ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با نهایی شدن بحث عرضه سیم‌کارتهای اعتباری توسط دولت بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید فاتحه فعالیت بخش غیردولتی در این زمینه را خواند، زیرا با این کار نفس بخش خصوصی و غیردولتی بریده می‌شود و این بخش توان رقابت با دولت را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق اصل 44 قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری دولت باید سالانه 20 درصد از حجم فعالیت خود را کاسته و از امور تصدی‌گری اجتناب و آنها را به بخش‌های غیردولتی و خصوصی و نیز تعاونی واگذار کند.

سیم‌کارت نیز خارج از این قاعده نیست. زیرا در حال حاضر یک اپراتور خصوصی (ایرانسل) و یک شرکت تعاونی (تالیا) در این زمینه فعال هستند.

در این رابطه صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گفت و گو با فارس معتقد است:" ورود و عرضه سیم‌کارت اعتباری توسط دولت سرویس و فعالیت جدیدی به شمار نمی‌رود. بلکه تعهد گذشته وزارت ICT به دولت است و باید اجرایی شود."

سلیمانی وزیر ارتباطات نیز در این رابطه به فارس گفت: " ما نیازمند رسیدن به اعداد و ارقام مندرج در برنامه چهارم و سند چشم‌انداز در خصوص ضریب نفوذ و تعداد مشترکان تلفن همراه هستیم."

مومن‌بالله معاون وزیر ارتباطات نیز در گفت وگو با فارس هدف دولت از عرضه سیم کارت اعتباری را کاهش قیمت بازار آزاد سیم کارت اعتباری و نیز افزایش رقابت بیان کرد.

اما در این حال یک کارشناس مخابرات به فارس گفت: " ورود به عرصه فعالیت بخش خصوصی شکستن حریم آنها و خلاف اصل 44 قانون اساسی است."

وی ادامه داد: " در حالی که یک شرکت تعاونی و خصوصی در خصوص سیم‌کارت اعتباری فعالیت می‌کنند دولت قصد دارد با استفاده از امکانات و رانت ‌خود بعنوان رقیبی برای آنها تبدیل شود."

این گزارش حاکی است: علیرضا قلمبر دزفولی نیز پیش از این در یک نشست خبری گفته بود:" دولت یک بار بر اساس اسناد فرصت و تجربه ارایه سیم کارت‌های اعتباری را داشته است."

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به فارس گفت: واگذاری سیم کارت اعتباری توسط دولت ورود به حیطه بخش خصوصی و بر خلاف اصل 44 قانون اساسی است.

سید محمود ابطحی در خصوص بحث واگذاری سیم کارت اعتباری توسط شرکت دولتی مخابرات اظهار داشت: کمیسیون صنایع مجلس درجلسه ای که با سلیمانی وزیر ارتباطات در این رابطه داشت به وی تذکراتی داد و اعلام کرد که واگذاری سیم کارت اعتباری توسط دولت ورود به حیطه فعالیت بخش خصوصی است و حیطه فعالیت دولت را گسترش و تشدید می کند.

در همین رابطه یک مقام مسئول در شرکت تالیا به فارس گفت: " این شرکت با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه به سیم کارت به ویژه سیم‌کارتهای ارزان قیمت اقدام به ارایه سیم‌کارت اعتباری کرد."

وی افزود: " پس از گذشت حدود 5/1 سال از فعالیت این شرکت اکنون تالیا با وجود مشکلات بسیار در راه خود به عنوان اولین تجربه توانسته 714 هزار سیم‌کارت توزیع کند و با بسترسازی برای عبور از مرز یک میلیون مشترک طی یک ماه آینده، پوشش این شبکه در تمامی مراکز استانها و شهرهای بزرگ کشور تکمیل می‌کند."

این مقام مسوول اظهارداشت:" در صورت وجود بسترهای مناسب مخابراتی در بخش دولتی تالیا امکان بهره‌مندی از این امکانات و اجاره فضاهای خالی ایجاد شده در دولت تسریع در توسعه خود دارد."

گزارش فارس حاکی است: با این حال دولت بدون توجه به نظرات شرکتهای غیر دولتی فعال در این حوزه مصمم به ارایه سیم کارتهای دائمی و اعتباری است و هنوز مشخص نیست هدف از ابلاغ اصل 44 و تدوین برنامه چهارم توسعه کشور چه بوده است.

  • ۸۵/۱۱/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">