ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لایحه جرایم رایانه‌ای در مجلس

| چهارشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۸۴، ۰۳:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

لایحه جرایم رایانه‌ای که براساس پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه هیأت وزران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در این لایحه هر نماد از واقعه، اطلاعات یا مفهوم به شکلی مطلوب برای پردازش در یک سیستم رایانه‌ای یا مخابراتی که باعث می‌شود سیستم‌های ذکر شده کارکرد خود را به مرحله اجرا گذارند، داده رایانه‌ای تعریف شده است.

در مقدمه توجیهی این لایحه، نبود قانون جامع لازم در زمینه برخورد قنونی با مجرمان حوزه رایانه، و گستره وسیع فعالیت‌های رایانه‌ای و نیز سیاست ‌های جنایی تقنینی مبنی بر توسل بی‌رویه و افراطی به مجازات حبس، به عنوان دلایل اصلی تدوین چنین لایحه‌ای در نظر گرفته شده است.

بر اساس یکی از بندهای این لایحه، هر کس به طوری عمدی و بدون مجوز مرجع قانونی، با نقض تدبیرهای حفاظتی داده‌های ییا سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، به آنها دسترسی یابد، به جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

در این لایحه همچنین جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال برای کسی که با انجام اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، ارسال، پخش، صدمه زدن، پاک کردن، ایجاد وقفه، دستکاری یا تخریب‌ داده‌ها یا امواج الکترونیک یا نوری، سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را از کار بیندازد، یا کارکرد آنها را مختل نماید، پیش‌بینی شده است.

در لایحه جرایم رایانه‌ای همچنین آمده است که هر کس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، محتویات مستهجن را ارائه یا منتشر نماید و یا مورد هر قسم معامله قرار دهد و یا با منظور انتشار یا تجارت، تولید نماید، به مجازات مقرر در ماده 640 مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

در بندی دیگر از این لایحه عنوان شده است که هر کس به وسیله سیستم رایانه‌ای یا مخابراتی، صورت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را به جز موارد قانونی، بدون رضایت او منتشر نماید، یا در دسترس دیگران قرار دهد، به گونه‌ای که منجر به ضرر وی گردد یا به طور عرفی موجب هتک حیثیت او تلقی شود، به مجازات مقرر برای «افشای سر» محکوم خواهد شد.

تفتیش و توقیف داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی نیز در مواردی به عمل می‌آید که ظن قوی به کشف جرم یا شناسایی متهم با ادله جرم در آنها وجود داشته باشد.

در این لایحه همچنین همکاری‌های بین‌المللی، هر گونه مبادله اطلاعاتی و انجام امور اداری، پلیسی و قضایی که دولت ایران و سایر دولت‌ها را قادر به کشف، پیگیری، تعقیب، رسیدگی و اجرای حکم نماید، در برخواهد گرفت.

در لایحه جرایم رایانه‌ای که مشتمل بر 5 بخش و 42 ماده می‌باشد، در مورد مسئولیت کیفری ارائه دهندگان خدمات رایانه‌ای، آیین دادرسی و موارد دیگر، ذکر شده است.

  • ۸۴/۰۴/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">