ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هدف شرکت مخابرات ایران باید انتقال کامل ارایه خدمات تلفن همراه به ویژه سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری به بخش خصوصی باشد.

دکتر محمد فتحیان , استاد دانشگاه علم و صنعت , درگفت و گو با خبرنگار ایلنا , در خصوص ورود شرکت مخابرات ایران به عرصه سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری ، با بیان این مطلب, اظهار داشت: به منظور توسعه ارتباطات و ارتقای ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ، فعال کردن بخش خصوصی و ایجاد رقابت بین این بخش در فاز راه‌‏اندازی , نگهداری , مدیریت و بهره‌‏برداری باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود.

وی , افزود: حمایت از بخش خصوصی در راستای برنامه و سیاست‌‏های دولت فعلی است و حرکت در راستای رویکرد دولتی و قوی کردن بدنه شرکت مخابرات به نوعی با این سیاست منافات دارد.
دکتر فتحیان , با بیان این که ممکن است یکی از دلایل شرکت مخابرات برای ورود به عرصه سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری , نبود گنجایش و ظرفیت لازم در بخش خصوصی باشد , گفت: دولت با حمایت از بخش خصوصی باید به نوعی اعتماد سازی کرده و این بخش را تقویت کند تا بخش خصوصی برای ارایه سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری ، نقش مناسبی را ایفا کند.

وی , با اشاره به زمان‌‏بر بودن ایجاد ظرفیت‌‏های لازم بخش خصوصی ، خاطرنشان کرد: بخش دولتی می‌‏تواند به صورت ترکیبی با بخش خصوصی وارد این مقوله شود و کم‌‏کم ظرفیت خود را کم‌‏رنگ کرده و عرصه را به شرکت‌‏های خصوصی بسپارد.

استاد دانشگاه علم و صنعت , انتقال کامل سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری به بخش خصوصی را یکی از عملکردهای شرکت مخابرات عنوان کرد و یادآور شد: مجموعه دولتی باید بخش حاکمیتی را به عهده گرفته و بخش راه‌‏اندازی , پیاده‌‏سازی , نگهداری و بهره‌‏برداری را به شرکت‌‏های خصوصی واگذار کند.

وی , با اشاره به این که دولت باید بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد , تصریح کرد: حمایت‌‏های مالی دولت به بخش خصوصی می‌‏تواند در رشد و ارتقای این بخش مفید واقع شود.

دکتر فتیحان , در ادامه بیان داشت: گرایش شرکت مخابرات ایران باید به نحوی باشد که در کوتاه‌‏مدت خدمات پیش‌‏پرداختی را کاملاً به بخش خصوصی واگذار کند ، چرا که ورود به این عرصه در بلند مدت مشکلات همیشگی شبکه همراه را به دنبال خواهد داشت و به ضرر مجموعه مخابرات کشور خواهد شد.

استاد دانشگاه علم و صنعت , با بیان این که خدمات شرکت مخابرات ایران بهره‌‏وری و کارآیی لازم نسبت به بخش خصوصی را نخواهد داشت , تاکید کرد: در کل دنیا بخش خصوصی در عرصه مخابرات و ارتباطات فعالیت می‌‏کند و بخش دولتی تنها جایگاه حکومتی و حاکمیتی دارد.

وی , با اشاره به شبکه فعلی سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری تالیا ، یادآور شد: دولت باید با بازنگری و حمایت از این شرکت و شرکت‌‏های مشابه , روی انتقال این موضوع به بخش خصوصی سرمایه‌‏گذاری کند تا ضریب نفوذ همراه در کشور توسعه یابد.

دکتر فتحیان , در خصوص تاثیر سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری اپراتور اول را در شبکه فعلی تلفن همراه کشور , گفت: درحال حاضر و با توجه به زیرساخت‌‏های تلفن همراه در کشور ، توسعه تنها در حد کمی بوده و هنوز به کیفیت لازم نرسیده‌‏ایم، چرا که هم‌‏چنان در تماس‌‏های عادی نیز دچار خلل هستیم و این نشان‌‏دهنده آن است که شرکت مخابرات هنوز توسعه کیفی را فعال نکرده است.

وی , افزود: باید به کیفیت بیشتر بپردازیم و افزایش ضریب نفوذ به منظور توسعه کمی با توجه به مشکلات عدیده شبکه فعلی , تلفن همراه را به یک اسباب‌‏بازی برای مشترکان تبدیل کرده که با وجود چنین شبکه‌‏ای ، ورود سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری کاملاً غلط است.

استاد دانشگاه علم و صنعت , یادآور شد: در چنین شبکه‌‏ای ، سیم‌‏کارت‌‏های اعتباری نیز مشابه سیم‌‏کارت‌‏های فعلی مخابرات کشور عمل خواهند کرد.

وی , در پایان اظهار داشت: افزایش کیفیت و پهنای باند در وهله اول ، می‌‏تواند بسیاری از مشکلات شبکه کنونی تلفن همراه را کاهش می‌‏دهد و توسعه کمی باید در درجه دوم اهمیت قرار گیرد.

  • ۸۴/۱۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">