظایف جدید محوله خود به‌عنوان یک شرکت تخصصی حاکمیتی در زمینه فن‌آوری اطلاعات و براساس اهداف و تکالیف مندرج در موافقتنامه طرح توسعه فن‌آوری اطلاعات خود اجرای عملیات سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور را آغاز کرده است.

امیرحسین محبعلی - مدیر کل برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های شرکت فن‌آوری اطلاعات - در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: انتخاب مشاور پروژه در سال 88 با هدف تهیه و شفاف کردن فرآیندهای گردآوری، تحلیل و تعیین عدد هر شاخص به همراه تهیه مقررات لازم در جهت الزام اطلاعات توسط منابع اطلاعات انجام و با انتخاب پیمانکار در اسفندماه سال 88 مراحل اجرایی عملیات سنجش از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شده است.

او زمان اجرای عملیات سنجش را هفت ماه اعلام و اظهار کرد: این پروژه در دو بخش جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و ارائه راهکار است و پیش‌بینی می‌شود بتوان در پایان نیمه اول سال 89 نتایج کلان را انتشار و اطلاع‌رسانی کرد.

مدیر پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات کشور افزود: عملیات سنجش در دو بخش سنجش عملکرد شاخص‌های سند برنامه چهارم توسعه تکلیفی به کلیه دستگاه‌ها و نهادهای مشمول، ‌مشتمل بر 44 شاخص و سنجش وضعیت کشور از منظر شاخص‌های معتبر بین‌المللی فن‌آوری اطلاعات شامل فرصت‌های دیجیتالی DOI، فرصت‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ICT-OI، توسعه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات IDI، میزان دسترسی دیجیتال DAI و آمادگی الکترونیکی E-READINESS است.

محبعلی ادامه داد: یکی از خلاءهایی که در طول برنامه چهارم توسعه در رابطه با شخص‌های ابلاغی سند شناسایی شد، این که هیچ مرجعی نسبت به احصا وضعیت عملکردی دستگاه‌های مشمول در طول سال‌های برنامه اقدام نکرده‌ بود که با محول شدن وظایف حاکمیتی فن‌آوری اطلاعات به شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران، این مهم با احصا وضعیت موجود و انتشار گزارش تحلیل و مقایسه‌ای آن با اهداف تعیین شده می‌تواند درصورتی که انحرافی فی‌مابین عملکرد هر شاخص نسبت به اهداف برنامه‌ای نمایان شود را از دو منظر بررسی کرد.

او افزود: اگر انحراف به علت ضعف در سازماندهی و یا عدم کفایت اعتبارات سالیانه نظایر آن بوده است با بازنگری در فرآیندها و تهیه برنامه کوتاه مدت جبرانی در سال همت و کار مضاعف نیل به اهداف مصوب را بالفعل کرد.

وی ادامه داد: اگر اهداف مصوب غیرواقعی و رویایی بوده است با توجه به این‌که در حال حاضر مجموعه دولت در حال تدوین شاخص‌های عملیاتی و مقررات برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور هستند با اتکا به اطلاعات بدست آمده، ‌اهداف جدید مرتبط با فن‌آوری اطلاعات را واقعی‌تر تنظیم و نیز می‌توان در صورت پیش‌بینی ایجاد بستر برنامه‌های جبرانی را نیز در شاخص‌های برنامه پنج ساله درج کرد.

وی درباره ارزیابی و اعلام رتبه ایران از منظر شاخص‌های معتبر بین‌المللی یکی از چالش‌ها و ابهامات در اعلام این رتبه‌بندی‌ها را مشخص نبودن یا متغیر بودن مراجع ارائه دهنده اطلاعات در کشور به نهادهای مزبور و نیز عدم شفافیت نحوه ارزیابی در برخی از زیر شاخص‌ها عنوان و اظهار کرد: این ابهامات منجر به اعلام آمار‌های متفاوت و متغیر در طول هر دوره می‌شود.

او با بیان اینکه هدف و خروجی بخش دوم پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور پاسخگویی به این موارد فوق است افزود: به طور مثال در ارزیابی شاخص آمادگی الکترونیکی در حال حضار بالغ بر 22 روش جهت عملیات سنجش این شاخص برای کشورها در دنیا استفاده می‌شود و در هر گروه طیف گسترده‌ای از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در زمینه IT وجود دارد،‌ اینکه در ارزیابی موسسه EIU کشور ایران با کدام مدل ارزیابی شده و اصلا کدام مدل متناسب‌تر با وضعیت ایران با لحاظ موقعیت‌های خاص فرهنگی،‌اقتصادی و سیاسی است با توجه به این که به نظر هیچ مرجع واحدی در زمینه IT در کشور وجود نداشته باشد، لذا کسی ورود به شفاف‌سازی این مهم را نکرده و در نهایت منجر به اعلام رتبه‌بندی‌های بعضا متناقض در طول سال‌های اخیر شده است.

محبعلی گفت: با توجه به حمایت‌های ستاد وزارت ICT از پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور امیدواریم بتوان در بخش اجرای فاز دوم طرح که در نیمه دوم سال جاری مقدمات آن آغاز می‌شود، نسبت به تدوین شاخص‌های ملی فن‌آوری اطلاعات اقدام و دوره‌های سنجش را با فراهم نمودن ساز و کار لازم از طریق آمارگیری‌های رسمی کشور از طریق مراجع رسمی نظیر مرکز آمار ایران تعقیب کرد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوان با توجه به واگذار شدن نقش حاکمیتی توسعه فن‌آوری اطلاعات در کشور به شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران، گام‌های اساسی در جهت این مهم در کشور برداشته شود.

  • ۸۹/۰۱/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">