ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با اندک تاملی در وعده های روحانی در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و شرایط نامناسب اینترنت در هرمزگان متوجه می شویم نه تنها وعده های دولتی ها محقق نشده بلکه دل مردم را به امیدهای واهی خوش کرده بودند.

به گزارش هرمز؛ اینترنت سامانه ای جهانی از شبکه های رایانه ای بهم پیوسته ای است که در عصر کنونی به کرات شنیده می شوند و در پی توسعه و پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین در سراسر جهان با مرور زمان جلوه های ویژه های را از خود بروز می دهد به گونه ای که اکنون به بخش مهم و لاینفک زندگی افراد دنیا تبدیل شده است.

به دنبال  توسعه کشورها بالاخض تبدیل کشورهای در حال توسعه به توسعه بدون اغراق می توان گفت توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی در اقصی نقاط جهان به عنوان یکی از مهمترین ابعاد توسعه کشورهاست که روز به روز نه تنها از اهمیت آن کاسته نمی شود بلکه افزوده می شود لذا با توجه به موارد استفاده بی شمار از این فناوری باید در راستای توسعه زیرساخت های مخابراتی گام های مهمی برداشته شود.

همان طور که همه می دانیم اینترنت شبکه جهانی از شبکه هاست که از میلیون ها شبکه خصوصی، عمومی، تجاری، دولتی، دانشگاهی، در ابعاد محلی و کوچک تا جهانی تشکیل شده است و در برگیرنده منابع اطلاعاتی و خدماتی گستره ای است.

براساس برنامه ششم توسعه، بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور هر سال باید حدود ۲۰ درصد بزرگتر و نهایت ۲.۵ برابر شود لذا دولتمردان بر اساس این اسناد، باید خود را با نیاز مشتریان تطبیق دهند.

با توجه به پیشرفت علون و فنون در عرصه های مختلف نیاز به استفاده از اینترنت هر روز بیشتر از دیروز احساس می شود زیرا بنا به ضرورت استفاده از این تکنولوژی نیازهای بشر را برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف را مرتفع می سازد و بعنوان بخش مهمی از زندگی افراد مورد توجه اکثر کشورها قرار گرفته است.

در حالی که در اقصی نقاط جهان شاهد پیشرفت زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی هستیم اما در کشور ایران با وجود تلاش دولتمردان هنوز نتوانسته ایم به این امر مهم دست یابیم به نحوی که در اثر نقاط کشور شاهد کندی سرعت اینترنت و یا نبود آن رنج می برد.

 

فقر زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی در قطب تجارت کشور

استان هرمزگان با وجود اینکه در حوزه اقتصادی تامین کننده بودجه کشور می باشد اما اکنون  از لحاظ زیرساخت های مخابراتی در نقطه صفر قرار گرفته است چون در اکثر بخش های از شهرستان های آن از جمله میناب، رودان، بشاگرد، جاسک، سیریک، بندرخمیر، پارسیان، حاجی آباد و.... مردم در فقر زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی به سر می برند.

رنج ساکنان پایتخت اقتصادی از نبود اینترنت در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور در دهم اردیبهشت 1396 در دیدار با مردم هرمزگان گفت: امروز روستاهای ما از طریق اینترنت با دنیا در ارتباط هستند و امروز ارتباطات همه ایران عزیز از لحاظ آگاهی و علمی با جهان برقرار شده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت  در بهمن ماه 1396 با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد خانوارها باید حداقل سرعت ۲۰ مگابیت برثانیه دسترسی داشته باشند، اظهار داشت: این هدفگذاری برای تحقق ارائه خدمات مطلوب الکترونیکی به مردم درتمامی حوزه ها به ویژه در بخش سلامت، آموزش، دولت الکترونیک، بانکداری و... است.

با اندک تاملی در صحبت های دولتمردان و وعده های روحانی در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و شرایط اینترنت نامناسب در هرمزگان متوجه می شویم نه تنها وعده های دولتی ها محقق نشده است بلکه برای جلب نظر و کسب آرا بی شمار، دل مردم را به امیدهای واهی خوش کرده اند.

 

محرومیت 90 درصدی هرمزگانی ها از زیرساخت های ارتباطی

نبود اینترنت، کندی سرعت، عدم پوشش های مناسب  مخابراتی به عبارتی حجم بالای عقب ماندگی ها در این بخش نه تنها نیازهای هموطنان را برطرف نساخته بلکه  به گونه ای است که برخی از شهرستان های پایتخت اقتصادی کشور در انتهای جدول استفاده از تکنولوژی های نوین قرار گرفته اند و حدود 90درصد جمعیت آن ها از زیرساخت های اطلاعاتی بی بهره اند.

در عصر ارتباطات و فناوری دیجیتال سهم بسیاری از روستا های این استان از شبکه های ارتباطی فقط خطوطی مانند نور تل است که حتی قابلیت ارسال پیام کوتاه را ندارد و با یک باران ساده و یا شرایط نامساعد جوی هفته ها از دسترس خارج خواهند شد درحالی که تمایل شهروندان به استفاده از اینترنت و فضای مجازی حقیقتی انکار ناپذیر است و اهمیت آن با گذشت زمان فزونی می یابد.

زیرساخت های ارتباطی نه تنها توسعه نیافته اند بلکه  کمبود آن در هرمزگان بیش از سایر استان ها به شدت احساس می شود چون زیرساخت ها در همان حالت ضعیف و ابتدایی باقی مانده و روزانه شاهد قطعی اینترنت حتی در مرکز استان می باشیم که باعث اختلال در امور شهرواندان شده است در حالی که با توسعه آن می توان برخی از خدمات اجتماعی، اقتصادی ، آموزشی و غیره را از طریق شبکه مخابراتی و زیرساخت های مربوط به آن ارائه کرد..

از آنجایی که ارتباط های انسانی و دید و بازدیدهای حضوری به لطف فناوری های نوین جای خود را به تماس هاس تصوی، صوتی و اتاق های گفتگو در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی و خارجی داده اند گرایش مردم به استفاده از فضای مجازی بیشتر ملموس و محسوس شده که در واقع این شیوه ارتباطی جز جدایی ناپذیر زندگی بشر است.

قطعی مکرر امواج اطلاعاتی و ارتباطی نه تنها برای دلبستگان فضای مجازی دردناک بوده بلکه  موجی از نارضایتی و گلایه های سایر هرمزگانی را به همراه داشته است لذا همت مسئولان را می طلبد که در عصر پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباط عزم راسخی برای حل این مشکل داشته باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">