ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

محبوب‌ترین موبایل‌های سال 2009

| چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۸۸، ۰۴:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

ندا لهردی - گوشی‌های موبایل، محبوب‌ترین محصول تکنولوژی در سال‌های اخیر بوده و هستند. درست به همین دلیل هم هست که کاربران و افراد مختلف با سن و سلایق متفاوت در این سال‌ها اشتهای سیری‌ناپذیری برای محصولات جدید این بازار دارند و به این ترتیب است که شرکت‌های تولید‌کننده هم هر روز با هدف کسب سهم بیشتری از این بازار پر رونق، محصولاتی جدید با امکانات و طراحی‌های نو را روانه این بازار می‌کنند.

حالا، اما گویا تکنولوژی‌های جدید آنقدر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند که کاربران در نقاط محروم و دور افتاده دنیا هم از آن‌ها اطلاع داشته و به دنبال استفاده از این تکنولوژی‌های جدید هستند. در بازار موبایل، اما این تکنولوژی‌های جدید در گوشی‌های موبایل هوشمند ظهور کرده‌اند و در حقیقت به همین علت هم هست که این محصولات در روزهای اخیر رشد چشمگیری را در بازار خود تجربه کرده‌اند. با این همه اما بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران این بازار معتقدند که ماه نوامبر پررونق‌ترین زمان برای بازار این محصولات است. معرفی و عرضه مدل جدید گوشی iPhone و موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل جدید Android همراه با ارائه خدمات جدیدی مانند اینترنت

Wi-Fi عواملی بودند که توانستند بازار موبایل‌های هوشمند را در سال 2009 متحول کنند.

به عنوان نمونه، در ماه نوامبر گذشته در بازار ایالات متحده آمریکا که نمونه خوبی از بازارهای پیشرفته در این زمینه است، موبایل‌های هوشمند 48 درصد از ترافیک وب‌سایت‌های تخصصی موبایل و دانلود نرم‌افزارهای کاربردی را به خودشان اختصاص دادند که این رقم برای نوامبر سال 2008 تنها 30 درصد بوده است. از طرفی 24 درصد کاربران موبایل‌های هوشمند این کشور در ماه نوامبر گذشته تقاضای استفاده از سرویس Wi-Fi را داشته‌اند که این میزان در ماه نوامبر سال 2008 تنها برابر 8 درصد بوده است.
سهم‌ها در ماه طلایی بازار

ماه نوامبر به خاطر روزهای خاصی مانند «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبر» بازاری پررونق و داغ را برای کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی بعضی از کشورهای دیگر به دنبال دارد. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولید‌کننده تمام سعی خود را می‌کنند تا در نهایت بتوانند میزان فروش و سهم خود از این بازار پر رونق را افزایش دهند.

به این ترتیب آخرین و جدیدترین آمار منتشر شده از طرف موسسه AdMob نشان می‌دهد که در میان شرکت‌های تولید‌کننده برتر بازار موبایل‌های هوشمند، شرکت Apple همچنان با در اختیار داشتن 3/38 درصدی از این بازار در ماه نوامبر بیشترین میزان فروش را به خودش اختصاص داده است. بعد از این شرکت برترین تولید‌کننده بازار جهانی موبایل، یعنی Nokia سهم 3/16 درصدی این بازار را در اختیار دارد که این میزان در مقایسه با ماه اکتبر امسال با کاهش 3/3 درصدی همراه بوده است. شرکت Samsung هم توانست در این ماه سهم 1/11 درصدی از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار بگیرد که این رقم کاهش 3/1 درصدی نسبت به ماه گذشته آن داشته است. تولید‌کننده آمریکایی موبایل یعنی شرکت Motorola هم در ماه طلایی بازار توانست 6/6 درصد از سهم بازار را به خودش اختصاص بدهد تا رشد 4/1 درصدی نسبت به ماه گذشته تجربه کند. شرکت HTC، اما با سهم 9/5 درصدی از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در ماه نوامبر در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفته است. SonyEricsson، اما در این ماه تنها 4 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت و بعد از آن تولیدکننده گوشی‌های Blackberry یعنی شرکت RIM با سهم 3 درصدی بازار در جایگاه بعدی قرار گرفته است. بعد از این تولیدکنندگان، شرکت‌های LG،Kyocera و Palm در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

در این میان، اما گویا بعضی از مدل‌ها در فهرست پرفروش‌ترین موبایل‌های هوشمند بازار جهانی در ماه نوامبر قرار گرفته‌اند که در جدول پایین آمده‌اند.
تحولاتی برای پیشرفت

بازار موبایل‌های هوشمند همزمان با رشد چشمگیری که در ماه‌های مختلف سال 2009 تجربه کرده، شاهد تحولاتی نه چندان بزرگ، اما تاثیرگذار بوده است. این تحولات در واقع به عقیده اغلب کارشناسان می‌توانند بازاری رقابتی و سالم را در آینده نزدیک برای موبایل‌های هوشمند به وجود بیاورند. مجله آنلاین informationweek هم به این دلیل ده تحول بزرگ و تاثیرگذار بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2009 را بررسی کرده است که در زیر آمده‌اند.

موتورولا و یک بازگشت صعودی: بخش موبایل شرکت Motorola در چند سال اخیر رکود قابل توجهی را تجربه کرد تا در نهایت تصمیم به تبدیل شدن به یک شرکت مستقل بگیرد. این تصمیم اما به خاطر تاثیر بحران اقتصادی همچنان مسکوت مانده است. با این حال اما این شرکت توانست خیلی زود راه خودش را با ورود به بازار پررونق موبایل‌های هوشمند پیدا کند. «سانجای‌ها» یکی از مدیران عامل این شرکت در این مورد می‌گوید: «ما متوجه شدیم که باید تمرکز خودمان را روی موبایل‌های هوشمند به خصوص موبایل‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل Android بگذاریم.» به این ترتیب هم این شرکت در سال 2009 دو گوشی موبایل مبتنی بر این سیستم عامل را به بازار معرفی کرد که مورد توجه کاربران و خریداران هم قرار گرفتند. این شرکت حالا تصمیم دارد در سال آینده میلادی گوشی موبایل جدیدش را با سیستم عامل Linux به بازار عرضه کند.

Blackberry در مسیر اصلی: به عقیده بسیاری از کارشناسان، گوشی‌های Blackberry در سال‌های گذشته معمولا مشکلاتی را برای کاربرانشان به دنبال داشتند، اما این مشکلات در مدل‌های جدیدتر اصلاح شده و در نهایت شرکت تولیدکننده آن‌ها یعنی RIM راه خودش را در این بازار پیدا کرده است. این شرکت در فصل دوم سال 2009 توانست 80 درصد کاربری بیشتر را نسبت به فصل اول در اختیار بگیرد که دیگر تنها کاربران تجاری نبوده و مصرف‌کنندگان معمولی بودند. این شرکت حالا راه اصلی خودش را در جذب کاربران و مصرف‌کنندگان معمولی می‌داند و به همین دلیل هم در سال 2009 گوشی مدل Storm 2 خود را با کاربری ساده و مدل Curve خود را با قیمت مناسب روانه بازار کرد.

Apple و نونمایی iPhone: وقتی شرکت Apple گوشی جدید iPhone یعنی iPhone 3GS را در ماه ژوئن گذشته به بازار معرفی کرد، اغلب تحلیل‌گران اعلام کردند که این گوشی یک پیشرفت انقلابی در بازار موبایل‌های هوشمند خواهد بود. در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند Apple هرگز از نظر تکنولوژیکی نتوانسته از دیگر رقبایش پیشی بگیرد اما توانسته با افزودن قابلیت‌های جدید به گوشی‌هایش و عرضه سیستم عامل‌های جدید برای آن‌ها، محبوبیت خوبی در بازار موبایل‌های هوشمند برای خودش دست و پا کند. درست به همین دلیل هم موبایل جدید iPhone توانست فروش خوبی در این بازار به‌دست بیاورد.

ارتش Android سرباز می‌گیرد: سیستم عامل‌ها یکی از عوامل فروش خوب موبایل‌های هوشمند هستند و در واقع به همین دلیل هم هست که سیستم عامل‌های جدید خیلی زود در این بازار پذیرفته می‌شوند. سیستم عامل Android شرکت Google هم خیلی زود توانست محبوبیت لازم را در این بازار به‌دست بیاورد تا جایی که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان انتظار می‌رود تا پایان سال 2009 بیش از 20 موبایل مبتنی بر این سیستم عامل به فروش برسند. حالا دیگر به جز شرکت‌هایی مانند HTC و Samsung، تولیدکنندگان کوچک تر هم برای جلب نظر کاربران به استفاده از این سیستم عامل رو آورده‌اند.

بازار پررونق نرم‌افزارهای موبایل: به دنبال رونق بازار موبایل‌های هوشمند، بازار نرم‌افزار آن‌ها هم حسابی داغ شده است. به این ترتیب است که شرکت‌های تولیدکننده حالا سعی دارند مانند Apple فروشگاه‌های اختصاصی خودشان را برای فروش نرم‌افزارهای اورجینال موبایل‌های خود راه‌اندازی کنند.

مایکروسافت یک مرحله عقب‌تر از دیگران: در میان بزرگان بازار موبایل‌های هوشمند گویا تنها Microsoft است که یک مرحله از دیگر شرکت‌ها عقب‌تر است. این شرکت سعی دارد همچنان با عرضه به روز سیستم عامل‌های Windows Mobile خودش این عقب ماندگی را جبران کند. در این راستا این شرکت در ماه اکتبر گذشته سیستم عامل جدید Windows Mobile 6.5 خودش را به بازار معرفی کرد که با وجود گذشت مدت زیادی از عرضه موبایل‌های لمسی، سازگاری بیشتری با موبایل‌های لمسی دارد. به گفته کارشناسان پیش‌بینی می‌شود سیستم عامل بعدی این شرکت برای موبایل‌های هوشمند در نیمه دوم سال 2010 روانه بازار شود که این زمان کمی دیر است.

Palm یکبار دیگر در راه موفقیت: با وجود آنکه گوشی‌های Centro این شرکت همچنان فروش میلیون دستگاهی در بازار ایالات متحده دارند اما همچنان آمار فروش این شرکت در مقایسه با رقبایی مانند Apple و RIM پایین‌تر است. کارشناسان این شرکت معتقدند که عرضه سیستم عامل برای مدل‌های جدید می‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از این بحران باشد تا جایی که مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است که سیستم عامل جدیدشان را در نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیک ماه ژانویه آینده به بازار معرفی خواهند کرد.

Google Voice ناکام: راه نیافتن سرویس Google Voice به فروشگاه‌های Apple و موبایل‌های iPhone اگرچه ناکامی بزرگی برای این شرکت به حساب می‌آید اما این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای باشد از سرویس‌های متنوعی که می‌توانند در آینده برای کاربران موبایل‌های هوشمند عرضه شوند.

Symbian در راه متن باز: صرف‌نظر از بازار ایالات متحده سیستم عامل Symbian همچنان محبوب‌ترین سیستم عامل برای موبایل‌های هوشمند در سرتاسر دنیا است. حالا اما با خرید آن توسط Nokia در حدود 18 ماه پیش، قرار است این سیستم عامل به سمت تبدیل شدن به یک سیستم عامل متن باز پیش برود تا بتواند قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار بدهد.

تولیدکنندگان کامپیوتر و بازار موبایل‌های هوشمند: بازار این موبایل‌ها در ماه‌های اخیر آنقدر رونق پیدا کرده است که به خوبی توانسته است تولیدکنندگان کامپیوتر را برای ورود به این بازار اغوا کند. بعد از شرکت کامپیوتری Apple حالا گویا شرکت‌های دیگری مانند Acer و Dell به دنبال ورود به این بازار رقابتی هستند.
25-02slp.jpg

منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۱۰/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">