ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قراردادهای نرم‌‏افزاری با دولتی ها یک طرفه است

| دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۸۵، ۰۲:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

بیشتر قراردادهای نرم‌‏افزاری که طرف آن‌‏ها ارگان‌‏ یا سازمان‌‏های دولتی باشند یک‌‏ طرفه بوده و منافع و جرایم ذکر شده در قرارداد برای دو طرف یکسان نیست.

یک کارشناس نرم‌‏افزار ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، با اشاره به مطلب فوق ، اظهار داشت: علم IT در ایران نهادینه نبوده و باید آن را از افرادی که در خارج از کشور آن را فراگرفته‌‏اند ، جذب کرد.

وی ، در ادامه با اشاره به این که دانشگاه‌‏ها سعی در نهادینه کردن این علم دارند ، افزود: با این وجود تاکنون تنها مبانی تئوری این علم آموزش داده شده و مبانی اجرایی و مفاهیم کیفی منتقل نمی‌‏شود.

این کارشناس نرم‌‏افزار ، با اشاره به این که ایران هنوز نتوانسته دروازه‌‏های خود را به سوی علم IT بگشاید ، گفت: فارغ‌‏التحصیلان دانشگاهی ما دید درستی از کیفیت نرم‌‏افزار ندارند و فقط اگر نرم‌‏افزاری درست کار کند ، برای آنها کافی است.

وی ، نتیجه این امر را عدم وجود نرم‌‏افزارهای استاندارد و با کیفیت در کشور دانست و تصریح کرد: باید در سیاست‌‏گذاری کلان کشور در مورد نرم‌‏افزار تجدید نظر شده و متخصصانی که در خارج از کشور این علم را جذب کرده‌‏اند به ایران آمده و آن را آموزش دهند.

وی ، با اشاره به مشکلات مالی شرکت‌‏های نرم‌‏افزاری ، توضیح داد: محرک گردش کار شرکت‌‏هایی که صرفا نرم‌‏افزاری هستند انگیزه‌‏ها و علایق فنی و امید به آینده است نه وضعیت اقتصادی آنها.

این کارشناس نرم‌‏افزار، تاکید کرد: مجموعه‌‏ای که تنها درآمدش بر مبنای فروش نرم‌‏افزار باشد ، موفق نخواهد شد.

وی ، خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌‏های کارشناسانه و آمارهای موجود متوجه خواهیم شد که بیشتر شرکت‌‏های نرم‌‏افزاری پس از مدتی یا منحل شده و یا مسیر فعالیت خود را تغییر خواهند داد و یا این که در مقیاس خیلی کوچک موفقیت‌‏هایی را کسب کرده و به اهداف اولیه خود نمی‌‏رسند.

این کارشناس نرم‌‏افزار ، در ادامه تصریح کرد: در ایران متاسفانه شرکت‌‏ها و موسسات دولتی و خصوصی تمایلی به شفافیت مالی سازمان خود نداشته و تمایلی ندارند که درآمد خود را به طور صحیح به دولت اعلام کنند.

وی ، عنوان کرد: این مساله موجب شده که از ابزار IT در ایران استفاده نشده و دنیای تولید نرم‌‏افزار در ایران روز به روز کوچک‌‏تر شود.

این کارشناس نرم‌‏افزار ، در خصوص اعطای تسهیلات از سوی دولت ، گفت: اعطای تسهیلات و امکانات دولتی هنوز براساس اطلاع‌‏رسانی از طریق ارتباطات انجام می‌‏گیرد نه کشف محل مورد نیاز اعطای تسهیلات.

وی ، با اشاره به این که هنوز به افرادی که این اطلاعات را منتقل می‌‏کنند وابسته هستیم ، افزود: به همین دلیل بیشتر شرکت‌‏های نرم‌‏افزاری که پروژه‌‏های بزرگی را انجام داده‌‏اند هنوز یک ریال از تسهیلات مالی دولت را دریافت نکرده‌‏اند.

این کارشناس نرم‌‏افزار ، با ذکر این مطلب که بیشتر قراردادهای نرم‌‏افزاری که در ایران منعقد می‌‏شود یک طرفه است ، خاطرنشان کرد: قراردادهای نرم‌‏افزاری به خصوص اگر طرف آنها سازمان‌‏ها و ارگان‌‏های دولتی باشند ، به نوعی قرارداد یک طرفه بوده و منابع و جرایم ذکر شده برای دو طرف قرارداد یکسان نیست.

  • ۸۵/۰۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">