ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخابرات سودآورترین صنعت بعد از نفت

| يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۸۷، ۰۲:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

نتایج بررسی های مجله فورچون نشان می دهد صنعت مخابرات از نظر سرعت رشد رتبه پنجم را در جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات فارس به نقل از مجله فورچون و سی ان ان، صنعت مخابرات در نقاط مختلف جهان به یکی از پولسازترین صنایع مبدل شده و میلیاردها دلار درآمد در انتظار فعالان این بخش است.

گزارش سال 2008 مجله فورچون نشان می دهد این صنعت از لحاظ سرعت رشد در سال جاری میلادی پس از صنایعی همچون بانکداری، نفت، اتومبیل سازی و مواد غذایی رتبه پنجم جهانی را به خود اختصاص داده است.
* جایگاه مناسب شرکت های مخابراتی در میان 500 غول تجاری جهان

صنعت مخابرات از نظر سودآوری نیز در میان 500 حرفه و شغل مختلف رتبه 12 را در اختیار دارد. نکته جالب توجه دیگر آن است که 22 شرکت مخابراتی در جهان در میان 500 شرکت برتر جهان از نظر درآمد و کسب سود قرار دارند.

در میان این شرکت ها غول مخابراتی آمریکا موسوم به AT&T با 118.928.000.000 دلار درآمد رتبه 29 در میان 500 شرکت برتر جهان و رتبه اول در میان غول های مخابراتی جهان را در اختیار دارد. درآمد و سود این شرکت نیز در سال 2007 نسبت به سال 2006 به ترتیب 89 و 63 درصد افزایش یافته است که این رشد حیرت انگیز خود نشان گر پتانسیل های غیرقابل انکار صنعت مخابرات است.

رتبه دوم این فهرست را نیز شرکت Verizon Wireless به خود اختصاص داده است. این شرکت آمریکایی که رتبه 53 درمیان 500 شرکت تجاری برتر جهان را در اختیار دارد به ترتیب درآمد و سودی معادل 93.755.000.000 و 5.521.000.000 دلار به خود اختصاص داده است.

ژاپنی ها رتبه سوم این لیست بلندبالا را به خود اختصاص داده اند. شرکت مخابراتی تلگراف و تلفن نیپون رتبه 54 را در میان 500 شرکت تجاری بزرگ جهان کسب کرده و سود آن در سال 2007 معادل 5.562.000.000 دلار بوده است.

در این فهرست آلمان ها با شرکت دویچه تله کام ، اسپانیایی ها با تله فونیکا و فرانسوی ها با فرانس تله کام در رتبه های چهارم، پنجم و ششم هستند. همچنیو وودافون انگلستان، چاینا موبایل چین و تله کام ایتالیای کشور ایتالیا رتبه های هفتم تا نهم را در اختیار دارند.
* مخابرات سودآورترین صنعت خاورمیانه بعد از نفت و گاز

اما شاید جالب باشد که بدانید سودآوری صنعت مخابرات تنها محدود به قاره های اروپا و آمریکا نیست و شرکت های مخابراتی خاورمیانه اگر چه در میان شرکت های مخابراتی برتر جهان جای نمی گیرند، اما در رقابت با غول های تجاری در منطقه، شرکت ها و موسسات مخابراتی بعد از شرکت های بزرگ نفتی بلافاصله رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند.
جدیدترین فهرست ارائه شده از 100 شرکت بزرگ دولتی و خصوصی منطقه خاورمیانه نشان می دهد بعد از شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت کویت، شرکت نفتی پتروناس مالزی و چند شرکت فعال در حوزه انرژی، پتروشیمی، گاز و نفت از کشورهای عراق، ترکیه، امارات، نیجریه و لیبی، الجزایر، سوریه، اندونزی، قطر، عمان، آذربایجان و ... رتبه بیستم متعلق به شرکت مخابرات عربستان یا سعودی تله کام است که با نزدیک به 9 میلیارد دلار درآمد در سال 2007 برترین رتبه را در منطقه خاورمیانه از آن خود کرده است.
در ادامه فهرست شرکت های مختلفی از ترکیه، امارات، عربستان، قزاقستان، مالزی و پاکستان و ایران ( که با شرکت ایران خودرو رتبه 24 را در اختیار دارد) رتبه های بعدی را از آن خود کرده اند. این شرکت ها در حوزه انرژی، ساخت و ساز، امور مالی وبانکداری فعال هستند و سود سالانه آنها بین 9 تا 6 میلیارد دلار در نوسان است. در این میان شرکت تله کام اندونزی با درآمد حدودا 5.5 میلیارد دلاری خود رتبه 34 فهرست صدتایی برترین شرکت های خاورمیانه را در اختیار دارد.

پس از آن گروه سعودی بن لادن که به غیر از مخابرات در حوزه معدن وساخت وساز هم فعال است با 5 میلیارد دلار درآمد و شرکت مخابرات مالزی و ترک سل شرکت ترکیه قرار دارند. رتبه این شرکت ها 39، 40 و 41 بوده و درآمد آنها نیز از 5 تا 4.7 میلیارد دلار در نوسان است.

* جای خالی اپراتورهای ایرانی و لزوم توجه به خصوصی سازی

در این فهرست شرکت های مخابراتی دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از اتصالات (رتبه 47 و 4.5 میلیارد دلار درآمد سالانه) ، اراسکام مصر ( رتبه 48 و 4.4 میلیارد دلار درآمد سالانه)، زین (ام تی سی سابق) کویت ( رتبه 54 و 4.1 میلیارد دلار درآمد) ، ماکسیس مالزی ( رتبه 86 و 2.3 میلیارد دلار درآمد) و تله کام مصر (رتبه 100 و 1.7 میلیارد دلار درآمد). با این حال شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای فعال تلفن همراه کشورمان علیرغم پتانسیل های فراوان وبازار بالقوه موجود در ایران جایی در این فهرست ندارند.
این در حالی است که اپراتورها و شرکت های مخابراتی کشورهایی با جمعیت بسیار کمتر از ایران مانند کویت وامارات رتبه های مناسبی را در فهرست صدتایی قدرتمندترین شرکت های تجاری خاورمیانه به خود اختصاص داده اند. به بیان بهتر جای خالی ایران به وضوح در این فهرست مشاهده می شود.

نکته بسیار جالب آن که به غیر از شرکت تله کام اندونزی که دولتی است تمامی شرکت های مخابراتی دیگر یا در حال خصوصی سازی است و سهام آنها در حال عرضه شدت به بورس است و یا کاملا خصوصی شده اند.
این آمار و ارقام نشان می دهد که بدون شک صنعت مخابرات وارائه خدمات تلفن همراه به عنوان یکی از زیرشاخه های این صنعت از جمله سودآورترین و پررونق ترین صنایع جهان است و در منطقه خاورمیانه پس از صنعت دیرپای نفت و گاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر خصوصی بودن اکثریت قریب به اتفاق شرکت های مخابراتی برتر و سودآور در منطقه خاورمیانه نشان می دهد خصوصی سازی راه موفقیت را در این بخش هموار می کند، راهی که خوشبختانه کشورمان پس از فراز و فرود فراوان در آن پای نهاده است.

  • ۸۷/۰۶/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">