ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فرصتی در یک زاویه تاریک

| دوشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۲:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

ایمان بیک - پیگیری رسانه‌ای ماجرای شکایت شرکت‌های PAP از شرکت مخابرات ایران بابت اجرا (تمکین) نکردن مصوبه سازمان تنظیم مقررات درباره کاهش هزینه واگذاری یک زوج سیم به مشترکان از 30 به 10 هزار ریال، زوایای تاریک تازه‌ای را روشن کرده که در صورت توجه، می‌تواند نقطه عطفی در کنترل و اجرای سیاست‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور رقم بزند.

موضوع از این قرار است که کمیسیون تنظیم مقررات این مصوبه را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرده است. اما مجمع مخابرات در زمان ابلاغ، در جلسه‌ای، مصوبه نهاد بالادستی را «نپذیرفته» است و به همین سادگی مصوبه از حیز انتفاع ساقط شده و حال، مسوولان رگولاتوری گفته‌اند که دلایل اجرا نشدن مصوبه را بررسی می‌کنند.

بگذارید ابتدا از شنیدن عبارت «بررسی می‌کنیم» قدری تعجب کنیم؛ چه، مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات اگر لازم‌الاجراست، سرپیچی از آن «بررسی» نمی‌خواهد، «جریمه» و «تنبیه» می‌طلبد.

حال اینکه رگولاتور، بارها اخطار داده و مصوبه‌اش در مخابرات اجرا نشده، آیا نشانه‌ای موکد بر لزوم افزایش قدرت و ضمانت اجرایی مصوبات رگولاتور نیست و آیا این شایعه قدیمی که یک وزارتخانه نمی‌تواند هم اپراتور باشد و هم رگولاتور، قوت نمی‌گیرد؟ به این ترتیب آیا نمی‌توان ادعا کرد که این وزارتخانه نمی‌تواند بر اساس منافع و مصالح ملی – که تبیین سیاست‌های اجرایی آن به عهده یکی از دو چهره خود اوست – تصمیم بگیرد؟

اینها که ذکر شد رویه منفی و تهدید کننده داستان بود. اما شاید همین بهانه، فرصتی به دست بدهد تا رگولاتور جایگاهی بیابد در خور، تا هر روز مجبور نباشد دلایل اجرا نشدن مصوباتش را بررسی کند.

  • ۸۸/۰۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">